به گزارش ایرنا، به همین مناسبت در واپسین در واپسین روزهای تابستان آهسته آهسته بوی مهر خیابانها و کوچه‌های شهر و روستاها می پیچید و هرکس در تکاپو برای آغاز سال تحصیلی جدیداست .
آموزش و پرورش نیز بسیار جلوتر از دانش آموزان و خانواده ها حتی پیش از پایان سال تحصیلی قبل برای آماده سازی فضای مدارس اعم از تجهیزات، نیروی انسانی، بهسازی و نوسازی اقدام کرده است.
سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تایید صلاحیت، نظارت و ارزیابی و انتصابات از جمله کمیته های پروژه مهر آموزش و پرورش است که هرکدام بخشی از وظایف را در این حوزه بر عهده دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین به منظور بررسی مهم ترین برنامه های انجام شده جهت بازگشایی مدارس میزگردی را با حضور سه تن از مسئولان آموزش و پرورش شامل خیرالله رحمانی معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی، رضا طاهرخانی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قزوین و رجبعلی خلج معاون فنی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین برگزار کرد که شرح مباحث و گفت وگوهای آن در ادامه می آید.

**13هزار نفر به جمعیت دانش آموزی قزوین اضافه می شود
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در این میزگرد گفت: با استقرار پایه دوازدهم برای اولین بار در نظام آموزشی، تعداد دانش آموزان استان با رشد 5.7 درصدی معادل 13هزار نفر به 245 هزار و 870 نفر خواهد رسید.
خیرالله رحمانی با بیان اینکه 48 درصد دانش آموزان استان دختر و همچنین 20 درصد دانش آموزان روستایی هستند، افزود: خوشبختانه با توجه به جمعیت زنان، تعادل لازم از نظر جنسیت دانش آموزان و نیروی انسانی و همچنین عدالت آموزشی متناسب با جمعیت روستایی محقق شده است.

**23 مدرسه با کمتر از20 دانش آموز در قزوین دایر است
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: در راستای تحقق عدالت آموزشی، 237 مدرسه با کمتر از 20 دانش آموز در سال تحصیلی جدید در سطح روستاهای استان دایر می شود.
رحمانی افزود: از این تعداد، 15مدرسه با یک دانش آموز و یک معلم دایر خواهد شد و این نشان می دهد هیچ دانش آموزی در دورترین نقاط استان هم از امکان تحصیل بی بهره نمی ماند.
وی اضافه کرد: در مقطع متوسطه نیز 214 کلاس با 2 تا 10دانش آموز در سطح استان فعالیت می کنند.
رحمانی ادامه داد: همچنین 55 مدرسه شبانه روزی نیز در قزوین دایر است که امکان بهره مندی از خدمات آموزشی را برای دانش آموزان مقاطع متوسطه فراهم کرده است.
وی گفت: با مدیریت برنامه ریزی شده در آموزش و پرورش، بساط طرح روستا مرکزی که دانش آموزان چندین روستا مجبور بودند هر روز مسافت سخت و طولانی را برای رفتن به مدرسه روستای دیگر طی کنند، برچیده شد.
رحمانی با بیان اینکه 20 درصد دانش آموزان استان قزوین روستایی هستند، اظهار داشت: با توجه به آمار سرشماری نفوس و مسکن مبنی بر حضور 25درصد جمعیت استان در روستاها نشان می دهد پوشش تحصیلی در این مناطق به خوبی تحقق یافته است.

**هشت هزار و 20 کلاس درس در قزوین ایجاد شده است
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در این میزگرد گفت: در سال گذشته هفت هزار و 559کلاس درس دولتی در مدارس استان فعال بود که در سال جاری به هشت هزار و 20 کلاس افزایش یافته است.
رحمانی خاطرنشان کرد: در مقطع ابتدایی چهار هزار و 196 کلاس، در متوسطه اول یک هزار و 864 کلاس و در متوسطه دوم یک هزار و 767 کلاس و در هنرستان ها 191کلاس درس ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: 20هزار و 259دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که 10درصد جمعیت دانش آموزی استان را تشکیل می دهد و باید با حمایت از موسسان اینگونه مدارس، پوشش دانش آموزی آنها را به 15درصد افزایش دهیم.

** 243 معلم جدید از اول مهرماه وارد مدارس قزوین می شوند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین به وضعیت ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: 112 تن از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال گذشته و همچنین 131دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان و علاوه بر آن،51سرباز معلم جدید از اول مهرماه فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان استان را برعهده خواهند گرفت.
رحمانی افزود:در سال 92 ترکیب ناموزونی از نظر نیروی انسانی شکل گرفته بود به گونه ای که در یک منطقه، مازاد نیرو و در منطقه ای دیگر کمبود نیرو وجود داشت.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال های اخیر به سمت جذب معلم به صورت بومی حرکت کرده است، گفت:هم اکنون با مدیریت مناسب، مازاد نیرو در هیچ منطقه ای وجود ندارد و سال به سال از تعداد نیروهای متقاضی انتقال به مناطق دیگر کاسته می شود.
این مسئول ادامه داد: به همین منظور سهمیه استخدام نیروی جدید را برای مناطق کوچکتری مانند طارم سفلی، الموت و آوج اختصاص داده و نیاز نواحی یک و 2 را که در مرکز قزوین هستند از معلمان با سابقه و متقاضی انتقال تامین کرده ایم.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به برگزاری و اعلام نتایج آزمون اسخدامی سال 97 آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش قزوین در بین سایر استان های کشور با بیشترین سهمیه پذیرش، موفق به جذب 600 نیروی آموزشی شده که این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان از سال تحصیلی آینده وارد مدارس می شوند.
رحمانی اظهار داشت: همچنین 850 دانشجو نیز در دانشگاه فرهنگیان قزوین پذیرفته شده اند که چهار سال بعد به عنوان نیروی آموزشی وارد مدارس خواهند شد.
معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین افزود: برای جبران کمبود نیروی انسانی، بر اساس قانون خدمات کشوری، بازنشستگان تا هشت ساعت می توانستند به خدمات خود ادامه دهند اما اکنون تا 14ساعت امکان خدمت و همکاری با آموزش و پرورش را دارند.
وی با بیان اینکه 379 نفر از کارکنان آموزش و پرورش تا مهرماه بازنشست می شوند،اظهار داشت: بر این اساس تمام بازنشستگانی که به مرز بازنشستگی رسیده اند می توانند تحت هر شرایطی داوطلب استمرار خدمت در مدارس شوند.

**شهر قزوین با کمبود مدرسه در برخی مناطق مواجه است
معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: تراکم دانش آموز در سه پایه اول مقطع ابتدایی 31نفر، در سه ساله دوم مقطع ابتدایی 34 و در متوسطه 36نفر است.
رحمانی گفت: متاسفانه محدودیت های ناشی از کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق موجب شده تا کلاس های با تراکم دانش آموز بالاتر از حد استاندارد هم داشته باشیم.
رحمانی با اشاره به کمبود زمین برای ساخت مدرسه در مناطقی چون پونک، سرتک، ملاصدرا و مینودر شهر قزوین، گفت: در این مناطق با وجود ساخت ساختمان های سر به فلک کشیده متاسفانه نسبت به تامین فضا برای ساخت مدارس کم توجهی شده و باید عزم جدی از سوی مسئولان در این زمینه شکل گیرد.

**20هزار دانش آموز کلاس اولی 31شهریورماه وارد مدارس قزوین می شوند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در این میزگرد گفت: در سال تحصیلی جدید و از 31 شهریورماه با نواخته شدن زنگ شکوفه ها 20هزار و 563 دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس استان خواهند شد.
رضا طاهرخانی، پوشش تحصیلی دانش آموزان در مقطع ابتدایی را 99.23 درصد اعلام کرد و گفت: برای انسداد مبادی بی سوادی و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هم ورود خوبی داشته ایم به گونه ای که 2 سال قبل رتبه دوم کشور را در این زمینه داشتیم.
وی اضافه کرد: استان قزوین در سال جاری به عنوان استان پایلوت برای تحقق 100درصدی پوشش پیش دبستانی انتخاب شده است.
طاهرخانی با بیان اینکه رسیدن به پوشش 100درصدی در مقطع پیش دبستانی دشوار است،گفت: این موضوع نیازمند مشارکت و همکاری 11دستگاه دیگر از جمله کمیته امداد، صدا و سیما و نیروی انتظامی است.
وی همچنین گفت: در این راستا با دفتر امور روستایی استانداری نیز رایزنی شده تا با هماهنگی دهیاران در زمینه شناسایی کودکان پیش دبستانی اقدام شود و حتی برای کسانی که وسع مالی برای پرداخت شهریه ندارند برنامه ریزی لازم صورت خواهد گرفت.
طاهرخانی اظهار داشت: تاکنون اطلاعات هشت هزار و 862 کودک پیش دبستانی در سامانه سناد انجام شده و تا آذر ماه نیز این فرصت برای ثبت اطلاعات21هزار نوآموز استان وجود دارد.

**125 دانش آموز بازمانده از تحصیل در قزوین جذب مدارس شدند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: امسال اطلاعات اسمی 798 بازمانده از تحصیل از سوی اداره کل آموزش و پرورش اعلام شده که تاکنون 125 نفر از آنها جذب شده اند.
طاهرخانی افزود: پیش بینی می شود تا 250 دانش آموز بازمانده از این افراد را بتوانیم تا آغاز سال تحصیلی جدید جذب تحصیل کنیم.
وی اضافه کرد: سال گذشته نیز 378 دانش آموز بازمانده از تحصیل اعلام شده بود که 221 تن از آنها از طریق راهبران آموزشی و تربیتی مورد شناسایی قرار گرفتند.
طاهرخانی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده مشخص شد بسیاری از این افراد لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، ازدواج زود هنگام داشته یا به علت فوت، معلولیت و مهاجرت از منطقه جذب مدارس جهت ادامه تحصیل نشده اند.
وی خواستار کمک و همکاری در شناسایی و جذب کودکان در دوره پیش دبستانی و همچنین شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل با توجه به ظرفیت و توانایی های 11 دستگاه اجرایی مشترک در این برنامه شد.
طاهرخانی در پایان تاکید کرد: همه ساله برای شناسایی و جذب این افراد نشست های ویژه برون سازمانی با 11 دستگاه اجرایی مشترک برنامه داریم که متاسفانه خیلی خود را مسئول نمی دانند در حالی که قانون آنها را مکلف به این کار کرده و این در حالی است که نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی بهتر از سایر دستگاه ها در این زمینه با ما همکاری داشته اند.

**آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی تخصصی مواجه است
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با بیان اینکه تنها یک هفتم نیروی آموزشی در مقطع ابتدایی تخصصی است،اظهار داشت: دانشجوی دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان طی چهارسال تمام آموزش های تخصصی مورد نیاز را گذرانده و برای این کار تربیت شده است اما چنین موضوعی درباره سایر کارکنانی که از دانشگاه های دیگر هستند رعایت نشده است.
این مسئول همچنین یادآور شد:با وجود آن که اجرای نظام دوری (گذراندن سه سال اول مقطع ابتدایی با یک معلم) در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده بود اما به دلیل نبود منابع مالی مورد نیاز اجرایی نشد.

**فضاهای مدارس قزوین انگیزه حضور دانش آموز را کاهش می دهد
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با وجود تمام اقدامات انجام شده در حوزه مدرسه سازی و تعمیرات مدارس، بسیاری از آنها به شکل بیغوله هستند و دانش آموز انگیزه ای برای درس خواندن در آنها ندارند.
طاهرخانی افزود: فضای رنگ آمیزی کلاس ها، سرویس های بهداشتی و حیاط مدارس در وضعیتی است که به جای علاقمند کردن دانش آموز، او را از مدرسه فراری می دهد.
طاهرخانی یادآور شد: اعتبارات دولت در بخش آموزش و پرورش محدود است و اگر خانواده ها مشارکت نکنند آموزش و پرورش منبع مالی خاصی ندارد.
وی ادامه داد: نطفه توسعه نه از کارخانه ها و پل ها و ساختمان ها بلکه در آموزش و پرورش بسته می شود بر همین اساس باید توجهی ویژه به این حوزه شود.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: با وجود تاکید بر اهمیت آموزش ابتدایی، آموزش پایه در کشور رها شده و با وجود تعهد دولت ها به آموزش رایگان، هنوز برای جذب نوآموز پیش دبستانی هزینه دریافت می شود و همین، موجب محرومیت بسیاری از نوآموزان از تحصیل در پیش دبستانی شده است.
وی اضافه کرد:10نهاد در کشور بودجه فرهنگی می گیرند در حالی که آموزش و پرورش بدون بهره مندی از این بودجه باید برای جذب نوآموز پیش دبستانی دچار مشکل است.
طاهرخانی افزود:عدالت آموزشی به این معنا است که دانش آموز روستای دور دست دقیقا از امکانات دانش آموزان مدرسه مرکز شهر برخوردار باشد اما در واقع عدالت آموزشی در اختیار کشورهای دیگر بوده و ما 99 درصد با آن فاصله داریم.

**31پروژه آموزشی در قزوین تحویل آموزش و پرورش می شود
معاون فنی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین نیز در این میزگرد گفت: در سال تحصیلی جدید31 پروژه با 164 کلاس درس با 24هزار متر مربع و 350 میلیارد ریال اعتبار تحویل آموزش و پرورش استان می شود.
رجبعلی خلج با بیان اینکه 30درصد از این هزینه یعنی 100میلیارد ریال توسط خیران پرداخته شده است،افزود: 10 مورد از طرح ها در شهرستان قزوین، 6 طرح در بویین زهرا، چهار طرح در تاکستان، سه طرح در آوج، سه طرح در البرز ساخته شده اند.
وی با بیان اینکه از بین 31طرح قابل افتتاح، 16مورد روستایی و 15طرح شهری است، گفت: بنیاد برکت با چهار طرح و هزینه 18میلیارد و 500میلیون ریال بیشترین مشارکت را در بین خیران در ساخت این پروژه ها داشته است.
خلج، انجام 46هزار متر مربع و آسفالت 24هزار متر مربع از محوطه مدارس و انجام تعمیرات اساسی را نیز از دیگر اقدامات این اداره کل برای شروع سال تحصیلی عنوان کرد.
وی در خصوص مدارس کانکسی نیز گفت: این گونه مدارس تنها در موارد خاصی تا زمان پایان ساخت مدرسه یک منطقه ایجاد و بلافاصله برداشته می شوند.

**تامین فضای آموزشی در طرح های تفصیلی تعریف نشده است
معاون فنی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین با بیان اینکه در طرح های تفصیلی و هادی روستایی فضای آموزشی تعریف نشده و یا ضعیف است گفت:در همین فضاها هم که اختصاص داده شده این محدودیت را قائل شده اند که اگر مدرسه در عرض پنج سال ساخته نشد تغییر کاربری داده می شود.
خلج افزود: این محدودیت ها باید از بین برود و اگر فضای آموزشی در طرحی تعریف شده شده باید تا آخر با همین کاربری باقی بماند.

**فضاهای خراب برخی مدارس ناشی از سوء مدیریت در نگهداری است
معاون فنی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین در پاسخ به نقد معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قزوین مبنی بر نامناسب بودن فضای برخی مدارس، گفت: این موضوع بیشتر به سوء مدیریت در نگه اری مدارس مربوط است چون در بررسی ها دیده شده بسیاری از مدارس قدیمی تر به همان شکلی که تحویل شده باقی مانده اند اما تجهیزات برخی مدارس جدیدتر در اثر نگه داری نادرست تخریب شده است.
خلج خاطرنشان کرد: در همین راستا پروژه نگهداری مدارس اجرا می کنیم تا از این طریق تعمیرات اساسی مدارس به 10درصد کاهش یابد.
وی افزود:در احداث فضاهای آموزشی هم هیچ بی توجهی به مناطق روستایی نشده و در دوردست ترین مناطق روستاها هم این موضوع رعایت شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.