رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر از اختصاصی 20 میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از سرقت و همچنین بازگرداندن منابع به کتابخانه ملی ایران داد.

رئیس سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران خبر از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از سرقت و همچنین بازگرداندن منابع به مخازن کتابخانه ملی داد و گفت: اسناد دستگاه هایی که تولید سند دارند را هم می توانیم در سازمان اسناد و مرکز آرشیو نگهداری کنیم که می تواند برای کسانی که می خواهند کارهای خود را مستند انجام دهند فرصت خوبی باشد.

به گزارش خبرنگار جماران، اشرف بروجردی در نشست رسانه ای به مناسبت هشتادمین سال تأسیس کتابخانه ملی، گفت: مردم ایران و جامعه ما برخوردار از غنای فکری و فرهنگی است. به همین دلیل می توانیم به همه دنیا اعلام کنیم که کتابخانه ملی ایران امروز به عنوان کتابخانه ای منحصر به فرد در غرب آسیا است و می تواند یک فرصت مناسب در خدمت اهل علم باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی می تواند بر دیپلماسی سیاسی غلبه کند، گفت: هفت سال بود که تقریبا ارتباط فرهنگی کشورهای عضو اکو قطع بود و امسال با مدیریت کتابخانه ملی ایران توانستیم مجددا نشست کتابخانه های ملی عضو اکو را در تاجیکستان داشته باشیم. این 10 کشور می توانند مبادلات فرهنگی خود را از این طریق انجام دهند.

وی افزود: باید به این سمت برویم که در آینده کتابخانه ملی بتواند به عنوان منبع و مرجع برای همه دانشمندان باشد. طبعا همیشه باید در تلاش باشیم شرایط بهتری را برای اندیشمندان فراهم کنیم.

بروجردی با بیان اینکه به مناسبت گرامیداشت هشتادمین سال کتابخانه ملی، دولت دوازدهم بخشی از اقدامات فرهنگی را در معرض عموم قرار دهد، اظهار داشت: همواره رویکرد دولت این بوده که بتواند مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه ملی را به جامعه بشناساند تا بتوانند به نحو مطلوب از این مجموعه استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خبر از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از سرقت و همچنین بازگرداندن منابع به مخازن کتابخانه ملی داد و گفت: اسناد دستگاه هایی که تولید سند دارند را هم می توانیم در سازمان اسناد و مرکز آرشیو نگهداری کنیم که می تواند برای کسانی که می خواهند کارهای خود را مستند انجام دهند فرصت خوبی باشد.

رئیس سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران تجلیل از کسانی که اسنادی به کتابخانه ملی یا مرکز اسناد هدیه کرده اند را یکی از برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم این یک فرهنگ شود که مردم ما اگر سندی دارند که می تواند میراث فرهنگی تلقی شود را در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند. برای اینکه این اسناد متعلق به کل مردم ایران است و باید بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در زمینه سیاست های تشویقی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اهدا کنندگان کتاب ها و اسناد اظهار داشت: سردیس کسانی که کتاب های نفیس را اهدا می کنند تهیه می شود و همچنین اسامی این افراد روی دیوار تالار حک می شود و این می تواند برای افراد افتخار محسوب شود که خانواده آنها در مجموعه میراث فرهنگی ایران نقش داشته است.

بروجردی تأکید کرد: رویکرد آینده مجموعه این است که باید به عنوان مرجع برای صاحبان اندیشه باشد. در بخش دیجیتال کردن منابع یک نقیصه جدی وجود دارد. امیدواریم با تمهیدات دولت همه منابع ما  دیجیتال شود و به راحتی در اختیار  عموم قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تسهیلات کتابخانه ملی برای مراجعه کنندگان گفت: بر اساس رسالت و مسئولیتی که قانون بر عهده ما گذاشته باید عرصه را برای کسانی که مراجعه می کنند آماده کنیم تا منابع در زمان کوتاه در اختیار آنها قرار بگیرد و فضای مطالعه در محیط آرام را در اختیار داشته باشند. کتابخانه ملی 24 ساعت شبانه روز خدمات ارائه می دهد و فقط سه روز (اول فروردین، عاشورا و بیست و یکم ماه رمضان) تعطیل است.

رئیس سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ساختمان قدیم کتابخانه ملی اظهار داشت: بخش هایی از این ساختمان در دوره ای در اختیار وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که یک سال دیگر از قرارداد آن باقی مانده است. بعد از پایان این یک سال برنامه های عدیده ای برای این ساختمان داریم و مهمترینش این است که بخشی از اسناد را برای دسترسی بهتر عموم به آنجا منتقل کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.