تفاهمنامه همکاری مشترک علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی با محوریت اندیشه و سیره امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در دانشگاه مازندران به امضای سرپرست معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و رئیس دانشگاه مازندران رسید.

تفاهمنامه همکاری مشترک علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی با محوریت اندیشه و سیره امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی و همچنین برگزاری همایش ملی «امام خمینی، حوزه و دانشگاه و تمدن نوین اسلامی-ایرانی» بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و دانشگاه مازنداران در دانشگاه مازندران به امضاء رسید.

به گزارش جماران، نشست مشترک دانشگاه مازندران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در خصوص همکاری مشترک علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی با محوریت اندیشه و سیره امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی و برگزاری همایش ملی با عنوان «امام خمینی، حوزه و دانشگاه و تمدن نوین اسلامی-ایرانی» (با تأکید بر سرمایه اجتماعی) در دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این نشست که رئیس دانشگاه مازندران، معاونان و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون پژوهشی به همراه کارشناسان معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) حضور داشتند، دکتر سید خلاق میرنیا، رئیس دانشگاه مازندران ضمن خوشامدگویی، لزوم پاسخگویی به شبهات نسل جوان و دانشجو در خصوص آراء و تفکرات و سیره عملی امام راحل عظیم الشأن را یاد آور و خواستار همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این زمینه شد.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران، از اختلاس گران و برهم زنندگان وضعیت اقتصادی کشور به عنوان سربازان دشمن در جنگ اقتصادی یاد کرد و تنها سلاح مبارزه با آنان را ترویج افکار امام دانست.

دکتر میرنیا، ضمن اشاره به دو صفت برجسته حضرت امام با عنوان ساده زیستی و ساده گویی، خاطرنشان کرد که امام در گوشه حسینیه جماران، جهان را تحت تأثیر کلام خود قرار دادند و اگر ایشان امروز زنده بودند حتماً با رفتارهای اشرافی برخی مسئولان برخورد قاطع می کردند.

در ادامه دکتر علی داستانی، سرپرست معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ضمن اشاره به وظایف ذاتی این مؤسسه بر اساس قانون، بر تبیین و ترویج افکار امام راحل عظیم الشأن تأکید کرد و مشکل اساسی این روزهای جامعه را فاصله گرفتن از آراء و اندیشه های آن بزرگمرد تاریخ دانست و افزود: در زمان حیات حضرت امام(س)، هم آمریکا به مانند امروز با ما دشمنی داشت و هم کشور در جنگ بود و تحریم ها نیز به ملت و دولت ما فشار وارد می نمود، اما چون همگی به اندیشه های ناب ایشان عمل می کردند، مشکلات به راحتی قابل درک و حل بود.

سرپرست معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه در حوزه تبیین امهات اندیشه امام، بیش از پنجاه همایش در سطوح ملی و بین المللی برگزار کرده اند، به محدودیت های مالی و بودجه این مؤسسه هم اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این حجم کار با جدیت و تلاش دوستداران امام در مؤسسه امکان پذیر بوده است. هجمه و ایجاد شبهه در خصوص شخصیت و نظرات امام خمینی(س) از دیگر نکاتی بود که دکتر داستانی در ادامه به آنها اشاره نمود و بالا بودن حجم حملات و هجمه ها به امام و بیت شریف آن بزرگوار را نشانه پویایی و تأثیرگذاری آراء و اندیشه های ایشان دانست.

وی امهات اندیشه امام را در سه محور خدا محوری، مردم محوری و توجه ویژه به بحث و مقوله فرهنگ، آموزش و بیداری ملت تقسیم بندی کرد و با اشاره به خاطره ای از همسر مکرمه حضرت امام تمام شئون زندگی آن حضرت را متأثر از خدا باوری و کار برای رضای حق تعالی دانست.

دکتر داستانی، اضافه کرد: امام مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشته و هیچگاه از مردم استفاده کلیشه ای و ابزاری نکردند.

سرپرست معاونت پژوهشی در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب اسلامی را انقلاب فرهنگی دانست و افزود: فرهنگ و آموزش از امهات اندیشه های امام بود و وقتی مردم بیدار و آگاه باشند، خطا و تخلف در جامعه کمتر و کمرنگ تر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص باز خوانی آراء و اندیشه های امام خمینی(س) ابراز امیدواری کرد در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با همکاری همه علاقمندان به حضرت امام، به ویژه دانشگاه مازندران، گامی در جهت شناساندن و بازخوانی آراء و اندیشه های ناب بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران به نسل جوان، به ویژه دانشجویان، برداریم و در این راستا از آمادگی کامل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برای همکاری مشترک خبر داد.

در پایان نشست صمیمی مسئولان دانشگاه و معاونت پژوهشی مؤسسه، تفاهمنامه همکاری مشترک علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و ایجاد دبیرخانه دائمی هماهنگی های مشترک در دانشگاه مازندران، توسط رئیس دانشگاه مازندران و سرپرست معاونت پژوهشی مؤسسه به امضاء رسید.

بر اساس بندهایی از این تفاهمنامه، اهدافی همچون بهره گیری از اندیشه های حضرت امام خمینی(س) در جهت ارتقای کارآمد سازی ملی در چارچوب طرح چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران، باز تولید نظرات حضرت امام به منظور نظریه پردازی و مدل سازی علمی، راهبردی و کاربردی در عرصه های ملی، جهان اسلام و جهانی، تبیین نظری و علمی اندیشه های امام خمینی (س) از طریق تشکیل هسته های علمی مشترک دانشگاهی و حوزوی و همکاری در تهیه و تدوین و انتشار تاریخ شفاهی و محلی مرتبط با امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، مورد تأکید و توافق طرفین قرار گرفت.

همچنین قرارداد همکاری در خصوص برگزاری همایش ملی «امام خمینی، حوزه، دانشگاه و تمدن نوین اسلامی-ایرانی» در اسفند ماه سال جاری و در روز میلاد حضرت امام خمینی(س) در محل دانشگاه مازندران به امضاء آقایان دکتر علی داستانی  به نمایندگی از مؤسسه و دکتر حبیب الله حلیمی به نمایندگی از دانشگاه مازندران رسید.

سپس هیأت معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با حضور در دفتر بسیج اساتید دانشگاه مازندران، ضمن گفتگو با مسئولان ذیربط با فعالیت های این دفتر آشنا شدند. در این جلسه نیز دکتر داستانی ضمن نقل خاطراتی از حضرت امام و یاران ایشان مانند شهید دکتر چمران بر نشر هر چه بیشتر و بهتر سیره عملی امام خمینی(س) و یاران و همراهان نهضت و انقلاب اسلامی تأکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.