به گزارش ایرنا، امروزه کاربرد امکانات و تجهیزات مدرن ممکن است خطرات و تهدیدهای احتمالی مختلفی را برای شهروندان یک جامعه به دنبال داشته باشد که کوچکترین کوتاهی در مقابله با آنها خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.
آتش نشانان در صف مقدم مقابله با این تهدیدات و خطرها قرار دارند، این عده باید در کمترین زمان و بیشترین سرعت خود را به محل حوادث رسانده و به نجات جان و مال شهروندان بپردازند.
توسعه شهرها و افزایش جمعیت و حوادث در کنار کمبود تجهیزات،امکانات، بودجه و نیرو بر مشکلات آتش نشانی ها می افزاید که آتش نشانی قزوین نیز از آن این مساله مستثنا نیست.

**انجام 1582 عملیات توسط آتش نشانی قزوین در نیمه اول امسال
سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین 39 دستگاه خودرو با میانگین سنی 15 سال و 190 نفر نیرو دارد که 160 نفر آنها به صورت عملیاتی در ایستگاه های هشت گانه شهر قزوین خدمت می کنند.
مجتبی منتظری با بیان اینکه خدمات رسانی در ساختمان های بلندمرتبه و در ارتفاع نیاز به نردبان های خاص و مجهز دارد،افزود: 2 نردبان عملیاتی 32 متری و یک نردبان 55 متری داریم که با توجه به قدمت و خرابی برخی قطعات نیاز به تعمیر و تجهیز دارند.
وی اضافه کرد: طی 6 ماه سال جاری یک هزار و 582 مورد عملیات در سطح قزوین صورت گرفت که 721 مورد به آتش نشانی و 861 مورد مربوط به سایر حوادث بوده است.
منتظری ادامه داد: از این حوادث 14 مورد فوتی، 217 نفر مصدوم و 421 نفر نیز نجات یافته داشته ایم.
این مسئول اضافه کرد: میانگین رسیدن نیروهای آتش نشانی قزوین به سرصحنه چهار دقیقه و 32 ثانیه است و هرچقدر بتوانیم زمان رسیدن به حادثه را کمتر کنیم تعداد مصدومان و جانبختگان کمتر می شود.
منتظری گفت: بیشترین حوادث 6 ماه سال جاری در قزوین حدود 168 مورد مربوط به نقص فنی آسانسور بوده که از این میان 28 مورد نجات یافته و سه مورد مجروح شده اند.
وی ادامه داد: طی مدت یاد شده 90 مورد هم محبوس شدن در آسانسور داشته ایم که از این تعداد 77 مورد نجات یافته و یک مورد مجروح شده اند.
این مسئول اضافه کرد: 12 مورد آوار و ریزش، 44 مورد واژگونی خودرو و 40 فقره تصادف از جمله حوادث دیگر استان در 6 ماه سال جاری در شهر قزوین بوده است.
منتظری با اشاره به بالا بودن قیمت تجهیزات و لوازم آتش نشانی، گفت: یک پوتین آتش نشانی 36 میلیون ریال و یک دست لباس کامل 255 میلیون ریال است و فشار بسیار زیادی به سازمان شهرداری و شهر قزوین برای تامین این هزینه ها وارد می شود.
وی با بیان اینکه آتش نشانان به دلیل سختی کار با 20 سال سابقه بازنشسته می شوند،گفت: همکاران ما در سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین بین 17 تا 18 سال سابقه خدمت دارند و چند سال دیگر بخش قابل توجهی از همکاران ما که با تجربه و کارآموخته هستند بازنشسته می شوند و باید از همین الان به فکر جایگزینی آنها باشیم.
این مسئول ادامه داد: براساس قانون باید پنج درصد از سرجمع اعتبارات استانی به تجهیز آتش نشانی اختصاص یابد که امیدواریم با اجرایی شدن این مصوبه در مجموعه آتش نشانی قزوین روحیه و انگیزه مضاعف ایجاد شود.
به گفته وی تامین دیتای مرکز پیام آتش نشانی قزوین از سوی مخابرات و به روزرسانی و بازسازی تجهیزات و دستگاه های آتش نشانی از دیگر درخواست های این سازمان است که باید جامه عمل پوشانده شود.

** ضرورت تهیه اسنوکر یا نردبان بلندمرتبه برای شهر صنعتی البرز
مسئول سازمان آتش نشانی شهرک صنعتی البرز نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: ایستگاه آتش نشانی شهر صنعتی البرز در سال 45 تاسیس شده و هم اکنون با توجه به تعطیلی خیلی از کارخانه ها و نداشتن درآمد از نظر تجهیزات و امکانات به روز نیست و باید با تامین اعتبار برای خرید دستگاه های جدید اقدام شود.
محمد افشار افزود: یکی از تجهیزات مورد نیاز ما برای آتش نشانی ساختمان های بلندمرتبه اسنوکر است که متاسفانه نه در الوند و نه در محمدیه وجود ندارد و بعد مسافت امکان انجام وظیفه به موقع را از ما سلب می کند.
وی افزود: افزایش تعداد دست اندازها در سطح جاده ها نبز موجب تاخیر ماموران آتش نشانی در رسیدن به صحنه ها می شود که امیدواریم پلیس راهور برای رفع این مشکل همکاری لازم را داشته باشد.
این مسئول همچنین گفت: کارخانه ها را به سه دسته پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم کرده و طی بازدید های گذشته بر 185 واحد از نظر ایمنی، بهداشتی نظارت کردیم.

**کاهش بودجه مهمترین مشکل آتش نشانی الوند است
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری الوند با بیان اینکه مشکلات ما حادتر از آتش نشانی های شهرهای دیگر استان است افزود: بودجه آتش نشانی الوند در سال 96 ، 32 میلیارد ریال بود که از این رقم 25 میلیارد تخصیص یافت.
حمیدرضا حمیدی افزود: بودجه این سازمان در سال جاری به 25 میلیارد ریال کاهش یافته است و ما هم اکنون با 42 درصد بودجه تنها می توانیم حقوق پرسنل را به سختی تامین کنیم.
وی گفت:کاهش این بودجه در حالی است که عملیات ما در سالجاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته و زمان رسیدن به سر صحنه حوادث نیز به سه دقیقه کاهش داده شده است.
این مسئول یادآور شد: در 2 سال گذشته هیچ خرید لوازم آتش نشانی نداشته ایم و سه دستگاه عملیاتی ما از رده خارج شده و به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم برای بازسازی آنها اقدام کنیم.
وی گفت: به دلیل همین کمبود بودجه نتوانسته ایم برای خرید تجهیزات 12 نیروی جدید و بیمه حوادث و مسئولیت آنها اقدام کنیم.
این مسئول اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که باید برای تامین بودجه از شرکت های بزرگ عوارض توسعه ایستگاه و سالیانه دریافت کنیم که هیچ اهرمی برای دریافت آنها وجود ندارد.
*** کمبود تجهیزات و نیرو در محمدیه جوابگوی حوادث نیست
مسئول آتش نشانی محمدیه نیز در این رابطه گفت: شهر محمدیه با 100 هزار نفر جمعیت از شهرهای پرجمعیت استان است و آتش نشانی محمدیه با 28 نیرو در قالب 2 ایستگاه در محمدیه و مهرگان مشغول ارایه خدمات به شهروندان است.
فرامرز چگینی افزود:51 بلوک بلندمرتبه در محمدیه وجود دارد که تجهیزات و نیروهای انسانی ما جوابگو رفع حوادث نیستند و امیدواریم هرچه سریعتر برای رفع این مشکلات و کمبودها اقدام شود.
وی گفت: سال گذشته هزار و 31 حادثه در شهر محمدیه و مهرگان داشته ایم که بیشترین آنها مربوط به گرفتار شدن در آسانسور به دلیل نوسانات برق بوده است.
این مسئول ادامه داد: سه مرود غرق شدگی در کانال ناحیه شهری مهرگان ، 34 مورد آتش سوزی در مهرگان، 23 حریق خودرو و 135 تصادف جاده ای از جمله حوادث ما در سالجاری بوده است.
وی افزود: جذب 23 نیرو، تحویل نردبان 55 متری و تجهیز 2 دستگاه خودرو برای محمدیه و مهرگان از جمله درخواست های ما است که امیدواریم با حمایت مسئولان ارشد استان جامه عمل پوشانده شوند.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.