به گزارش روز شنبه ایرنا، در این آیین مذهبی و سنتی، تشییع پیکر شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد بازسازی و بانوان سوگوار حاضر در مراسم با طی کردن خیابان شهدای قزوین، در آستان امامزاده حسین (ع)، فرزند بلافصل هشتمین امام شیعیان جهان به عزاداری پرداختند.
در این آیین سنتی، جمعی از بانوان با حضور در مسجد علی اکبر (ع) قزوین، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را بر دوش گرفته و با سردادن نوحه های عزاداری و به نشانه تشییع، به سمت امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) حرکت کردند.
در این مراسم زنان قزوینی به یاد تدفین و تشییع غریبانه شهدای کربلا از سوی زنان طایفه بنی اسد، پیکرهای پارچه‌ای بدون سر شهدای این واقعه را از مقابل مسجد حضرت علی اکبر (ع) حمل و پس از عبور از سلامگاه قزوین به سمت خیابان شهدا و سپس آستان مقدس امامزاده حسین (ع) تشییع کردند.
این مراسم که مختص بانوان است، به عنوان یکی از آیین های مذهبی و سنتی ویژه قزوین همه ساله و در روز موسوم به سوم امام برگزار می شود.
در این آیین معنوی صدها تن از بانوان شرکت کننده با حمل نمادین پیکرهای شهدای کربلا و با در دست داشتن بیل و کلنگ و یا حسین گویان به دور شهر می ‌چرخند و عزاداری می‌کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم قدیمی در قالب سوم امام یا عزاداری زنان بنی اسد همه ساله در روز دوازدهم محرم برگزار می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی مجیدی اضافه کرد: برگزاری این آیین معنوی الهام بخش تشییع و به خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا پس از سه روز به دست زنان طایفه بنی اسد بوده که ویژه و خاص بانوان در قزوین است.
به گفته وی، عمر بن سعد ملعون، پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش دستور داد جسدهای پلید لشکریانش را دفن کنند، اما پیکرهای پاک، مطهر، بی‌سر، برهنه و چاک چاک امام حسین (ع) و یاران باوفایش بر زمین بماند اما مدتی نگذشت که اجساد بی‌سر و مطهر این شهدا با حضور امام سجاد (ع) و با کمک مردم بنی‌اسد شناسایی و به خاک سپرده شدند.
مراسم نمادین تشییع شهدای کربلا مختص شهر قزوین بوده و در میراث معنوی نیز به ثبت رسیده است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.