مرتضی شهبازی نیا روز پنجشنبه در حاشیه سفر یک روزه به قزوین در جمع خبرنگاران در خصوص بیمه وکالت به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش استفاده از وکیل در پرونده ها افزود: موکلان می توانند حق الوکاله و هزینه مربوط به استفاده از وکلا را در چهارچوب قرارداد بیمه ای با موسسات مربوطه پرداخت کنند که در این خصوص هم اکنون در حال طی مراحل امضای تفاهم نامه با یک شرکت بیمه ای هستیم.
وی اضافه کرد:مهمترین چالش نهاد وکالت تضمین امنیت شغلی وکلا است تا در فضایی آرام و امن رسالت دفاع از موکل و دفاع از حاکمیت قانون انجام گیرد.
شهبازی نیا ادامه داد: امروزه مساله امنیت و مصونیت وکلا در دفاع از پرونده ها از حساسیت بیشتری برخوردار شده است چون بر اساس استانداردهای بین المللی هیچ وکیلی نباید در پرونده ای که دفاع کرده مورد بازداشت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه به تازگی شاهد بازداشت تعدادی از وکلا در ایران، بوده ایم گفت:صرف نظر از جزییات پرونده وکلای بازداشتی در نحوه انتقال آنها اصول قانونی رعایت نشده است و حتی موارد مورد تاکید رییس قوه قضاییه نیز در این زمینه اجرایی نمی شود.
شهبازی نیا اضافه کرد:نحوه انتقال وکلای بازداشت شده این شائبه را ایجاد می کند که آنها در حرفه خود تخلفی داشته اند و به همین خاطر در کشورهای دنیا در این زمینه بسیار احتیاط می شود.
وی اظهار داشت:گرچه به طور قطع نمی توان گفت چند درصد از وکلا بیکار هستند اما از آمار تمدید نشدن پروانه ها که باید هر سال با پرداخت هزینه ای صورت گیرد می توان گفت یک سوم وکلا در این شرایط قرار دارند.
شهبازی نیا در خصوص اینکه آیا صرف وجود اطلاعات حقوقی می تواند شرط موفقیت یک وکیل باشد نیز گفت:در حال حاضر تنها راه ورود به این حرفه شرکت در آزمون های سالانه است که داوطلبان بعد از قبولی باید دوره 2 ساله کارآموزی را با هدف کسب تجربه سپری کنند.
25کانون وکلای دادگستری در سراسر کشور فعالیت می کند.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.