وحدت اسلامی به این معنی نیست که مذاهب مختلف اسلامی دست از عقاید خود بردارند و همه یک مذهب را انتخاب کنند یا وجوه مشترک مذاهب موجود را به صورت یک مذهب مشترک درآوریم و همه فرق به آن مذهب بگروند.

پایگاه اطلاع رسانی جماران: دکتر علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران با ارسال یادداشتی اختصاصی برای جماران درباره هفته وحدت به اختصار نظرات خود را بیان کرده است. متن این یادداشت در پی می آید:

« وحدت اسلامی از مسائلی است که مورد توجه علمای روشن‌بین و خوش‌فکر شیعه و سنی بوده است. مرحوم شیخ عبدالمجید سلیم و مرحوم شیخ محمود شلتوت از جامع ازهر مصر و مرحوم آیت‌الله بروجردی از حوزه علمیه قم سلسله جنبان وحدت اسلامی در عصر حاضر بوده‌اند. امام خمینی(ره) نیز این راه ادامه دادند و پیشنهاد مرحوم آیت‌الله منتظری را پذیرفته 12 تا 17 ربیع‌الاول ایام میلاد پیامبر اسلام(ص) را هفته وحدت اسلامی اعلام کردند. شهید آیت‌الله مطهری نیز از علمایی است که بر وحدت اسلامی تأکید ویژه داشت. ایشان نظرات خود در این موضوع را در مقاله‌ای تحت عنوان «الغدیر و وحدت اسلامی» به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه امینی به رشته تحریر درآورده است. از نظر استاد شهید مطهری وحدت اسلامی به این معنی نیست که مذاهب مختلف اسلامی دست از عقاید خود بردارند و همه یک مذهب را انتخاب کنند یا وجوه مشترک مذاهب موجود را به صورت یک مذهب مشترک درآوریم و همه فرق به آن مذهب بگروند، بلکه مقصود این است که در عین این که پیروان هر مذهبی بر عقاید خود باقی هستند در مقابل دشمنان مشترک خود متحد باشند اگرچه باب بحث و گفت و گو و دعوت پیروان هر مذهبی پیروان سایر مذاهب را به عقاید و مذهب خود همیشه باز است.

استاد مطهری معتقد است مشترکات میان مذاهب مختلف اسلامی و به طور کلی شیعه و سنی بسیار بیشتر از مفترقات آنهاست و نباید به خاطر این مفترقات که همه قابل بحث و گفت و گوست از دشمن مشترک غافل شد و اساس اسلام را به خطر انداخت. ایشان فقیه را فقیه نمی‌داند مگر آنکه از فقه فرق چهارگانه اهل سنت و احادیث آنها نیز آگاه باشد، روشی که مرحوم آیت‌الله بروجردی داشت.

آیت‌الله مطهری بهترین الگو برای وحدت اسلامی را سیره و روش امام علی علیه‌السلام می‌داند. ایشان می فرماید: علی (ع) از اظهار و مطالبة حق خود و شکایت از ربایندگان آن خودداری نکرد، با کمال صراحت ابراز داشت و علاقه به اتحاد اسلامی را مانع آن قرار نداد. خطبه‌های فراوانی در نهج‌البلاغه شاهد این مدعاست. در عین حال، این تظلّمها موجب نشد که از صف جماعت مسلمین در مقابل بیگانگان خارج شود. در جمعه و جماعت شرکت می‌کرد، سهم خویش را از غنائم جنگی آن زمان دریافت می‌کرد، از ارشاد خلفا دریغ نمی‌نمود، طرف شور قرار می‌گرفت و ناصحانه نظر می‌داد.

اما امروز وضع وحدت اسلامی بسیار اسفناک است. قطعاً پشت پرده تفرقه و تشتتی که امروز در جهان اسلام حاکم است استعمار خارجی و در رأس آنها آمریکا و انگلیس و اسرائیل حضور دارند. علما و مؤمنین شیعه و سنی باید به هوش باشند و از هرگونه افراط بپرهیزند و سیره علی علیه‌‌السلام را راهنمای خود قرار دهند. »

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.