به گزارش ایرنا، آب نیاز حیاتی برای کشاورزی است و بدون آن تقریبا فعالیت در این حوزه غیرممکن است.
امروزه با وجود محدودیت ها و کمبود منابع آبی دولت ها می کوشند تا با اتخاذ روش هایی چون گسترش سیستم آبیاری نوین ضمن کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تولیدات این حوزه را افزایش دهند.
دولت تدبیر و امید نیز در این راستا تلاش های زیادی را به کار گرفته و اعتبارات زیادی را صرف این موضوع ساخته که از جمله آن باید به مصوبه تجهیز 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به روش های نوین آبیاری در استان زرخیز قزوین اشاره کرد.
در کنار این اقدام بزرگ، طی سال های اخیر در سایه برنامه ریزی دولت تدبیر و امید شاهد رشد قابل توجه در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی همچون گندم، جو، ذرت و کلزا و زیتون و محصولات پروتئینی همچون گوشت و شیر و همچنین اصلاح و جوان سازی بسیاری از باغات و شبکه های آبرسانی کشاورزی قزوین بوده ایم که در این گزارش به بهانه هفته دولت به بخشی از آنها اشاره شده است.

** اجرای آبیاری نوین در 20 هزار هکتار، بزرگترین خدمت به کشاورزی قزوین
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال سفر رییس جمهوری به استان در سال 95، اجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری طی سال های 95 و 96 در سطح اراضی زراعی و باغی استان مصوب شد و این در حالی بود که تا سال قبل از آن در مجموع 26 هزار هکتار از زمین های کشاورزی قزوین به روش های مدرن آبیاری مجهز بودند.
وی اظهار داشت: در سال 95 حدود چهار هزار و 500 هکتار و در سال قبل نیز حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به روش های نوین آبیاری تجهیز شدند و کار تجهیز و اجرای روش های مدرن آبیاری در سایر اراضی تعیین شده مربوط به مصوبه سفر رییس جمهوری نیز در حال انجام است.
این مسئول گفت: مصوبه یاد شده را باید بزرگترین خدمت به کشاورزی استان قزوین دانست چرا که با انجام این طرح میزان مصرف آب در اراضی کشاورزی کاهش می یابد و این مهم به تداوم فعالیت های کشاورزی در استان کمک می کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در حوزه کمک های بلاعوض برای اجرای روش های آبیاری نوین در قالب یارانه نیز سال گذشته به 251 طرح 630 میلیارد ریال اختصاص یافت که این رقم در سال جاری 600 میلیارد ریال تعیین شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این اجرای این طرح هزینه های بهره برداران را کاهش داده و به افزایش تولید محصولات کمک می کند.
خمسه با بیان اینکه احداث و توسعه کانال های آبیاری عمومی از دیگر اقدامات دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی در استان طی سال های اخیر بوده است،گفت: به منظور پوشش انهار سنتی و در راستای افزایش راندمان انتقال آب در مسیر منبع تا مزرعه هرساله این عملیات عمرانی جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی می باشد که در فاصله سال های 92 تا 95 جمعا 35.6 متر کانال آبیاری عمومی در سطح روستاها احداث گردیده است.
وی گفت: اجرای شبکه لوله ای پایاب چاه های عمیق دشت قزوین از دیگر اقدامات حمایتی دولت از کشاورزان استان بوده است و در این راستا یکی از اولویت های مهم طرح توسعه پایدار آب وخاک کشاورزی دشت قزوین و اجرای شبکه لوله گذاری در پایاب چاه های دشت بوده که تاکنون در این خصوص حدود 300 کیلومتر عملیات انجام شده است.
با توجه به مشکلات حقابه بری در شبکه آبیاری دشت قزوین و با توجه به لزوم اصلاح طرح های کشت جدید این مدیریت اقدام به تهیه تصاویر ماهواره ای Ultra cam، موقعیت یابی و شناسایی اراضی کشاورزی و بلوک های زراعی، جانمایی و تعیین موقعیت جغرافیایی طرح های کشت، در حال صدور طرح های کشت جدید در سطح 60 هزار هکتار نموده است که این مهم را نیز باید خدمتی دیگر از دولت تدبیر و امید به کشاورزان استان دانست.

** ارایه تسهیلات رونق تولید به 248 طرح کشاورزی قزوین
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین ارایه تسهیلات بانکی مصوب برای تامین نیازهای مالی کشاورزان را از دیگر کمک ها و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در حوزه تسهیلات بهین یاب یا همان رونق تولید نیز سال قبل 248 طرح را به بانک ها معرفی کردیم که 810 میلیارد ریال وام دریافت کردند.
خمسه با بیان اینکه این تسهیلات منابع مالی لازم را در اختیار طرح های نیمه تمام قرار داده و آنها را به مرحله تکمیل و بهره برداری می رساند، افزود: امسال نیز 102 طرح کشاورزی برای دریافت تسهیلات رونق تولید به میزان 216 میلیارد ریال به بانک های استان معرفی شده اند.
این مسئول افزود: تاکنون 400 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغالزایی روستایی به کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش در استان پرداخت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: در بخش تسهیلات مکانیزاسیون که با هدف توسعه ماشین آلات بخش کشاورزی ارایه می شود نیز سال گذشته 260 تن از متقاضیان موفق به دریافت 200 میلیارد ریال وام شدند و امسال نیز تاکنون 82 نفر 40 میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات شده اند.


** افزایش تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در قزوین
فرزاد خوش اخلاق مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا، افزایش تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم را از دستاوردهای دولت در حوزه کشاورزی استان نام برد و گفت: طی سال های جاری در تولید این امسال افزایش چشم گیری داشته ایم و به این ترتیب استان در خودکفایی این محصول در کشور نقش داشته است.
وی اظهار داشت: تولید این محصول در سال قبل بیش از 250 هزار تن بود و در سال جاری نیز پیش بینی می شود 270 هزار تن گندم تولید شود که از این رقم تاکنون نزدیک به 245 هزار تن محصول به شکل تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
این مسئول با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید مطالبات گندم کاران نسبت به دوره های قبل بسیار زودتر پرداخت شده است، یادآور شد: در سال زراعی جاری 137 هزار و 546 هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفت که از این میزان 45 هزار و 628 هکتار گندم آبی و 91 هزار و 918 هکتار گندم دیم بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین از افزایش تولید جو به عنوان یکی از محصولات مهم در جیره غذایی دام خبر داد و گفت: رشد تولید این محصول با توجه به گسترش صنعت دامداری در استان و کاهش وابستگی به واردات جزو اولویت های تولیدات زراعی بوده است.
وی با بیان اینکه 50 درصد مزارع جو آبی و 80 درصد مزارع جو دیم استان قزوین به روش مکانیزه کشت شده اند،اظهار داشت: امسال پیش بینی می شود بیش از 100 هزار هکتار جو در استان برداشت شود.
خوش اخلاق همچنین از افزایش تولید ذرت دانه ای در استان برای استفاده خوراک طیور و همچنین صنعت روغن کشی و صنایع غذایی خبر داد و گفت: در سه سال اخیر 201 هزار تن تولید این محصول در استان به ثبت رسیده است و باید اذعان کرد قزوین یکی از پنج تولید کننده عمده ذرت در کشور به شمار می رود.
این مسئول در ادامه از افزایش تولید چغندر قندر در استان در راستای سیاست کاهش وابستگی به ورادات شکر خبر داد و گفت: با اجرای برنامه توسعه کشت و افزایش راندمان در سال گذشته تولید این محصول به بیش از 115 هزار تن رسید و امیدواریم میزان تولید درپایان برنامه ششم به کل نیاز کارخانه قند استان برسد.
خوش اخلاق از افزایش تولید دانه های روغنی در قزوین به عنوان یکی از طرح های استراتژیک و مهم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: بدلیل وابستگی 90 درصدی روغن خوراکی به خارج تلاش شده طی سال های اخیر میزان کشت و تولید کلزا در استان افزایش یابد به همین جهت هرساله به سطح زیر کشت این محصول در استان افزوده می شود.
وی با بیان اینکه امسال با توجه به حمایتهای خاص دولت تدبیر و امید در خصوص طرح دانه های روغنی از محل اعتبارات 200 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای کاشت، داشت و برداشت کلزا اختصاص یافت،اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت کلزا در استان قزوین نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته است.

** اصلاح باغات انگور و زیتون قزوین
علی اکبری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت وگو با ایرنا، توسعه داربستی کردن باغات انگور که موجب کاهش مصرف آب و افزایش تولید این محصول شده را از دستاوردهای دولت در حوزه باغبانی در استان برشمرد و اظهار داشت: در سال گذشته سه هزار هکتار باغات ایستاده انگور در سطح استان ایجاد شد و به 200 واحد تولید کشمش تسهیلات بانکی ارایه شد.
وی اظهار داشت: ارایه کمک از محل صندوق توسعه به میزان 100 میلیارد ریال، اجرای طرح عارضه یابی انگور با شناسایی 54 مشکل، تهیه طرح جامع صنایع انگور و کشمش با هدف حمایت از باغداران و ارایه کمک های فنی و اعتباری به میزان 40 میلیارد ریال برای داربستی کردن در سطح 671 هکتار از جمله دیگر حمایت های دولت در این حوزه بوده و افزایش این رقم تا 60 میلیارد ریال به میزان یک هزار هکتار برنامه ریزی شده است.
اکبری همچنین از توسعه کشت زیتون در قزوین به عنوان تنها محصول استراتژیک باغی کشور خبر داد و گفت: قزوین به عنوان یک از سه استان مهم تولید کننده زیتون و روغن زیتون کشور به شمار می رود و در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرحهای اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت با روندی افزایشی و پیش بینی می شود تولید زیتون در استان امسال به 18 هزار تن برسد.
وی اظهار داشت: هماهنگی جهت واگذاری اراضی ملی و دولتی مستعد توسعه باغ زیتون، تامین و توسعه منابع آب مورد نیاز ، هماهنگی جهت اخذ مجوز تخصیص آب برای اراضی مستعد توسعه بهرهوری و افزایش راندمان آبیاری با توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار، توسعه باغات متراکم زیتون در مناطق مستعد، استفاده از الگو های مناسب کشت و احداث باغ برای مناطق مختلف و هماهنگ نمودن توسعه باغات زیتون با توسعه صنایع مرتبط از جمله اقدامات انجام شده طی سال های اخیر در خصوص این محصول بوده است.
وی همچنین گفت: کنترل آفت مگس زیتون با تخصیص اعتبارات فنی و اعزام کارشناسان از دیگر اقدامات حمایتی دولت در رابطه با این محصول در استان قزوین بوده است.
اکبری، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهنسال استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات توسط موارد غیر شیمیایی، افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکار گیری ادوات و تجهیزات نوین و تولید نهال های استاندارد، احداث باغ مادری و گلخانه اسکرین هوس(قرنطینه) و تامین نهال های تکثیری (قلمه - پیوندک) جهت تولید کنندگان نهال استان و سایر استان ها و تولید 900 هزار اصله دارای شناسه را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه باغبانی قزوین یاد کرد.

**رشد تولید محصولات پروتئینی در قزوین
علی شاپور زاده معاون تولید بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا به دستاوردهای حوزه دام نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد امنیت غذایی در کشور از مهمترین دغدغه ها و مسائلی است که توجه مسئولین و دولتمردان و سازمانهای مرتبط را به خود معطوف داشته است و دراین میان تولید انواع مواد غذایی ،گوشت قرمزبیش از هر ماده دیگر مورد نیاز افراد جامعه است.
وی ادامه داد: بر همین اساس از آنجا که قزوین دارای ظرفیت های مناسبی برای تولید انواع محصولات دامی است بیش از 500 واحد پرواربندی گوساله و گوسفند به صورت صنعتی در این استان فعالیت می کنند و تولید کنندگان زیادی نیز بصورت سنتی در حال تولید گوشت قرمز هستند.
شاپور زاده ادامه داد: بر همین اساس در سال قبل تولید گوشت قرمز استان به بیش از 25 هزار تن رسید و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم میزان تولید گوشت قرمز استان به بیش از 28 هزار تن افزایش یابد.
این مسئول همچنین از افزایش تولید شیر در استان خبر داد و با بیان اینکه قزوین از قطب های تولید این محصول در کشور به شمار می رود، گفت: در سال گذشته 523 هزار تن شیر در استان تولید شد که این رقم در پایان برنامه ششم توسعه به 61 هزار و 400 تن افزایش می یابد.
شاپورزاده خاطرنشان کرد: در حوزه تولید گوشت مرغ نیز همه زنجیره های تولید در استان فراهم است.
وی اظهار داشت: ظرفیت پرورش مرغ گوشتی استان بیش از 10 میلیون 500 و هزار قطــعه است و میزان تولید گوشت مرغ در سال قبل به بیش از 60 هزار تن رسید و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم رقم تولید گوشت سفید در استان به بیش از هفت هزار تن افزایش پیدا کند.
شاپورزاده همچنین گفت: استان قزوین با دارابودن 67 واحد مرغ تخمگذار استان با ظرفیت هشت میلیون و 800 هزار قطعه از جمله بزرگترین استانهای تولید تخم مرغ در کشور است و در سال 96 میزان تولید این محصول در استان به 50هزار تن رسید و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 84 هزار تن افزایش یابد.

** افزایش تولید ماهیان خوراکی و زینتی در قزوین
ایرج رحمانی، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز به ایرنا گفت: تولید ماهیان خوراکی در استان قزوین در سال قبل به حدود 4 هزار تن افزایش یافت و همچنین در این مدت 27 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید شد که از این حیث قزوین جزو قطب های کشور بود.
وی یادآور شد: در بخش ماهیان سردابی سال قبل با 150 واحد فعال سردابی به تولید 2 هزار و 670 تن ماهی و در بخش ماهیان گرمابی با 126 واحد به تولید 516 تن دست یافتیم.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: در سال گذشته در بخش ماهیان خاویاری با 4 واحد فعال پرورش ماهی خاویاری میزان تولید این ماهی به 20 تن افزایش یافت.
رحمانی از افزایش سرانه مصرف ماهی در استان قزوین خبر داد و گفت: با ترویج فرهنگ مصرف ماهی توانسته ایم میزان مصرف سرانه در استان را به حدود 5.3 کیلوگرم افزایش دهیم به گونه ای که اکنون میزان مصرف سرانه به 6.3 کیلو گرم رسیده است.
وی اظهار داشت: طرح های مطالعاتی نیز در دست داریم تا از ظرفیت مناطق مستعدی چون حاشیه رود شاهرود برای ایجاد واحدهای پرورش ماهی خوراکی استفاده کنیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.