محمد ایران نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار به منظور مقابله با پدیده گردو غبار و احیای دشت الله آباد بویین زهرا و جنوب شهر آبیک و احیای تالاب یعقوب آباد درشهرستان آبیک در قالب چهار پروژه جذب شده است.
وی، مطالعات تعیین نیاز آبی تالاب دشت الله آباد و و تالاب یعقوب آباد جنوب شهرستان آبیک را از اهم پروژه های مطالعاتی عنوان کرد.
ایران نژاد خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی احیا تالاب بعقوب آباد با ایجاد خاکریز به طول 15 کیلومتر به منظور تثبیت مرز تالاب و ایجاد کمربند سبز با غرس 15هزار بوته گز و بذر پاشی در مرز تالاب در مرحله پایانی است.
این مسئول، ساخت پایشگاه در دشت الله آباد و نصب دکل و دوربین مدار بسته و نصب تابلوهای هشدار دهنده را در راستای مقابله با گرد و غبار و چرای غیر مجاز دام و شتر در منطقه و همچنین حفاظت از زیستگاه های پرندگان دشتی و به ویژه گونه هوبره که از پرندگان نادر استان است را از دیگر اقدامات محیط زیست در این دشت عنوان کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تاکستان تصریح کرد: با احیای تالاب دشت الله آباد و دشت یعقوب آباد می توان از ظرفیت های بسیار بالای این دشت و تالاب در جذب اکوتوریسم بهره برد.
ایران نژاد در ادامه بر لزوم کنترل و حفاظت هر چه بیشتر از دشت و تالاب الله آباد و نظارت و حفاظت های ارگان های متولی بر حفظ سرمایه های ملی در دشت به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد.
تالاب الله آباد قزوین تالابی فصلی بوده که از 2 اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل می شود و محل زیست گونه های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می رود.
بدلیل خشکسالی و بیابانی شدن اراضی، تالاب الله آباد بویین زهرا و حومه آن با 100 هزار هکتار وسعت به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید ریزگردها در استان شناخته شده است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.