حسن پسندیده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مطالعات انجام شده تالاب الله آباد به عنوان منطقه مهم و مستعد جهت تولید و انتشار ریزگردها تلقی شده که به همین منظور و نیز تعیین حق آبه زیست محیطی و ضرورت احیای آن به جهت تثبیت ریزگردها از طریق سازمان محیط زیست در حال پیگیری و اجرا هستیم.
این مسئول ادامه داد: امسال از محل اعتبارات ملی 10 میلیارد ریال برای احیای این تالاب اختصاص یافته و کار در حوزه مطالعاتی، عملیاتی، اجرایی، تثبیت مرز تالاب، ایجاد بوته کاری، درخت کاری و پایشگاه محیط‌ زیست در حال اجرا است.
پسندیده، خشک شدن تالاب ها را یکی از دغدغه های زیست محیطی در سال های اخیر دانست و یادآور شد: تالاب الله‌آباد عرصه‌ ای مشترک بین استان های البرز و قزوین بوده که به علت کاهش بارندگی و افزایش میزان دما باعث شده تا حجم تبخیر آب در آن افزایش یافته و همین مساله موجب خشکسالی تالاب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تثبیت خاک، درخت کاری، شناسایی منابع آب سطحی و رودخانه ای، حق آبه رودخانه ها و حتی پساب های شهری و صنعتی، ساماندهی شترهای موجود در منطقه، ساخت پالایشگاه محیط زیست به منظور حفاظت و نظارت بر عرصه های تالابی و حفاظت از گونه های جانوری و پرندگان از جمله مواردی هستند که برای احیای این تالاب در نظر گرفته شده و به مورد اجرا نیز گذاشت شده است.
این مسئول ادامه داد: مدیریت و ساماندهی چرای شترها و تامین نیاز آبی تالاب از یک سو و تثبیت خاک و جلوگیری از بیابان ‌زایی از سوی دیگر مورد پیگیری این اداره کل قرار دارد.
پسندیده در پایان تاکید کرد: تالاب الله آباد قزوین فصلی بوده که از 2 اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل و محل زیست گونه های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می رود.
تالاب الله آباد بویین زهرا و حومه آن با 100 هزار هکتار وسعت به عنوان کانون اصلی تولید ریزگردها در استان شناخته شده است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.