با وجود آنکه جنگ تروریست های بوکو حرام علیه آموزش و تحصیل تقریبا ده سال است که ادامه دارد، عملیات آرامی نیز در حال قدرت گرفتن است. این یک جنگ تمام عیار در خط مقدم و باورنکردنی است.

به گزارش جماران، شمال شرق نیجریه مکانی است که ناگهان زندگی در آن خاتمه می یابند. طی یک دهه اخیر از زمانی که هجوم گروه تروریستی بوکوحرام در این ناحیه آغاز شده، حدود سه میلیون نفر از خانه و کاشانه شان آواره شده اند.

این گروه تروریستی تا  به حال 2 هزار و سیصد معلم را به قتل  رسانده، بیش از هزار و 400 مدرسه را تخریب کرده و هم چنین تعدادی دانش آموز را ربوده است. اما همانطور که شورش های این گروه تروریستی مدتش به ده سال می رسد، عملیات آرامی در خط مقدم این جنگ در حال بوجود آمدن است. کلاس های درس غیر مسقف هر چند کثیف و نامنظم در اردوگاه های آوارگان  تشکیل شده و هم چنین امکان خوابیدن در مدارس دخترانه به وجود آمده. بسیاری از آنان می گویند که جنگ بوکوحرام نتیجه معکوس داده است. «فانه عبدالله» مادر پنج فرزند که در ارودگاهی واقع در مایدوگوری نیجریه به سر می برد، او می گوید: کمبود تحصیلات مرضی است و همین امر باعث شده بوکو حرام در راس آن قرار گیرد و با کتاب و تحصیلات مبارزه کند.

کلاس های درس بسیار کوچک هستند. تعدادی از آن ها سقف هایی از جنس علوفه دارند. دیوارهایشان با هیزم ساخته شده اند. «مصطفی کالتومی» که صبح ها به 50 دانش آموز کلاس سوم ریاضی تدریس می کند، می گوید: از اینکه دوباره تدریس می کنم بسیار آسوده و خوشحال هستم. شاید 30 درصد ضربه های روحی که متحمل شده ام از بین رفته است. حداقل ذهنم این گونه درگیر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.