به گزارش ایرنا، توسعه روزافزون معابر شهری، افزایش بی ضابطه خودروهای شخصی و استفاده نامعقول از آن برای انجام جزیی ترین کارها از جمله مهمترین عوامل ترافیکی و محدودیت های اعمال شده برای خودروها در شهرها شناخته شده است.
ترافیک امروز برای بسیاری از شهرهای پرجمعیت معضلی حاد و حل ناشدنی برای مدیران شهری محسوب می شود که برای رفع آن نیازمند به یک نسخه جامع و مدونی هستیم.
یکی از همین نسخه ها، ایجاد تقاطع های غیرهمسطح بوده که اجرای آن در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان و تهران تا حدود زیادی گره گشای بارهای ترافیکی بوده اما عملیات اجرایی آن زمان بر بوده و مستلزم هزینه های هنگفتی نیز هست.
قزوین، به عنوان یک شهر قدیمی با بافت های سنتی و جمعیتی زیاد که به لحاظ جغرافیایی با واقع شدن در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، همه ساله میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.
همین مساله، طی سال های گذشته باعث شده تا علی رغم اظهار نظرهای مختلف برخی مدیران شهری مبنی بر اینکه ترافیک این شهر پرحجم نبوده، اما شهروندان، به خصوص مسافران را در بسیاری از روزهای سال به ستوه آورده است.
اجرای پل یادگار امام (ره)، به عنوان یکی از سه تقاطع غیر همسطح در حال اجرای شمال شهر قزوین، به زعم بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران می تواند ضمن رفع معضل ترافیکی منطقه، پل ارتباطی هموار و مناسبی بین شمال تا جنوب این شهر نیز باشد.

**وجود معارضان پیشرفت پروژه را با کندی روبرو ساخته است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین دراین رابطه اظهار داشت: طرح تقاطع غیر همسطح یادگار امام (ره) قزوین از پروژه های قابل توجه در حوزه ترافیکی شمال این شهر محسوب می شود.
مسعود حق لطفی ادامه داد: کار مطالعات و طراحی این تقاطع از سال های گذشته آغاز و کلنگ احداث آن نیز اردیبهشت ماه سال جاری به زمین زده شد و مدت زمان اجرای آن هم یک سال پیش بینی شده است.
این مسئول شهرسازی با اشاره به اینکه برای این تقاطع چهار راه دسترسی پیش بینی شده، تصریح کرد: عملیات اجرایی توسط پیمانکار از 2 جبهه جنوبی آغاز و تاکنون نیز با پیشرفت فیزیکی مناسبی روبرو بوده و قرار بود حتی تا پایان شهریور ماه نیز ضلع ورودی و خروجی ضلع جنوب شرقی آن آسفالت و زیر بارترافیکی قرار گیرد.
حق لطفی به وجود چند معارض در جبهه های جنوب و شمال شرقی این تقاطع که باعث کندی اجرای طرح شده، اشاره کرد و ادامه داد: تمام سعی ما بر تعامل با این عده بوده اما اگر مشکل یاد شده ادامه پیدا کند مجبوریم تا از طریق مراجع قضایی اقدامات بعدی را به عمل آوریم.

**سه مجوز برای احداث تقاطع های شمال قزوین وجود دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز یادآور شد: از گذشته های دور تنها 2 ورودی شرقی و غربی برای شهر قزوین پیش بینی شده بود که این مساله برای حوزه ترافیکی این شهر مشکلاتی را به وجود آورده بود.
وهاب میزانی ادامه داد: برای رفع این معضل، در طرح جامع سه تقاطع نخبگان، یادگار امام (ره) و امام علی (ع) برای شمال قزوین پیش بینی شد که سال گذشته نخستین تقاطع، یعنی نخبگان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این مسئول شهری با بیان اینکه احداث تقاطع های یاد شده بدون شک می تواند در توزیع بار ترافیکی شهر قزوین نقش به سزایی را ایفا کنند، تاکید کرد: البته طراحی تقاطع های یاد شده با توجه به معابر دسترسی به آنها با هم متفاوت بوده تا جایی که به عنوان مثال تقاطع نخبگان طوری طراحی و اجرا شده که بتواند معابر حاشیه ای آن از جمله بوستان فدک، دانشگاه آزاد اسلامی و جاده رازمیان در بخش رودبار الموت غربی را پوشش دهد.
میزانی اضافه کرد: در طراحی تقاطع غیر همسطح یادگار امام (ره)، محور اصلی برای ما نمایشگاه بین المللی و دانشگاه بین الملل امام (ره) حایز اهمیت بوده تا جایی که وجود رودخانه و شیب زمین باعث شده تا شکل آن متفاوت تر سایر تقاطع ها باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در پایان افزود: برای بهره برداری هر چه زودتر این تقاطع نیازمند مشارکت و همراهی برخی دستگاه ها از جمله راه و شهرسازی، پلیس راه و راهداری و حمل و نقل جاده ای هستیم.

**مجوز اتصال تقاطع یادگار امام (ره) در گذشته صادر شده است
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در رابطه با مشکلات موجود این طرح، گفت: خوشبختانه همکاری خوبی از سوی این اداره کل با مجری طرح تاکنون به عمل آمده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مسعود حق لطفی ادامه داد: برای اتصال رمپ این تقاطع به کنار گذر شمالی آزادراه از مجری طرح پلان ایمنی و علائم درخواست شد که بخشی از آن با مشکل فنی روبرو بود و برای اصلاح بازگردانده شد.
این مسئول راهداری با اشاره به اینکه مجوزهای اتصال این تقاطع به آزادراه در گذشته از سوی این اداره کل صادر شده، تاکید کرد: پلان ایمنی جهت اتصال به همراه طرح علائم هشدار دهنده برای هدایت مسیر خودروها از الزامات بسیار مهم و حیاتی در اجرای چنین پروژه هایی محسوب می شود.
حق لطفی در پایان افزود: با توجه به تعطیلی کارگاه های جاده ای از 20 شهریور ماه توسط پلیس راه در سطح تمامی جاده های کشور به منظور ایمنی جان مسافران، آسفالت و اتصال ضلع جنوب شرقی این تقاطع به آزادراه تنها به دلیل وجود ترافیک نیمه سنگین در پایان تعطیلات تابستانی صورت گرفته و مجری طرح می تواند از چند روز آینده عملیات اجرایی خود را ادامه دهد.

**پل یادگار امام توزیع ترافیک در شمال شهر قزوین را روان تر می کند
مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین با اشاره به اینکه تقاطع غیرهمسطح در حال ساخت یادگار امام توزیع بار ترافیکی در شمال این شهر را روان تر می کند، تاکید کرد: این تقاطع علاوه بر دسترسی آسان نمایشگاه دایمی بین الملل و دانشگاه بین المللی امام (ره) به کنار گذر آزاد راه شمالی قزوین، پل ارتباطی راه آهن در جنوبی ترین نقطه شهر را به شمالی ترین آن را فراهم می سازد.
پیمان پیرمرادی افزود: احداث تقاطع غیر همسطح یادگار امام به عنوان یکی از معابر اصلی و مهم قزوین، در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک این شهر از مدت ها پیش دیده شده بود.
وی ادامه داد: عملیات اجرای این تقاطع به عنوان یکی از اصلی ترین ورودی های شهر قزوین از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و ساخت آن از 2 جبهه جنوب شرقی و غربی در دستور کار مجری طرح قرار گرفت.
پیرمرادی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی این پروژه، یادآور شد: آسفالت 2 رمپ جبهه جنوب شرقی این پروژه تا چند روز آینده انجام و زیر بار ترافیکی گذاشته خواهد شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین به وجود معارضان موجود در این پروژه اشاره کرد و گفت: رفع معارضان موجود برعهده اداره کل راه و شهرسازی بوده اما تعدادی از آنها به ماده 9 معرفی شده و تکلیف افراد باقیمانده نیز تا چند روز آینده مشخص خواهند شد.
این مسئول فنی اضافه کرد: اعتبار اولیه برای احداث تقاطع غیر همسطح یادگار قزوین 100 میلیارد ریال بود که با تغییر قیمت ها، به نظر می رسد این میزان اعتبار تا 160 میلیارد ریال نیز افزایش یابد.
تقاطع غیر همسطح یادگار امام (ه) پیرو تفاهم نامه چهارجانبه بین استانداری، فرمانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین احداث می شود و مجری آن نیز سازمان عمران شهرداری بوده و دستگاه نظارت هم معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین است.
تمامی تملکات این طرح برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان بوده و مدت زمان پایان اجرای آن نیز تا اردیبهشت ماه سال 98 پیش بینی شده است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.