پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در شب شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) عنوان شد:

8 درس مهم از محضر استاد امجد

اسلامِ بدون زوائد دین فطرت است، دین عقل است، دین انسانیت است/ اصلاح بشر در این دین است.

آیت الله محمود امجد ضمن سخنانی در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اسلام دین عقل است. ای اهل دنیا بدانید! اعمال ما ربطی به اسلام ندارد.

به گزارش جماران، هشت درس از محضر استاد امجد در پی می آید:

۱. غیر از کامل و مکمّل، همه خاسرند.

خسران یعنی چه؟ خسران، زیان نیست. خسران یعنی اصل سرمایه از دست برود. سرمایه چیست؟ وقت است. إن‌شاءالله خدا به ما توفیق بدهد عقلمان را به‌کار بیندازیم. عصر یعنی وقت. همه در زیان و ضررند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام می‌دهند و به حق دعوت می‌کنند و براساس حق، پایدارند. یعنی چه؟ یعنی کامل و مکمّل‌اند. یعنی اگر خروارها پول از دست داد، بگوید خب رفت که رفت! چیزی نشده است! ولی اگر یک لحظه از عمر انسان از دست رفت، دیگر قابل جبران نیست! فخر رازی که در این دنیا ذهنی جوّال مثل او پیدا نشده و فلاسفه را به زحمت انداخته است، می‌گوید من معنای خسران را از یک یخ‌فروش یاد گرفتم. یخ‌فروش چه گفت؟ «إرحموا من یذوب رأس ماله»؛ رحم کنید به کسی که رأس‌المالش ذوب شد. یعنی به دادم برسید! یخ ذوب می‌شود و تمام می‌شود. این سرمایه‌ام است!


۲. خیلی از آقایان می‌گویند چرا صحبت نمی‌کنی؟ 

ما یک دعای سمات و یک دعای ندبه گذاشته‌ایم، همیشه هرجا باشیم، این دو را برگزار می‌کنیم. از این سخنرانی‌ها نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. البته این آقایان باید حرف بزنند. باید خیلی حرف زد تا کمی اثر بکند. ما آمده‌ایم روضه نه برای اینکه فقط سینه بزنیم. روضه برای این است تا کسی که به مجلس می‌آید مطلب بگیرد. اما من برنامه سخنرانی ندارم. می‌گویند چرا صحبت نمی‌کنی؟ شعر مولوی را خواندم که:
خموش باش که گفتی بسی و کس نشنید
که این دهل ز چه بام است و این بیان ز کجا
گوش‌ها کر است! من کَرَم. گوش نمی‌دهم. آقا می‌خواهد مرا نصیحت کند، می‌گویم حرفت را شنیدم دیگر بس است! این حرف یعنی چه؟ یعنی گوش نمی‌دهم. همه‌جا نفاق و دروغ و بازیگری است. «چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند.»



۳. آیت‌الله حق‌شناس به بچه‌ها می‌گفت «داداش‌جون! خدا دوستت دارد!» و آدم‌هایی را که آلوده بودند، با این یک کلمه هدایت می‌کرد. این ماجرا را از من داشته باشید. با یک واسطه می‌گویم. آقا شیخ محمدحسین زاهد که از علمای تهران بود، مرحوم می‌شود. مردم می‌آیند خدمت آیت‌الله بروجردی و می‌گویند ما این آقا را می‌خواهیم. عین عبارتی که برای من نقل کردند این است. منظورشان آقای حق‌شناس بود. آقای بروجردی به ایشان می‌گوید خب برو! ایشان می‌گوید من می‌خواهم درس بخوانم. امام خمینی آنجا نشسته بوده و به آقای حق‌شناس می‌گوید خب برو! ایشان می‌گوید خودت برو! امام گفته بود والله اگر این‌ها سراغ من آمده بودند، می‌رفتم. یعنی بحث و درس حوزه را رها می‌کردم و می‌رفتم. بعد آقای بروجردی به آقای حق‌شناس گفته بود برو اما نمی‌خواهد مردم را دین‌دار کنی! این سخن را به آیت‌الله حق‌شناس گفته بود که یک پارچه نور بود. به ایشان گفته بود برو ولی نمی‌خواهد مردم را دین‌دار بکنی، این یک ذره دین مردم را نگیر! این‌ها را تبلیغ کنید. در حوزه‌ها بگویید. این مطالب همه‌جا برود!


۴. می‌گوییم تا همه عالَم بدانند که اسلام دین فطرت است. دین عقل است. دین انسانیت است. دین همگانی است. دین جاودانی است. اصلاح بشر در این دین است. البته اسلامِ بدون زوائد چنین است. خیال می‌کنند اسلام، منم و بی‌دین می‌شوند. سابق در مساجد دکتر چمران و دکتر پاکنژاد درست می‌شد. حالا چه شده که الان بچه‌ها از مسجد فرار می‌کنند؟ چون من عمامه‌به‌سر فراری‌شان می‌دهم. اسلام دین عقل است. ای اهل دنیا بدانید! اعمال ما ربطی به اسلام ندارد.


۵. اسلام صداقت می‌خواهد. خدمت و خیرخواهی برای همه می‌خواهد. تعاون همگانی می‌خواهد. تعامل و هماهنگی می‌خواهد. دوستی و الفت می‌خواهد. به حرف زدن نیست. متاسفانه عمل در ما نیست. حتی حقیقت را نمی‌پذیریم چه رسد به اینکه به حق عمل کنیم. البته ادب این است که جسارت به شما نباشد. من و امثال من حتی حاضر نیستیم حق را بپذیریم چه رسد که حق را عمل کنیم! بعد می‌گوییم لعنت به فلان‌کس و فلان‌کس. ما اگر جانشین فلانی بودیم، فاطمه زهرا را نمی‌زدیم؟! اسلام این نیست که ما داریم. اسلام اجازه نمی‌دهد ما تهمت بزنیم. اسلام اجازه نمی‌دهد ما خیانت کنیم. اسلام اجازه نمی‌دهد ما با بیت‌المال بازی کنیم. اسلام اجازه نمی‌دهد ما بازیگری کنیم! می‌خواهم بگویم ما این هستیم. ما دین را خراب کردیم.


۶. درس آقای بهاءالدینی چه بود؟ یک کلمه بود و آن اینکه بازیگری نکنید! حالا همه می‌گویند من شاگرد آقای بهاءالدینی‌ام. کو؟ یک ذره از حالت آقای بهاءالدینی در چه کسی هست که از آقای بهاءالدینی خرج می‌کنند؟! یک ذره از آقای بهجت در چه کسی هست؟ چه کسی به سخن آقای بهجت عمل کرده تا بگوید شاگرد ایشان است؟ آقای بهجت که می‌گوید به علمتان عمل کنید. کیست که به علمش عمل کند؟ بنده که نیستم.


۷. این مجالس برای چیست؟ امام حسین کشته شد برای حقایق نه اینکه فقط بیاییم بگوییم یاحسین و گریه کنیم. خیلی‌ها می‌گویند یاحسین و گریه می‌کنند. عمرسعد هم گریه کرد. گول این گریه‌ها را نخورید! گول این دادوقال‌ها را نخورید. این‌ها معیار نیست.


۸. اگر می‌خواهیم امام خمینی را بشناسیم باید به چهل‌حدیث مراجعه کنیم. نه فقط دانشگاه‌ها بلکه علما و حوزه‌ها باید این کتاب را با دقت مطالعه کنند تا ایشان را بشناسند. کسی امام را نمی‌شناسد. امام روی وظیفه عمل کرد. برخی هم طبق وظیفه، سکوت کردند. حالا اگر این همه فساد هست، عطف به نتیجه نکنید و همه را به گردن امام نگذارید. اگر این همه فساد هست، از خطاهای ماست.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.