دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان و عضو شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار اخیر با حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به بیان مطالبی پرداختند که در پی می آید.

پایگاه خبری جماران: جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی عصر چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت با رئیس قوه قضائیه دیدار و گفت‌وگو کردند.​ سخنان رئیس قوه قضاییه را در [اینجا] بخوانید.

* تاکید بر اجرای فصل سوم قانون اساسی

به گزارش جماران در وب سایت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران رئوس مطالب مطرح شده توسط دبیر این انجمن در این جلسه به شرح زیر آمده است:

۱- اشاره به فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت که وظیفۀ سایر مسئولین جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه است که نسبت به تحقق آن اهتمام ورزند.

۲- انتقاد از مغفول ماندن اخلاق و بدرفتاری با برخی محکومان و عدم رضایت مراجعه‌کنندگان از بعضی کارمندان و قضات بابت این وضعیت.

۳- انتقاد از بازداشت‌های بی‌مورد و عدم جبران خسارتی که به افراد به علت بازداشت بی‌مورد وارد می‌شود.

۴- پیگیری احکام قضایی دانشجویان و درخواست راه ارتباطی برای حل مسائل این دانشجویان

۵- پیگیری مسائل احکام قضایی دانشجویان به طور خاص و به تفکیک دانشگاه

علاوه بر این، محمد حدادی دیگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که دانشجوی رشتۀ پزشکی است نیز در این جلسه مطالبی را مطرح کرد که اهم آن‌ها بدین شرح است:

۱- انتقاد از ویترینی شدن ستاد عالی حقوق بشر و ضرورت اهتمام این قوه به حقوق بشر و همکاری با فعالان مدنی و حقوق بشری برای گسترش آرمان‌های انسانی

۲- انتقاد از لایحه حمایت از خانواده که نمی‌تواند از زن و خانواده پاسداری کند و لزوم همکاری با فعالان حقوق زن و خانواده جهت اصلاح این قوانین

۳- انتقاد از برخورد سیاسی با مفاسد اقتصادی و ضرورت شفافیت در روند بررسی این پرونده‌ها

۴- درخواست برای برخورد با کسانی که به نام طب اسلامی مانع از درمان‌های علمی میشوند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

 

* مبارزه با فساد از خود دستگاه قضایی آغاز شود

همچنین یوسف سلطانیان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف درباره جزئیات این دیدار با حجت‎الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به ایرنا گفت: من در این جلسه مطرح کردم که قوه قضاییه اگر می‎خواهد با فساد مبارزه کند، در مرحله اول باید متوجه خود شود و راه‌های فساد را در درون خود ببندد و با آن مقابله کند. درحال حاضر برخی قضات مستقل عمل نمی‎کنند و به‎همین دلایل برای برخی احکام سنگینی صادر می‎شود ولی برای کسی مثل قاضی مرتضوی نهایتاً دو سال حبس صادر می‎شود که چگونگی اجرای آن هم با حرف و حدیث روبه‌روست.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف در ادامه گفت: به نظر می‌رسد قدرت و سرعت عملی که در برخورد با فعالان اجتماعی و رسانه‌ای ‎خرج می‌‌شود، در مقابله با فساد و پرونده‎هایی مثل پرونده دکل‎های نفتی خرج نشده ‎است.

وی افزود: من در جلسه تأکید کردم که برخورد‌های قهرآمیز با فعالان اجتماعی، دانشجویی و فعالان حوزه زنان باعث می‎شود امید به اصلاح در جامعه از بین برود و فضای جامعه نیز به خشونت کشیده شود. بسیاری از فعالان اجتماعی و دانشجویی بدون توضیح مشخصی و تنها با اتهامات کلی احکام سنگینی دریافت می‎کنند.

او اظهار داشت: من در صحبت‎هایم به عنوان راهکار؛ حضور اصحاب رسانه در دادگاه‎ها و جلسات و همچنین از سرگیری نشست‎های مطبوعاتی را پیشنهاد دادم. آقای رئیسی هم فقط این موضوع را پاسخ دادند و گفتند که ما اهل عمل هستیم و نه صحبت کردن، نشست مطبوعاتی هم یعنی صحبت کردن. ما تا زمانی که وضعیت پرونده‎ای به سرانجام نرسد و حکم آن قطعی نشود، درباره آن صحبت نمی‎کنیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف همچنین ضمن تقدیر از اصل برگزاری این جلسه که دانشجویان مختلف از طیف‌های مختلف به آن دعوت شده بودند، گفت: شاید گاهی اینطور به نظر می‌رسید که رئیس قوه قضاییه بیشتر به سؤالات و بحث‎های گروه‎های همسو پاسخ می‎دادند، اما بالاخره ما هم در این فضا سعی کردیم دیدگاه‌هایمان را به روشنی بیان کنیم.

 

* ضرورت ارتقاء جایگاه وزارت دادگستری

محمد زادمهر عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  با اشاره به دیدار  اخیر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه، به تسنیم گفت: دانشجویان در این دیدار نگرانی‌ها و پیشنهادات خود را پیرامون برخی از مسائل قضایی مطرح کردند.

وی ادامه داد:یکی از مسائل مطرح شده در مورد جایگاه و عملکرد وزارت دادگستری بود، جنبش دانشجویی و بسیاری از مردم جایگاه این وزارتخانه را نمی‌دانند و اینکه عملکردش به چه صورت است؟ و از طرف دیگر نحوه تعامل قوه قضائیه با وزارت دادگستری مشخص نیست.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: از سوی دیگر  خلا‌های قانونی فراوانی وجود دارد که وزارت دادگستری می‌تواند با تهیه و تدوین لوایح و با ارائه مجلس، این خلاها را حل کند اما متاسفانه ما شاهد این اقدام از سوی وزارت دادگستری نیستیم.

زادمهر با تاکید بر اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح شد بحث جوانگرایی در این قوه بود، اضافه کرد: قوه قضائیه پست‌های مختلفی از جمله معاون قضایی، ریاست‌های حوزه و رئیس زندان‌ها را دارد که می‌توان از نیرو‌های جوان دراین پست‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در این جلسه درباره جذب قضات هم بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: لازم است تا ساختار دانشگاه علوم قضایی ساماندهی شود و همه دانشجویان دانشگاه استخدام و به کار گرفته شوند و علاوه بر این درباره بحث بومی گزینی قضات نیز نکاتی مطرح شد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه در بخش دیگری از جلسه درباره عملکرد دستگاه قضا نیز تبادل نظر شد، اضافه کرد:عملکرد قوه رابطه مستقیم با نگاه مردم به حاکمیت دارد بنابراین اگر عملکرد و نحوه برخورد قضات با مردم مناسب و عملکرد آن به دور از فساد و با شفافیت باشد قطعا این امر در ایجاد سرمایه اجتماعی و نگاه مثبت‌تر به حاکمیت  موثر است.

زادمهر با بیان اینکه نکته دیگری که مطرح شد بحث اطاله دادرسی‌ها است که باعث ناراحتی مردم شده که لازم است بروکراسی اداری کاهش یابد، گفت: درخواست دیگر اتحادیه از آقای رئیسی بحث سفرهای استانی بود؛ این امر سبب رصد هر چه بیشتر استان های و امور مربوط به دستگاه قضا شده است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خاطر نشان کرد: رئیس قوه قضائیه ضمن استقبال از این پیشنهادات عنوان کرد موارد مطرح شده را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

 

* شفافیت آرا قضات و برخورد با مفاسد اقتصادی

علیرضا فیروزی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز با اشاره به دیدار شب گذشته نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با حجت‌الاسلام رییسی رییس قوه قضاییه اظهار داشت: دانشجویان در این دیدار نگرانی‌های خود را نسبت به برخی مسائل قضایی مطرح کردند.

وی افزود: شفافیت آرا قضات و برخورد با مفاسد اقتصادی ازجمله مسائلی بود که دانشجویان پیرامونان بحث‌های مفصلی صورت دادند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ازنظر دانشجویان دستگاه قضا و به‌خصوص رییس آن باید نماد مبارزه با فساد و مفاسد اقتصادی باشد، تصریح کرد: انتظار دانشجویان و افکار عمومی از دستگاه قضاییه کشور این است که بدون ملاحظه و خط قرمزی با مفاسد اقتصادی برخورد کند و در این مسیر جدیت کافی داشته باشد.

فیروزی گفت: سازمان خصوصی، سازمان بازرس و سازمان مالیاتی از دیگر محورهای موردبحث بودند. بحث‌هایی پیرامون سازمان خصوصی‌سازی و شیوه واگذاری‌های  ان صورت گرفت. از رییس دستگاه قضا درخواست شد با بررسی این واگذاری‌ها اموالی که به شیوه نادرستی به بخش خصوصی واگذارشده است به بیت‌المال بازگردد.

وی به بحث‌های مطرح‌شده از سوی این تشکل دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: توجه به تبعات برخی احکام قضایی ازجمله مسائلی بود که توسط ما مطرح شد اینکه برخی احکام قضایی تبعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاص خود را به‌ همراه دارد و این مسائل بعضاً با اشتباهات یا کج‌سلیقگی برخی قضات یا ضوابط قضایی بیشتر می‌شود و چون عملکرد این دستگاه تأثیر مستقیمی بر کارآمدی نظام دارد نباید از این موضوع غفلت کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.