تمامی آثاری که از ابتدای فروردین 1394 تا پایان اسفند 1396 منتشر شده باشند امکان شرکت در این دوره از جشنواره را تا 31 اردیبهشت سال 1397 دارند. همچنین تنها کتاب‌هایی تالیفی و چاپ نخست امکان شرکت در این دوره را خواهند داشت.

نخستین نشست خبری دهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز 15 اسفند با حضور حسین میرزایی رئیس دبیرخانه و عبدالامیر نبوی دبیر علمی جشنواره در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران ، حسین میرزایی، در این نشست با اشاره به مرجعیت علمی این جشنواره در تحقیقات علوم انسانی و اسلامی گفت: امروز جشنواره فارابی به موقعیتی رسیده که برای بسیاری مورد توجه قرار گرفته و از تریبون‌های مختلف می‌شنویم که چرا آثار آن‌ها در این جشنواره برگزیده نشده است. بنابراین فارابی اکنون به مرجعیت علمی در حوزه تخصصی خود رسیده است و پس از اتمام نهمین دوره جشنواره برگزیدگان آن به بنیاد ملی نخبگان معرفی شدند تا در کمیته‌های حمایت از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم در قالب گرنت‌های پژوهشی مورد حمایت قرار گیرند.
 
وی افزود: پیش از اعلام فراخوان دهم جلسه شورای سیاستگذاری در پایان بهمن‌ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نمایندگان آیسسکو و یونسکو و ... برگزار شد و در نهایت قرار شد تا در این دوره دو گروه به گروه‌های دوازده‌گانه جشنواره فارابی اضافه شود.
 
رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه دو گروه «فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان» و «فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث» بیشترین آثار را به خود اختصاص داده‌اند و تنوع و تکثر آثار در این گروه‌ها بوده است، گفت‌: برهمین اساس و برای آنکه سهولت کار داوری و تفکیک آثار بهتر صورت پذیرد این دو گروه به 4 گروه «فلسفه، منطق و کلام»، «اخلاق، ادیان و عرفان»، «فقه و اصول» و «علوم قرآنی، تفسیر و حدیث» تقسیم شده‌اند.
 
میرزایی در ادامه از اعطای جایزه ویژه اخلاق و تربیت در دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی خبر داد و گفت: قرار است در این دوره جایزه ویژه اخلاق و تربیت از سوی آیسسکو و یونسکو به کاندیداهای گروه‌های مختلف اعطا شود. همچنین به همت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در این دوره جایزه ویژه مطالعات میان‌رشته‌ای از بین آثار کل رشته‌ها و کمیته‌ها براساس پیشنهادهات مطرح‌شده اعطا خواهد شد.
 
وی با تأکید بر گستردگی اعضای کمیته علمی و داوری‌ها در این دوره از جشنواره فارابی افزود: تاکید ما بر حضور انجمن‌های علمی در کمیته‌های داوری است و امیدواریم که سایر دانشگاه‌های کشور نیز در بخش داوری فعال‌تر عمل کنند.
 
میرزایی با اشاره به دریافت دیجیتالی آثار در دهمین دوره جشنواره فارابی افزود: در این دوره نیز طرح‌های پژوهشی و رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد را به صورت دیجیتالی دریافت می‌کنیم تا امکان ارسال آن برای داوران در استان‌های دیگر فراهم باشد اما در این دوره برای نخستین‌بار امکان دریافت دیجیتالی کتاب را نیز ایجاد کرده‌ایم چراکه تا پیش از این تنها نسخه‌های کاغذی از کتاب دریافت می‌شد اما تلاشمان این است که در ادوار آتی به‌گونه‌ای حرکت کنیم که دریافت کتاب‌ها نیز تنها به صورت دیجیتالی صورت بپذیرد.

وی افزود: از همین امروز دبیرخانه جشنواره فارابی آمادگی دارد تا آثار علاقه‌مندان را دریافت کند و تا 31 اردیبهشت ماه آثار دریافت خواهد شد.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  در ادامه با اشاره به بازه زمانی آثاری که می‌توانند در این دوره از جشنواره فارابی شرکت کنند، گفت: تمامی آثاری که از ابتدای فروردین 1394 تا پایان اسفند 1396 منتشر شده باشند امکان شرکت در این دوره از جشنواره را تا 31 اردیبهشت سال 1397 دارند. همچنین تنها کتاب‌هایی تالیفی و چاپ نخست امکان شرکت در این دوره را خواهند داشت.
 
میرزایی از تصحیح عنوان چند گروه در این دوره جشنواره فارابی خبر داد و افزود: ما در این دوره در 3 کمیته و گروه علمی اصلاح عنوان داریم که در این راستا نام گروه ادبیات در جشنواره دهم فارابی با عنوان «زبان، ادبیات و زبان‌شناسی» آثار را دریافت خواهد کرد. گروه حسابداری هم با عنوان اقتصاد، مدیریت حسابداری و علوم مالی تغییر کرده است. گروه علوم تربیتی ، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی نیز به گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی عنوانش تغییر کرد.
به گفته رئیس دبیرخانه این جشنواره، مانند ادوار گذشته در بخش ویژه جایزه شخصیت‌های پیشرو، پیشکسوت، مترجم برتر، انجمن علمی، نشریه برتر، کرسی‌های نظریه‌پردازی اعطا خواهد شد و در بخش بین‌الملل نیز مهلت دریافت آثار تا پایان مرداد 1397 خواهد بود و آثاری که در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی تالیف شده باشند امکان حضور در جشنواره را خواهند داشت.

میرزایی تصریح کرد: سعی داریم مطالعه‌ای از 10 دوره جشنواره فارابی داشته باشیم تا نقص‌ها و مشکلاتی که وجود دارد را مطرف کنیم و در آینده این جشنواره را بهتر برگزار کنیم.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی در مورد بخش بین المللی جشنواره نیز گفت: دریافت آثار در بخش بین‌الملل هم تا 20 آگوست (پایان مرداد 97) دریافت خواهد شد. این بخش این جشنواره متمرکز به ایران‌شناسی و اسلام شناسی خواهد بود.
وی در ادامه  در مورد معیارهای داوری آثار در این دوره از جشنواره با توجه به حاشیه‌ها و مسائلی که برای جوایز نهمین دوره جشنواره فارابی پیش آمد، گفت: انتخاب آثار صرفا براساس نظراتی است که در کمیته علمی صورت می‌گیرد. اثری که در کمیته علمی برگزیده شود در شورای علمی نیز باید از آن دفاع شود و رتبه لازم را به دست بیاورد. سازوکار داوری در فارابی به‌گونه‌ای است که هرچه مراحل داوری بالاتر می‌رود سخت‌تر می‌شود. شورای سیاستگذاری نیز مرکب از وزیر علوم، دبیرکل آیسسکو، یونسکو، رؤسای فرهنگستان، معاون پژوهشی حوزه علمیه قم، رئیس بنیاد ایرانشناسی و... است. این افراد هرکدام گرایش‌های سیاسی متفاوتی دارند با این وجود تنها بحث علمی در میان این افراد وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: تمام تلاش دبیرخانه جشنواره فارابی این است که به رأی جامعه علمی احترام بگذارند و این رأی هم فارغ از اندیشه‌های سیاسی است. بسیاری به ما اعتراض کردند که چرا آثار آنها را تقدیر نکردیم و بی‌احترامی کردیم. باید بگویم وقتی اثری به ما ارسال نشده چگونه می‌توانیم به آن بی‌احترامی کنیم به‌هرحال پرونده جشنواره نهم فارابی بسته شده و من امیدوارم که بتوانم این مسیر را پرقدرت‌تر از گذشته دنبال کنیم.

درخواست ارسال آثار از تمام ناشران خصوصی و دولتی 
عبدالامیر نبوی رئیس شورای علمی این جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در بخش حقوقی از تمامی ناشران دولتی و خصوصی درخواست شده تا کتاب‌های مرتبط با حوزه علوم انسانی را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند گفت: بر این‌اساس دبیرخانه جشنواره قادر خواهد بود تا به گزینش آثار دست بزند و امیدواریم که مشارکت دانشگاه‌های سراسر کشور در این حوزه بیشتر شود.

وی ادامه داد: تلاشمان این است که از انجمن‌های علمی نیز به‌عنوان یک بازو استفاده کنیم همچنین حضور اعضای هیأت علمی زن در این دوره از جشنواره بیشتر خواهد بود. به‌گونه‌ای که درخواست کردیم که یک عضو کمیته علمی خانم در تمامی کمیته‌ها استفاده شود. بنابراین افزایش کمیته‌های علمی، معرفی دو جایزه ویژه و ... درآمدی از توصیه‌ها و پیشنهاد جامعه علمی به این دوره از جشنواره فارابی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.