مدیر گروه فقه و اصول دانشگاه شاهد، با تاکید بر ضرورت حفظ حرمت و جایگاه مراجع و علما از برخی رفتارهایی که در راستای تضعیف این جایگاه و بی حرمتی به نهاد مرجعیت است انتقاد و ابراز امیدواری کرد که با یک بازنگری در برخی رفتارها، نهاد مرجعیت با نقش تاثیرگذار آن در جامعه به نسل های بعد برسد و از تعرض ها و بی حرمتی ها و برخی تلاش های تندروها برای خدشه به این جایگاه در امان بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، مدیر گروه فقه و اصول دانشگاه شاهد در گفت و گو با شفقنا، نقش مرجعیت در تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امور دیگر را وابسته به جایگاهی می خواند که مردم برای ایشان درنظر می گیرند و می گوید: در طول تاریخ اسلام و تشیع و به ویژه بعد از غیبت کبری، مرجعیت دارای جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی بوده است و حتی می شود گفت، بالاترین و عالی ترین جایگاه ها در انحصار مراجع تقلید بود و حکومت های مختلف هم برای مرجعیت حرمت خاصی قائل بودند و اگر حکومت ها هم این حرمت را قائل نبودند، جامعه و مردم برای مراجع آن جایگاه و احترام ویژه را در نظر داشتند.

منتجب نیا با انتقاد از آنچه تعرض به جایگاه و حرمت مرجعیت در زمان کنونی می خواند، بیان می کند: برخوردهای توهین آمیز با مراجع که گاها از سوی برخی افراد تندرو و بی منطق صورت می گیرد تلاش دارد به تدریج موجب کاهش نقش و تأثیر گذاری مراجع شود؛ البته در این دست هتاکی ها، تنها مساله شخص در میان نبوده و نیست بلکه گروه هایی نهاد مرجعیت را مورد هدف قرار داده اند.

منتجب نیا چنین اقدامات هتاکانه و منفی علیه نهاد مرجعیت را دارای صبغه سیاسی می داند و از این موضوع انتقاد می کند که برخی برای پیشبرد اهداف خاص خود تلاش دارند از جایگاه مراجع و علمای بزرگوار هزینه کنند که این موضوع ممکن است منجر به تضعیف جایگاه مرجعیت شود.

مدیر گروه فقه و اصول دانشگاه شاهد با تاکید بر ضرورت حفظ حرمت مراجع و علما از سوی خود آنها و جامعه بیان می کند: مخالفان اسلام و روحانیت در داخل و خارج از کشور در هتاکی و بی حرمتی به مراجع از هم سبقت می گیرند که این جای بسیار تأسف دارد که عالی ترین و مقدس ترین جایگاه اسلامی و شیعی، اینچنین دستخوش برخی از تعرضات قرار گیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق مراجع در اظهار نظر، نصیحت مسوولان و نقد عملکرد و مسایل مختلف جامعه، از این موضوع انتقاد کرد که برخی به خود اجازه می دهند در واکنش به انتقاد مراجع به ایشان بی حرمتی کنند.

منتجب نیا با تاکید بر اهمیت حفظ حرمت و جایگاه نهاد مرجعیت و لزوم بازنگری در رفتارها گفت که در این زمینه، اشخاص مطرح نیستند بلکه جایگاه مرجعیت مطرح است زیرا ممکن است، شخصی یک روز باشد و یک روز هم نباشد اما جایگاه ها بسیار مهم هستند.

او در ادامه با بیان خاطره ای به رفتار احترام آمیز حضرت امام (ره) با مراجع اشاره می کند و می گوید: روزی، جمعی از علما خدمت حضرت امام بودند و به انتقاد از یکی از مسوولان کشور پرداختند. یکی از انتقادها این بود که این شخص مروج فلان مرجع است و آن بزرگواری که خدمت امام بود نام آن مرجع تقلید را بدون عنوان برد. به مجرد اینکه این جمله از زبان آن شخص خارج شد، امام برخورد کردند و فرمودند، من اجازه نمی دهم در حضور من به مراجع عظیم الشأن توهین و بی احترامی شود.

منتجب نیا می افزاید: امام (ره)، همواره به جد، از حرمت مرجعیت دفاع کردند تا جایی که اجازه ندادند حتی در یک مجلس خصوصی نیز نام یک مرجع تقلید بدون عنوان و آداب برده شود اما امروزه متاسفانه رفتارها در محافل و رسانه ها و... تغییر کرده است.

مدیر گروه فقه و اصول دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه همه باید بدانند، مراجع تقلید و مقام ایشان فوق همه مقام هاست بیان می کند: احترام عملی به مراجع باید رعایت شود و تنها به احترام لفظی و تعارفی نباید اکتفا کرد. در این زمینه رفتار خود مراجع و پرهیز ایشان از ورود به برخی مسایل هم خیلی مهم است.

منتجب نیا از آینده نهاد مرجعیت با وجود این همه هجمه علیه این جایگاه رفیع ابراز نگرانی می کند و می گوید: تغییر و تحول بسیار لازم است تا نهاد مرجعیت را با حفظ جایگاه و حرمت واقعی آن در جامعه و کارکردهای مهم آن و نقش تاریخی آن، به نسل های آینده منتقل کنیم.

او با تاکید بر اینکه نباید از مراجع انتظار داشت که برای خوشایند افراد، نظری را مطرح کنند یا نکنند، بر ضرورت توجه به جایگاه مرجعیت و پرهیز از برخوردهای غلط و افراطی با این نهاد تاکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.