گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کامبیز نوروزی: تصویب قانون بدون نظر مجلس به مثابه یک فاجعه عظیم است و می‌تواند نشانه یک ناکارآمدی شگفت‌آور باشد

اگر حرف آقای مطهری صحت داشته باشد، دیگر باید درباره خیلی مسائل تجدیدنظر کنیم و به بسیاری از ناکارآمدی‌ها در عرصه‌های مختلف اذعان کنیم.

پایگاه خبری جماران: ساعاتی قبل، علی مطهری در کانال تلگرامی خود متنی منتشر کرد«اینجا بخوانید» و  در بخشی از آن نوشت« همه می‌دانند که در سال 94 تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری در کمیسیون قضایی مجلس تغییر کرد و بدون آنکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ شد. بنابراین در واقع قانون نیست.» او به مواردی در این تبصره اشاره می‌کند که بدون اینکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ شده است.

در همین رابطه، یک حقوق‌دان معتقد است اگر گفته آقای مطهری درست باشد بدین معناست که شورای نگهبان، رئیس مجلس و رئیس‌جمهور توجه نکردند که تبصره‌ای از یکی از مواد آیین دادرسی کیفری تغییر کرده یا در واقع در قانون مورد تصویب مجلس وجود نداشته است.

توضیح روند تصویب قانون در مجلس و شورای نگهبان 

کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار جماران  گفت: آنچه آقای مطهری اعلام کرده مبنی بر اینکه برخی از مواد آیین دادرسی کیفری بدون آنکه در مجلس تصویب شود ابلاغ شده ، حرفی است که تازگی داشته و بسیار عجیب است. من نمی‌توانم درباره صحت و سقم حرف آقای مطهری اظهار‌نظری کنم، تنها می‌توانم این را توضیح دهم که وقتی لایحه و طرحی در مجلس تصویب می‌شود، ابتدا به شورای نگهبان می‌رود. آن شورا مصوبه را بررسی می‌کند و اگر ایرادی داشت، آن را مطرح و اگرهم نداشت آن را تایید می‌کند و پس از آن به رئیس مجلس می‌فرستد.

وی افزود: رئیس مجلس نیز باید طی نامه‌ای آن قانون را به رئیس‌جمهور ارسال کند و رئیس‌جمهور نیز دستور ابلاغ آن نامه را می‌دهد. در نهایت با انتشار قانون در روزنامه رسمی، آن قانون اجرایی می‌شود. اگر گفته آقای مطهری درست باشد بدین معناست که شورای نگهبان، رئیس مجلس و رئیس‌جمهور توجه نکردند که تبصره‌ای از یکی از مواد آیین دادرسی کیفری تغییر کرده یا در واقع در قانون مورد تصویب مجلس وجود نداشته است.

تصویب قانون بدون نظر مجلس به مثابه یک فاجعه عظیم است

این حقوق دان ادامه داد: این امر بسیار بعیدی است مگر اینکه در قالب یک شوخی بخواهیم بگوییم که در تمام این سه مرجع تبانی شده برای اینکه چیزی که در مجلس تصویب نشده تصویب شود! که بازهم تاکید می‌کنم این تنها یک شوخی است. اما حالا که این موضوع مطرح شده باید تحقیقاتی صورت گیرد و تنها سه مرجع دست اندرکار یعنی شورای نگهبان، رئیس مجلس و رئیس جمهور می‌توانند درباره سخن آقای مطهری توضیح دهند که آیا درست است یا نه؟

وی بیان کرد: حتی آقای رئیسی نیز می‌تواند دستور رسیدگی داده و صحت و سقم سخن آقای مطهری را مشخص کند. زیرا این حرفی است بسیار عجیب و استثنایی که اگر درست باشد باید آن را به مثابه یک فاجعه عظیم تلقی کرد. فاجعه‌ای که اساس مجلس را زیر سوال می‌برد اما بسیار بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی لااقل به کیفیتی که آقای مطهری از آن نام می‌برد اتفاق افتاده باشد.

تصویب قانون بدون نظر مجلس می‌تواند نشانه یک ناکارآمدی شگفت‌آور باشد

نوروزی ادامه داد: قانون‌گذاری برای امور متعارف است و چنین چیزی به قدری عجیب و استثنایی است که اصلاً نمی‌توان برایش قانون گذاشت. به عنوان مثال نمی‌توان قانونی با این مضمون نوشت که هر کس چیزی که در مجلس تصویب نشده را به عنوان قانون تلقی کند، مجرم است. این بیشتر شبیه یک شوخی می‌شود تا حرفی حقوقی. اینکه لایحه‌ای در مجلس تصویب نشده باشد ولی تمام سلسله مراتب قانونگذاری را طی کرده و به عنوان یک قانون ابلاغ شود، اگر اتفاق افتاده باشد جز آنکه نشانه یک ناکارآمدی شگفت‌آور مجموعه باشد، چیز دیگری نیست.

وی در پایان گفت: اگر حرف آقای مطهری صحت داشته باشد، دیگر باید درباره خیلی مسائل تجدیدنظر کنیم و به بسیاری از ناکارآمدی‌ها در عرصه‌های مختلف اذعان کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.