علیرضا وارثی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارایه گزارشی از طرح های غربالگری ژنتیک در سال 96 و برنامه ریزی های این طرح در سال جاری افزود:این طرح با هدف شناسایی اختلالات ژنتیکی و مداخله به هنگام در قالب 2 طرح مجزا با گروه های هدف متفاوت و با تعداد مشخص انجام می شود.
وی در خصوص نحوه اجرای این طرح اضافه کرد:ابتدا پرسشگران آموزش دیده پرسشنامه های استاندارد را برای گروه هدف که در طرح اول دختران دبیرستانی و دانشجویان و در طرح دوم زوج های در آستانه ازدواج هستند تکمیل کرده و بر اساس ریسک تعیین شده، افراد در معرض خطر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند.
وارثی ادامه داد:پس از آن طی آزمایش های انجام شده ضریب خطر تولد نوزاد معلول برای آنها مشخص شده و آگاه سازی های لازم در زمینه خطرات به این افراد توسط مشاور، کلاسهای آگاه سازی، بروشور و کتاب انجام می گیرد .
مدیرکل بهزیستی قزوین با بیان اینکه در کل 6موسسه در کل استان اجرای این طرح را بر عهده داشتند افزود: در نیمه دوم سال 96 طرح غربالگری اختلالات ژنتیک 15 تا 25 سال برای 2 هزار و 300 نفر در چهار شهرستان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد:غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج نیز برای 2 هزار و 500 زوج در سال گذشته اجرا شد.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود:امسال نیز این طرح ها برای چهار هزار دانش آموز و دانشجوی 15تا 25سال و 2 هزار و 500 زوج در تمام شهرستان ها توسط هشت موسسه اجرا می شود.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.