در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی در بخش های پایان نامه های ادبی، پژوهش های ادبی، شعر، ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی و ادبیات کودک معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

مراسم اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی پیش از ظهر امروز (شنبه 23 تیر ماه 97) در حسینیه جماران برگزار شد و این جشنواره با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار جماران، این مراسم با قرائت پیام معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، به اختتامیه این جشنواره آغاز شد که متن کامل این پیام به شرح زیر است:

«ستاره پروین در آسمان ادبیات پارسی همچنان می درخشد. پروین اعتصامی از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین، دختری با هوش خدادادی از خانواده ای فرهنگی بود که دوران کودکی اش در یکی از طوفانی ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران سپری شد.

نقش پدر در تربیت پروین بارز بود؛ پدری که همه تلاشش را برای سرآمدی دخترش در علم و هنر و حتی آشنایی با زبان های گوناگون به کار برد. ذوق و استعداد و همت پروین در کنار تلاش چنین پدری از او انسانی فرهیخته، مسلط به فرهنگ و هنر دوران خویش و آشنا به وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورش ساخت. نبوغ خاصش در دوران نوجوانی و درک اجتماعی بالایش در جوانی پدیدار شد؛ چنانچه در مراسم فارغ التحصیلی اش طی سخنانی نسبت به بی سوادی و بی خبری زنان ایرانی هشدار داد و و جامعه را به دوری از ضعف و ملالت برای گذر از پرتگاهها فرا خواند.

شعر پروین روان و زیبا بود و تسلطش بر زبان فارسی سبب می شد مفاهیم سنگین اخلاقی و فلسفی و سیاسی را به راحتی به عوام منتقل نماید. به طوری که توانست درکنار ستاره های زمانش که از مردان بودند مانند ملک الشعرای بهار به خوبی بدرخشد. او با ساده ترین روش ها و سیاق ادبی پیچیده ترین مباحث معاصر سیاسی و اجتماعی را مطرح کرد و روی سخنش با عموم مردم بود. ویژگی مهم اشعار پروین که او را از سایر شعرا متمایز می کرد توجه به گفت و گو و تبادل نظر بین صاحبان تفکر متفاوت بود؛ مانند گفت و گو میان نخ و سوزن، گوهر و سنگ، سیر و پیاز، موسی و شبان، مست و محتسب، مادر موسی و خدا، شمع و پروانه و گرگ و سگ.

بسیاری از این گفت و گوها دارای مضامین بلند اخلاقی و معرفتی و در برگیرنده فرهنگ درک متقابل، شنیدن، تساهل، همدردی و همگرایی است. مفاهیمی که امروز نیاز مبرم جامعه ما به شمار می رود. در عین حال اشعار پروین امید بخش و دارای استحکام و قوام معنوی با پشتوانه ای قوی از اعتقاد بود. او مسایل و مشکلات زمانه اش را با مصادیق روشن روزمره مشخص می کرد، اما مخاطبش را در ناکجا آباد نا امیدی و بی انگیزگی رها نمی ساخت. پروین تلاش می کرد وجدان ها را بیدار سازد، مسئولیت را شاخصه انسان بودن معرفی کند و جامعه را از جهل و نادانی برهاند؛ که گفت:

از غبار فکر باطل پاک باید داشت دل

تا بداند دیو کاین آینه جای گَرد نیست

مرد پندارند پروین را چو برخی ز اهل فضل

این معما گفته نیکوتر که پروین مرد نیست

برای همه دست اندرکاران جایزه ادبی پروین اعتصامی آرزوی موفقیت دارم و از اینکه نتوانستم به رغم علاقه ام به دلیل تداخل کاری در این جمع با ارزش حضور یابم، متاسفم.»

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه پروین اعتصامی نیز در مراسم اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: نسل جوان از نسل گذشته کمی فاصله گرفته اند و توصیه می کنم که حتما «فاطمه فاطمه است» دکتر شریعتی و مقدمه ناتمام مانده شهید مطهری بر کتاب «حجاب» را بخوانید.

وی با تأکید بر اینکه پروین حقا و انصافا شاعر بی نظیری است، افزود: شعر پروین این شایستگی را دارد که جهانی شود. در کشورهای عربی استقبال بی نظیری از شعر پروین وجود داشته و دارد.

مهدوی راد در مورد علت نامگذاری این جایزه به نام پروین اعتصامی اظهار داشت: ارزش های معنوی در شعر پروین موج می زند و مضمون های خداجویی، حکمت، دانش، نگاه هوشمندانه و خردمندانه به زن از جمله ویژگی های شعر او است. به همین دلیل شاید مهمترین شایسته این بود که این جشنواره به نامه پروین اعتصامی باشد

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: ایران خاستگاه  شعر و هنر است و کمتر ملتی را می توان یافت که شعر در میان آنان چنین جایگاهی را داشته باشد.

وی تأکید کرد: پروین شاعری جوان است که همچون پیری دانا برای گذر به سوی صحرای روشن راهنمایی می کند. وی هرگز با ظلم و ستم، که منشأ رنج و درد مردم است، کنار نیامد و شعر خود را به زر و گوهر نفروخت. شعر پروین، شعر اوج گرفتن آدم و رها شدن از تن است.

جوادی افزود: از اعضای محترم بیت امام که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شرایط برگزاری اختتامیه این جشنواره را در حسینیه جماران فراهم کردند تقدیر و تشکر می کنم.

در پایان این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند؛ که عبارتند از:

پایان نامه های ادبی

صدف گلمرادی

رقیه ابراهیمی

 

پژوهش های ادبی

«ادبیات بینافرهنگی نویسندگان برون تبار در آلمان» نوشته  نرجس خدایی از انتشارات علمی و فرهنگی

«مکتب های ادبی جهان» نوشته  مریم حسینی از انتشارات فاطمی

 

بخش شعر

«اگر تو بودی امروز شنبه بود» به قلم  فریبا شادلو از نشر چشمه

«لیلی آذر» به قلم اعظم سعادتمند از انتشارات شهرستان ادب

 

ادبیات نمایشی

«دور از دسترس اطفال نگهداری شود» نوشته فرشته فرشاد از نشر آواژ

 

ادبیات داستانی

«بگذار تروا بسوزد» نوشته آناهیتا آروان از انتشارات علمی و فرهنگی

 

ادبیات کودک

«خداحافظی در خیابان پاییز» به قلم  مریم اسلامی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی از انتشارات شهرستان ادب

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.