به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی ها روز شنبه با اعلام این خبر افزود: میراث ارزشمند معنوی بخشی از فرهنگ و هویت مردم مناطق مختلف به شمار می رود.
وی اظهار داشت: استان قزوین در کنار ظرفیت‌های بسیار در حوزه آثار ملموس تاریخی، فرهنگی و هنری، در زمینه میراث ارزشمند ناملموس چون خوراک سنتی، آداب و رسوم، آیین‌ها جشن‌ها، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها، صنعت‌گری سنتی نیز از قابلیت‌های فراوانی برخوردار است که با فرهنگ، خلق و خو و دیدگاه‌های زیستی مردم مناطق مختلف گره خورده و ثبت هر یک ازاین ارزش‌ها اقدامی تاثیرگذار در جهت حفظ و احیاء، شناخت دقیق، ترویج و معرفی شایسته آنها در عرصه‌های ملی و جهانی می‌باشد.
حضرتی ها با اشاره به ثبت غذای سنتی حلیم قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور ،اظهار داشت: حلیم قزوین از معروف‌ترین‌های ایران به شمار می رود که شهرت و آوازه فرا استانی دارد و میهمان همیشگی سفره‌های افطار و صبحانه قزوینی‌ها و میمهانان ورودی به این شهر است.
وی اظهار داشت: این آش سنتی خوش عطر و طعم شهر قزوین در مناطق مختلف ایران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که در بسیاری از شهرها از جمله تهران به نام حلیم قزوین به فروش می‌رسد.
حضرتی ها افزود: با توجه به قدمت طولانی پخت حلیم قزوین، ارزش غذایی و تاثیر آن در توسعه گردشگری خوراک، تهیه و تنظیم پرونده ثبتی آن در دستور کار کارشناسان ثبت حوزه میراث فرهنگی این اداره کل قرار گرفت و پس از ارسال آن به شورای تخصصی ثبت میراث ناملموس کشور و تایید همراه با 7 اثر معنوی دیگر استان شامل مهارت سنتی پخت قیمه نثار، دانش بومی کشت سنتی گیاهان دارویی منطقه الموت، ، مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین، مهارت سنتی پخت شیرینی حاج کریمی قزوین، مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین، باقلوای سنتی قزوین و مهارت سنتی پخت شیرینی اتابکی یا ولیعهدی قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور جای گرفت.
حلیم از غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه است که با گوشت و گندم یا بلغور یا جو پخته می‌شود.
حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اما برای تهیه حلیم گندم از گندم پوست گرفته و کوبیده شده، پیاز و گوشت گوساله سردست، گوشت گوسفند، و مقداری روغن استفاده می‌شود.
رنگ حلیم با با افزودن ادویه جات مانند دارچین و شکر عوض می‌شود.
این غذا معمولاً به عنوان صبحانه یا در ماه رمضان به عنوان افطاری مصرف می‌شود و با سرشیر، دارچین، کنجد، شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین می‌شود.
مصرف حلیم، در روزهای ماه رمضان به عنوان غذای وعده‌های افطار و سحرِ روزه‌داران، رایج است.
73 اثر از استان قزوین در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.