حجت الاسلام و المسلمین سیدحبیب‌الله موسوی، رئیس دفتر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) در قم، در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ضمن اشاره به نگاه تیزبین و آینده‌نگر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی در تشکیل و راه‌اندازی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در خصوص فعالیت‌های دفتر این موسسه در قم توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحبیب‌الله موسوی ضمن اشاره به زمینه‌های تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: بحث تشکیل این موسسه با تیزبینی و ژرف نگری مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی بنیان گذاری شد. ایشان پیش‌بینی می‌کردند که آثار امام(س) اعم از مکتوب و غیر مکتوب، ممکن است دست‌خوش انحراف و یا تفاسیر نابجا قرار بگیرند. از این رو طی نامه‌ای خطاب به امام خمینی(س)، از ایشان خواستند اجازه تاسیس مجموعه‌ای برای حفظ و تنظیم آثار ایشان داده شود.
وی در ادامه افزود: ضرورت این کار، جنبه‌های دیگری نیز داشت، از جمله می‌توان به این مسئله اشاره کرد که امام خمینی(س)، مرجع تقلید و جامع علوم معقول و منقول، علم تفسیر، اصول و فلسفه و عرفان و... بودند. ایشان در همه این موارد نوآوری داشته‌اند و در این امور سرآمد و صاحب سخن نو و تالیف بوده‌اند. از این رو باید این بیانات و مکتوبات سامان دهی می‌شد تا در گذر زمان از گزند تحریف و تبدیل، در امان می‌ماند.

حجت الاسلام موسوی در ادامه بررسی چرایی تاسیس دفتری از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم اظهار داشت: امام خمینی(س) به خاطر حجم گسترده‌ای از کتب و تقریراتی که در حوزه فقه و اصول و مباحث مرتبط با آن داشته‌اند، این نیاز احساس می‌شد که باید گروهی از حوزویان و افراد آشنا با معارف اهل بیت در تنظیم و باز‌نشر این آثار همکاری داشته باشند. بدین جهت با همت مرحوم حاج سید احمد خمینی، دفتر نمایندگی این موسسه در قم و از میان جمعی از شاگردان و افراد آشنا با مباحث فقهی و اصولی امام خمینی(س)، تشکیل شد.
وی در مورد بخشی از فعالیت‌های این دفتر افزود: در 20 سال اخیر بیش از سی جلد از آثار فقهی و اصولی امام خمینی(س) و یا مرتبط با امام(س)، با همکاری و زیر نظر این دفتر انتشار یافته است.
رئیس دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم در رابطه با فعالیت‌های این دفتر افزود: برگزاری همایش‌های علمی یک روزه در رابطه با اندیشه‌های فقهی و اصولی امام خمینی و پیگیری و انجام «طرح دانش‌نامه امام(س)» با 1000 موضوع و مدخل، تهیه و تنظیم «تقریرات کلاس‌های درس امام(س)‌» که تا امروز یک سوم این تقریرات به چاپ رسیده و مجموعا به 40 مجلد خواهد رسید، اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به جمع آوری خاطرات شاگردان امام(س) و برخی از کسانی که به هر نحو با ایشان در ارتباط بوده‌اند و خاطره‌ای از ایشان داشته‌اند، اضافه کرد: این خاطرات تا کنون به صورت فایل ضبط شده صوتی و یا فیلم و یا کتاب تهیه و تدوین شده و برای استفاده مخاطبین، به انتشار رسیده است.

حجت الاسلام موسوی در ارتباط با سایر فعالیت های دفتر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم افزود: در بخش آموزش نیز از 12 سال پیش برنامه‌هایی برای آشنایی علاقه‌مندان و مراجعین با اندیشه‌های امام خمینی(س)، در دوسطح شش ماهه و دو ساله برگزار شده است. سطح اول عمومی تر و سطح دوم-دو ساله- به صورت تخصصی تر برگزار شده و برای مربی‌گری و تدریس و...در ارگان‌های دولتی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیما و سایر نهادهای دولتی، عمومی و انقلابی، مناسب و راهگشا است.

وی همچنین از حمایت‌های مادی و معنوی از «پایان نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری» که مرتبط با امام خمینی(س) بودند، خبر داده و با اشاره به این نوع حمایت‌ها، دفتر قم را دارای آرشیوی کامل و مناسب از پایان نامه‌هایی با موضوعات مختلف مرتبط با اندیشه‌های امام(س)، دانست.

رئیس دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)در قم، در ادامه این گفتگو با علمی-پژوهشی و فرهنگی خواندن کارویژه دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اشاره داشت: این دفتر دارای دو بخش عمده پژوهشی و کتابخانه‌ای است که در بخش پژوهشی در حال حاضر در حال آماده سازی «مجموعه آثار امام(س)‌» است که این مجموعه عناوینی اعم از فقه، اصول، تفسیر، عرفان و سایر آثار امام(س) را در خود جا داده و برای چاپ به تهران ارسال شده است. در واقع این مجموعه آثار امام(س) از سه بخش تالیفات شخص امام(س) و کتاب‌های پیرامونی و مرتبط به امام(س) و تقریرات امام در کلاس‌های درس قم و نجف که توسط شاگردان ایشان آماده شده است، می باشد. در بخش کتابخانه‌ای نیز با 15 هزار جلد کتاب به زبان‌های مختلف با محوریت امام و انقلاب اسلامی، جامع‌ترین کتابخانه در این زمینه را دارا می‌باشیم. همچنین در بخش دیگر، کتابخانه با داشتن 10 هزار عنوان کتب مختلف، پذیرای علاقه مندان و پژوهش‌گران گرامی هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که تا چه حد با طلاب خارجی مقیم در قم در ارتباط هستید گفت: به علت وجود حوزه علمیه قم و حضور طلاب خارجی از کشورهای مختلف جهان ارتباط مناسبی با آنها وجود دارد و از این عزیزان برای کار ترجمه کتب امام(س) به عربی یا انگلیسی و یا برخی از زبان‌های دیگر دنیا بهره می‌بریم و در کنار آن در برگزاری همایش‌های مرتبط با اندیشه‌های امام(س) با دعوت از آنها زمینه‌های آشنایی هرچه بیشتر طلاب خارجی با معارف و اندیشه‌های امام خمینی را ایجاد می‌نماییم. در کنار این نوع ارتباطات در صورتی که این عزیزان بخواهند در کشورهای خودشان در زمینه اندیشه‌های امام(س) همایش و یا برنامه‌ای برگزار نمایند، دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، همکاری‌های لازم را انجام داده و می دهد.

وی در ادامه با انتقاد از میزان بودجه‌ تخصیصی به امور فرهنگی و پژوهشی، علی الخصوص در زمینه اندیشه‌های امام خمینی، این موضوع را نیز دلیلی دیگر بر مظلومیت اندیشه‌ها و شخصیت امام خمینی(س) دانسته و اشاره داشت: همان‌طور که جامعیت علمی امام زیر سایه عمل سیاسی و اندیشه‌های سیاسی ایشان مغفول واقع شده است، در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حتی حوزه‌های ما نیز در حق امام(س) کم لطفی می‌شود. نه در دانشگاه و نه در حوزه‌ها سرفصل‌های درسی چندانی به آراء و اندیشه‌ها و نظرات امام خمینی اختصاص ندارد. تنها تعداد واحد محدود درسی در دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «وصایای امام خمینی» تدریس می‌شود که چندان مناسب و کافی به نظر نمی‌رسد.
حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به برخی از نهادها و مراکز آموزشی منتسب به نام امام(س) که در قم و جاهای دیگر فعال هستند گفت: امام خمینی(س) یک اقیانوسی است که هر کسی می‌تواند از اندیشه‌های او بهره‌مند شود. برخی از موسسات که عنوان امام(س) را دارند با ما هیچ ارتباطی نداشته و با اینکه نام امام(س) را بر خود دارند از نظر ما کمترین ارتباطی با اندیشه‌های امام راحل نداشته و ندارد. گرچه ما نیز قصد عملکرد انحصاری نداریم و وظیفه خود را نیز این گونه تعریف نکرده‌ایم.

وی در پایان پیشنهاد کرد اگر کسانی از فضلا، علما و طلاب گرامی، از امام(س) خاطره‌ای، عکسی، اجازه نامه‌ی شرعیه و یا این چنین مکتوباتی دارند، با معرفی به دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، زمینه انتشار و نگه داری این قبیل آثار را فراهم نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.