به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی ها روز دوشنبه افزود: شیرینی‌های سنتی قزوین را نمود عینی آداب، رسوم و فرهنگ اجتماعی مردم قزوین خواند و گفت: پیشینه پخت شیرینی در کهن شهر قزوین به گذشته‌های دور بر می‌گردد.
وی ادامه داد: مادران خوش ذوق و هنرمند این دیار که پایه ‌ریز تولید شیرینی سنتی قزوین هستند، این هنر اصیل را نسل به نسل منتقل کرده و هنوز هم در اعیاد، جشن‌ها و مراسم‌های مختلف به ویژه در آستانه فرا رسیدن نوروز در بسیاری از محله‌های قدیمی این شهر عطر خوش شیرینی تازه نوید آمدن بهار می‌دهد.
حضرتی ها با اشاره به پیوند باغستان سنتی با تهیه شیرینی‌های سنتی شهر قزوین ،اظهار داشت: شهر قزوین در میان پنج هزار هکتار باغستان سنتی واقع شده که این امر در بخش‌های مختلف زندگی شهری قزوین تاثیرگذار بوده و موجب شده نوع شغل و خوراک مردم آن نیز متفاوت‌ باشد و شیرینی‌های متنوع و خاصی که از گذشته تاکنون در این استان وجود داشته به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب که عمدتا از محصولات باغی نظیر بادام، گردو و پسته تهیه می شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده است..
وی در خصوص ثبت مهارت سنتی پخت شیرینی اتابکی (ولیعهدی) در فهرست میراث ملی ناملموس کشور نیز گفت: در شهر قزوین بیش از 30 نوع مختلف شیرینی سنتی پخت می‌شود و شیرینی اتابکی با نام قدیم ولیعهدی یا سپهسالاری از سابقه طولانی در بین شیرینی‌های اصیل قزوین برخوردار است.
این مسئول گفت: پرونده ثبتی این شیرینی سنتی به عنوان میراث معنوی شهر قزوین در دستور کار کارشناسان ثبت این اداره کل قرار گرفت و پس از ارسال به شورای تخصصی ثبت میراث ناملموس کشور و با تایید اعضای شورا در فهرست میراث ملی معنوی کشور به ثبت رسید.
شیرینی اتابکی یا ولیعهدی، یکی از شیرینی‌های سنتی استان قزوین است که کم شیرین و ترد و خوشمزه بوده و ماندگاری بالایی دارد که از مزیت‌های آن در مقایسه با دیگر شیرینی‌ها محسوب می‌شود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.