یوسف درخشان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آفات یاد شده تحت کنترل قرار دارند و امسال با برنامه های انجام شده خسارت چندان خاصی را در مورد آنها شاهد نبوده ایم.
وی اظهار داشت: هم اکنون اراضی چهار شهرستان استان درگیر آفت ملخ هستند که در این رابطه با ردیابی و پیش آگاهی دقیق و مبارزه به موقع در سطح 9 هزار و 950 هکتار در مناطق کانونی خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشده است.
این مسئول همچنین گفت: در خصوص آفت سن غلات نیز امسال مبارزه با مشارکت کشاورزان در سطح 160 هزار هکتار از مزارع استان انجام شد و در این مورد کمترین میزان خسارات را طی سال های گذشته داشتیم.
درخشان خاطرنشان کرد: طی سال جاری متوسط سن زدگی گندم استان از 1.8 درصد به 35 صدم درصد کاهش یافت که این دستاورد حاصل مبارزه گسترده با این آفت بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: مبارزه با آفت مگس زیتون نیز امسال در سطح 1830 هکتار از باغ های این محصول در منطقه طارم سفلی انجام شده و خوشبختانه گزارشی از بروز خسارت نداشته ایم.
وی اظهار داشت: عملیات مباررزه با آفت مگس زیتون همچنان ادامه دارد و پیش بینی می کنیم سطح مبارزه به سه هزار هکتار از باغ های زیتون استان افزایش یابد.
درخشان همچنین گفت: در خصوص مبارزه با آفت زنجره مود که به باغ های انگور هجوم آورده و به آنها آسیب وارد می کند نیز برنامه های مختلفی همچون تهیه طرح مدیریت تلفیقی این آفت، اجرای طرح آزمایش سموم و بررسی کارایی آنها، اجرای طرح شناسایی ارقام مقاوم به این آفت، جمع آوری و قطع سرشاخه های تخم ریزی شده در سطح 300 هکتار و عقد قرارداد با بخش خصوصی برای تشکیل کلاس های آموزشی و شناسایی باغ های آلوده را در دستور کار داریم.
این مسئول با بیان اینکه به دلیل کم آبی و تغییر مدیریت کنترلی علف های هرز از روش مکانیکی به شیمیاییی و افزایش سم پاشی باغات و حذف دشمنان طبیعی این آفت شاهد افزایش تراکم و سطوح آلودگی در باغ های انگور استان هستیم، اظهار داشت: مبارزه با این آفت به دلیل رنگ خاکستری آن سخت است و باید به شکل عمومخی انجام شود.
وی اظهار داشت: بهترین روش برای مبارزه با این آفت قطع سرشاخه های تخم ریزی شده و بیل زنی و تقویت باغات است که باید مورد توجه تاکداران قرار بگیرد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.