نمایش که تمام می‌شود همه تمام‌قد می‌ایستند و بازیگران تئاتر آن شب که ستاره افتاد را تشویق می‌کنند اما گویی صدای دست‌ها، با آهنگ دلنواز نی در پایان تئاتر، جشنواره‌ای را مورد التفات قرار می‌دهد که موضوعی خاص و ناب همچون اندیشه امام خمینی (س) را ستاره راه خود قرار داده است.

اکران‌های خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه خوانی نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله به پایان رسید.

به گزارش جماران به نقل از روابط عمومی موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی اصفهان، نخستین جشنوارۀ نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله که از روز سوم بهمن‌ماه کار خود را آغاز کرد و هر روز شاهد رقابت سه نمایش خیابانی و دو نمایش صحنه‌ای و اجرای یک نمایشنامه خوانی بود، در آخرین روز اجرا، میزبان «صدای مرگ»، «باقرآباد»، «ترور نافرجام»، «روز خون»، «آن شب که ستاره افتاد» و «خرداد، رخ داد» نمایش داده شد.

 نمایشنامه خوانی «صدای مرگ» که نویسندگی و کارگردانی آن را احمد نیک پیام بر عهده داشت آغازگر برگ سوم جشنواره در تالار هنر بود. داستان این نمایشنامه حول محور لحظاتی از زندگی فردی می‌گذشت که پیش از رخ دادن انقلاب با سلطنت‌طلبان همکاری می‌کرد و اکنون به روایت آن روزها نشسته بود.

پس از اجرای این نمایش، مخاطبانی که از پله‌های سالن کنفرانس تالار هنر پایین می‌آمدند به «باقر آباد» رسیدند. نمایشی خیابانی که به نویسندگی نادره حیدریان با کارگردانی آدینه رحیم نژاد آمادۀ اجرا شده بود. تماشاگران دور «باقر آباد» حلقه زدند تا رضا کریمی و سید پویا امامی، بازیگران این نمایش نسخه سنتی رستم و سهراب را به آنان نشان بدهند. این نمایش با بداهه‌نوازی موسیقی سنتی همراه بود و فضایی صمیمانه را برای همۀ حاضران رقم زده بود.

«ترور نافرجام» نخستین نمایش صحنه‌ای تالار هنر در روز سوم جشنواره بود که محمد علی عمادی نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشت. علی عابدی و پگاه نورگستر در این نمایش به ایفای نقش پرداختند تا روایتگر یک عشق نافرجام باشند، عشق دختر خبرنگاری از تبار فرانسه به امام خمینی (س) که توسط مأموران ساواک دستگیر می‌شود.

درست هم‌زمان با اجرای این نمایش در تالار هنر، مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان نیز آمادۀ میزبانی از نمایش صحنه‌ای «آن شب که ستاره افتاد» شد. این نمایش داستان پیرمرد و پیرزنی اهل خمین را روایت می‌کرد که هم‌زمان با تشدید بیماری امام خمینی (س) تصمیم گرفته دارویی گیاهی برای درمان ایشان به تهران بیاورند اما در راه داروی خود را گم کرده‌اند و حالا پشت در بیمارستانی که امام (س) در آن بستری است به انتظار نشسته بودند. حسین کرمی، میترا یعقوبی و حمید عرب در این نمایش ایفای نقش می‌کردند و شمس الله اکبری به‌عنوان کارگردان، امید طاهری به‌عنوان نویسنده و مریم رنجبر به‌عنوان دستیار در آن حضور داشتند.

آخرین نمایش خیابانی که در تالار هنر اجرا شد «روز خون» نام داشت. مسعود براهیمی نمایشنامۀ آن را نوشته و مجتبی خلیلی نیز کارگردانی آن را بر عهده داشت. این نمایش نیز با استقبال گرم تماشاگران روبرو شد و پس‌ازآن «ترور نافرجام» دور دوم اجرای خود را در سالن کوچک آغاز کرد. بسیاری از تماشاگران که دور نخست اجرای این نمایش را تماشا کرده بودند خود را به مجتمع فرشچیان رساندند تا شاهد «خرداد رخ داد» باشند.

نمایشی خیابانی به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی نسا سلیمانی که بر اساس این دو فرمایش امام خمینی (س) "سربازان من در گهواره‌ها هستند" و "از دامن زن مرد به معراج می‌رسد" نوشته شده بود. نجمه محرابی تنها بازیگر این نمایش در نقش مادر شهیدی ستمدیده با روح‌الله از رنج‌های خود سخن می‌گفت و در پایان تماشاگران با در دست داشتن نسخه‌ای از وصیت‌نامۀ امام (س) با او همراه و هم‌آواز شدند.

پایان‌بخش اجراهای روز پایانی فرشچیان، دور دوم اجرای نمایش صحنه‌ای «آن شب که ستاره افتاد» بود و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی اصفهان و داوران در این اجرا، جان تازه‌ای به عوامل کار بخشید. پس از اتمام این نمایش و ختم شدن داستان به خبر رحلت امام خمینی (س)، مردمی که فارغ از قشر و طبقه و سن و سال به بهانۀ روح‌الله گرد هم آمده بودند، آرام‌آرام سالن فرشچیان را ترک کردند.

جشنواره‌ای که امام خمینی (س) را ستاره راه خود قرار داده است

در آخرین روز از اجرای نمایش‌های نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله، تئاتر «آن شب که ستاره افتاد» مورد استقبال ویژه تماشاچیان قرار گرفت.

در آخرین روز از اجرای تئاترهای این جشنواره، دو نمایش در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اجرا شد.

ساعت 16 و 15 دقیقه نمایش صحنه‌ای «آن شب که ستاره افتاد» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی شمس‌الله اکبری اجرا شد که در این نمایش حسین کرمی، میترا یعقوبی و حمید عرب به ایفای نقش پرداختند.

تئاتر «آن شب که ستاره افتاد» داستان پیرمرد و پیرزنی باصفا و اهل خمین است که هم‌زمان با تشدید بیماری امام خمینی (س) تصمیم می‌گیرند دارویی محلی را برای درمان ایشان به تهران بیاورند که در راه داروی خود را گم می‌کنند.

نمایش صحنه‌های جذابی از ارتباط عاشقانه و زیبای این پیرمرد و پیرزن را که به عشق امام خمینی به تهران آمده‌اند به تصویر می‌کشد و گاه نیز به حال و هوای مردمی می‌پردازد که برای اطلاع از وضعیت اما م و دعا برای سلامتی ایشان در کنار بیمارستان گردآمده‌اند.

از صحنه‌های جذاب نمایش، شرح حال و توصیفات پیرمرد و پیرزن برای امام خمینی(س) است که قصد دارند فردا پس از ملاقات امام خمینی به بیان آن بپردازند و اکنون با تصور امام عاشقان در پیش روی خود آن را به تصویر می‌کشند. این پیرمرد و پیرزن باصفای اهل خمین در این رؤیابافی واقعی خود چند باری در طول نمایش از فرزند شهید خود نیز با افتخار صحبت به میان آورند.

نمایش با اعلام خبر تکان‌دهنده رحلت ملکوتی امام خمینی (س) توسط حیاتی مجری صداوسیما به پایان‌ می‌رسد.

نمایش خیابانی «خرداد رخ داد» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی نساء سلیمانی از دیگر تئاترهای جشنواره است که قرعه اجرای آن با روز پنج‌شنبه آخرین روز جشنواره گره خورده است.

در این تئاتر که رأس ساعت 18:15 در محوطه تالار فرشچیان آغاز می‌شود نجمه محرابی تنها بازیگر این نمایش است و سید یدالله موسوی و علیرضا لطفی، آهنگسازی آن را بر عهده داشته‌اند. داستان نمایش «خرداد رخ داد» بر مبنای بیانات امام خمینی (س) نوشته شده و در دو بخش روایت می‌شود.

آخرین اجرای جشنواره امسال اختصاص دارد به اجرای دوم «آن شب که ستاره افتاد» به نویسندگی امیر طاهری و کارگردانی شمس الله اکبری.

آخرین اجرا و خداحافظی با نمایش‌های جشنواره در پیش است، شاید از این رو است که دیگر در تالار اصلی مجتمع فرشچیان به‌واقع جای سوزن انداختن نیست، به‌طور تقریبی تمام اجراهای تالار فرشچیان در این ساعت از شب بسیار پربازدید هستند اما اجرای آخر صفایی دیگر دارد.

نمایش که تمام می‌شود همه تمام‌قد می‌ایستند و بازیگران تئاتر آن شب که ستاره افتاد را تشویق می‌کنند اما گویی صدای دست‌ها، با آهنگ دلنواز نی در پایان تئاتر، جشنواره‌ای را مورد التفات قرار می‌دهد که موضوعی خاص و ناب همچون اندیشه امام خمینی (س) را ستاره راه خود قرار داده است.

بهمن‌ سرد 97 با استقبال بی‌نظیر از جشنواره تئاتر روح‌الله گرم شد

دومین روز از نخستین جشنواره تئاتر و نمایش‌نامه نویسی روح‌الله با اجرای 5 نمایش خیابانی و صحنه‌ای و با استقبال بی‌نظیر هنردوستان اصفهانی برگزار شد.

به گزارش جماران، به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) جشنواره تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی روح‌الله با هدف ترویج گفتمان و اندیشه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و آشنایی نسل سوم و چهارم انقلاب با رهنمودهای آن یار سفر کرده، از 3 تا 6 بهمن‌ماه در اصفهان درحال برگزاری است.

این جشنواره که روز نخست خود با حضور گرم و صمیمی هنردوستان و اهالی فرهنگ در مجتمع فرشچیان و تالار هنر آغاز کرده بود، در دومین روز هم شاهد حضور چشم‌گیر هنردوستان در فضایی سرشار از هنر و شادی بود.

برنامه‌های نخستین جشنواره تئاتر روح‌الله در روز دوم با اجرای نمایش‌نامه‌خوانی "او آمد" به نویسندگی علی شیرزادی و کارگردانی محسن احمدی کار خود را آغاز کرد.

این خوانش نمایشنامه که در سالن کوچک تالار هنر برگزار شد مورد استقبال علاقمندان به این هنر و عموم مردم قرار گرفت که روای لحظاتی از انقلاب اسلامی و زندگی مهدی عراقی از یاران نزدیک امام راحل بود.

همچنین محوطه تالار هنر از ساعت 14 میزبان نمایش خیابانی "نقل امروز" به نویسندگی و کارگردانی کوروش نیک‌پیام بود، که با توجه به حال و هوای این نمایش استقبال خوبی از آن صورت گرفت، "نقل امروز" راوی جریانات انقلاب بود.

نکته قابل توجه روز دوم جشنواره تئاتر روح‌الله حضور حجت‌الاسلام کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی اصفهان در جمع تماشاگران تئاترها بود که پس از پایان نمایش به سوالات پیش‌ آمده برای نسل جوان درباره سیره و اندیشه‌های امام خمینی(س) پاسخ گفتند و لایه‌های جدیدی از شخصیت امام راحل را برای نسل جوان تشریح کردند.

تالار هنر که این روزها سرشار از هنر و نمایش است، در دومین روز از جشنواره تئاتر روح‌الله، مخاطبان خود را به تماشای تئاتر صحنه‌ای "حر دیگر" دعوت کرد، "حر دیگر" نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سید روح‌الله فهیمی اصفهانی بود که روای طیب حاج رضایی از باستانی‌کاران دوران سطنت پهلوی و موافقان خاندان شاهی در کودتای 28 مرداد بود که چندی بعد به انقلابیون پیوست و از راه خود کوتاه نیامد تا به دست رژیم پهلوی ترور شد که امام راحل طیب رضایی را حری دیگر نامیدند.

اما جشنواره تئاتر روح‌الله برای بار دوم اجرای نمایش "شیرین و فرهاد مدل 57" را در محوطه تالار هنر برگزار کرد، این نمایش که به نویسندگی خیراللهی و کارگردانی مریم دوستی ایرانی برای جشنواره روح‌الله آماده شده بود، مورد استقبال جوانان و حتی نوجوانان اصفهانی قرار گرفت.

اما مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان نیز در دومین روز از نخستین جشنواره تئاتر و نمایش‌نامه نویسی روح‌الله نمایش صحنه‌ای "خوبترین غلط" به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد طاهری را از ساعت 16:15 و با حضور جمع علاقمندان به هنر تئاتر موضوعی به روی صحنه برد.

این نمایش که مورد استقبال گرم تماشاگران قرار گرفت، لایه‌های پنهان شخصیت امام راحل را برای نسل سوم و چهارم انقلاب روایت کرد که پیام آن این بود که اگر نسل جوان امام را بشناسند، شیفته او خواهند شد.

اما شاید بتوان پراستقبال‌ترین نمایش خیابانی روز دوم را نمایش "سارا چیریکه" را خواند که به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی علیرضا شمس در محوطه مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اجرا شد که با حضور شورای سیاستگذاری جشنواره و هنرمندان حال و هوای خوبی را در فضای فرشچیان ایجاد کرد.

نکته قابل توجه دومین روز از جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله حضور و استقبال گسترده جوانان و نوجوانان برای تماشای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی بود که علاوه بر تماشای آن مردم نظرات خود را درباره نمایش در قابل امتیازهای عالی، خوب، متوسط و ضعیف به صندوق‌های رأی نمایش‌ها انداختند.

امام خمینی(ره) و بیداری اسلامی، مردم سالاری، ساده زیستی، اعتدال، اخلاق و کرامت انسانی، عدالت و عبادت از دیدگاه امام خمینی(ره)، سبک زندگی و روحیه شاعرانه وعواطف خانوادگی امام راحل، آزادگی، آزادی، صلح و اندیشه‌های حکومتی امام راحل، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب و اقلیت‌های دینی از دیدگاه امام خمینی(ره) از جمله موضوعات این جشنواره است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان: ایجاد کتابخانۀ تخصصی از متن‌های تولید شده دربارۀ امام خمینی(س)

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان گفت: کتابخانه‌ای تخصصی در رابطه با آثار نمایشی ویژۀ امام (س) ایجاد تاسیس می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنوارۀ نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله، اظهار داشت: باعث افتخار است که اولین جشنوارۀ تخصصی و موضوعی کشور در شهر اصفهان برگزار می‌شود و خوشحالیم که موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با پیشنهاد انجمن هنرهای نمایشی اصفهان در این‌باره موافقت کرد و شاهد برپایی آن شدیم.

هوشنگ جمشیدیان ضمن تأکید بر تداوم این جشنواره گفت: این آخرین باری نیست که جشنوارۀ نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله در اصفهان برگزار می‌شود و تشکیل دبیرخانۀ دائمی برای آن نوید برپایی این جشنواره را در دوره‌های بعدی می‌دهد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان ادامه داد: در دور نخست جشنواره ما توانستیم 138 نمایشنامه از سراسر کشور در مورد امام دریافت کنیم. این آثار با کمی اصلاح قابل اجرا خواهند بود و قصد داریم تا برترین‌های آنان را نیز در کتابی به چاپ برسانیم. حقیقتاً باور چنین استقبالی از جشنواره برای من سخت بود و اکنون خوشحالم که تلاش‌ها به ثمر رسیده و هنرمندان و مردم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی امسال به‌صورت ملی برگزار شد و در سال‌های آتی بخش اجراهای صحنه‌ای را نیز به‌صورت ملی برگزار خواهیم کرد. امسال به‌صورت استثنا دو اثر نمایشی از شهر خمین، زادگاه امام خمینی (س) در جشنواره حضور دارند به این دلیل که بعد مسافت مانع از برگزاری افتتاحیۀ این جشنواره در خمین شد و ما با پذیرش این عزیزان ادای دینی به این شهر کردیم و از نقد و نظرات آنان نیز برای ملی شدن جشنواره در سال‌های بعد بهره خواهیم برد.

جمشیدیان ضمن برشمردن آثار حاضر در جشنواره اظهار داشت: نزدیک به 90 اثر در بخش صحنه‌ای و خیابانی به دست ما رسیده بود که از این میان 6 اثر به بخش نهایی راه یافت و در بخش خیابانی نیز از بین 12 اثر، 9 نمایش به‌صورت مستقیم اجرا شد و سه نمایش دیگر نیز در بخش جنبی حضور دارند. بخش نمایشنامه خوانی نیز با اجرای سه اثر همراه بود که به‌صورت همایشی پذیرای آنان بودیم.

عضو هیئت داوران جشنواره، از اجرای عموم نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای پس از پایان جشنواره خبر داد و گفت: نمایش‌های خیابانی منتخب هم‌زمان با ایام‌الله فجر در سطح شهر اجرا خواهند داشت و برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای چه در استان و چه در خارج از استان اصفهان نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم. ضمن اینکه آثار برگزیده نیز مورد حمایت شهرداری اصفهان و تالار هنر قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص زمان برگزاری کارگاه‌های آموزشی این جشنواره اعلام کرد: حین برگزاری جشنواره دو کارگاه آموزش بازیگری و ادبیات نمایشی در نگارستان امام خمینی (س) برگزار شد و پس از اختتامیه، کارگاه‌های آموزشی دیگری را برگزار می‌کنیم تا سطح علمی هنرمندان را در این موضوع بخصوص بالاتر ببریم.

جمشیدیان در پایان اظهار داشت: اگر چه موسسۀ تنظیم و نشر امام خمینی (س) اصفهان، خود دارای یک کتابخانۀ غنی تخصصی است اما دبیرخانۀ جشنواره بر آن است کتابخانه‌ای تخصصی نیز در رابطه با آثار نمایشی ویژۀ امام (س) ایجاد کند و داستان‌هایی که ظرفیت نمایشنامه شدن را نیز دارند در این کتابخانه در دسترس همۀ نویسندگان و علاقه‌مندان قرار دهد.

در کارگاه عکاسی جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله مطرح شد: بازیگری ژست نیست/ سرمایه یک بازیگر نفس اوست

کارگاه بازیگری در جشنواره نمایشنامه خوانی و تئاتر روح الله با حضور بازیگر نام آور تئاتر و سینمای کشور بر گزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اصفهان، در خلال نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح الله، کارگاه بازیگری با حضور کریم اکبری مبارکه و جمعی از هنرمندان اصفهان در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان برگزار شد.

کریم اکبری مبارکه بازیگر با سابقه سینما و تئاتر کشور در این کارگاه پیرامون ویژگی‌های یک بازیگر اظهار داشت: یک بازیگر باید مَنیت خود را زیرپا گذاشته و به گفته پیشکوستان هنر بازیگری گوش فرا دهد، اگر نقشی را به او پیشنهاد دادند، نباید به دلیل غرور ناشی از فارغ‌التحصیلی در این رشته، به خود و دیگران بگوید که کمتر از هَملت بازی نمی‌کنم زیرا در این حرفه هرچه بیشتر پیش‌ برویم، متوجه خواهیم شد که چقدر نمی‌دانیم.

وی افزود: در این سال‌های فعالیت افرادی را دیدم که به دلیل ایفای نقش در یک فیلم، برای خود چارچوب خاصی را در نظر گرفتند و یا در فیلم‌های خود ادای دیگر بازیگران را در می‌آورند.

هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر خطاب به هنرآموزان تئاتر گفت: اگر می‌خواهید بازیگری در تئاتر و سینما را ادامه بدهید، سیگار نکشید، زیرا تمام سرمایه یک بازیگر نفس اوست و اگر بازیگر نفس نداشته باشد چگونه می‌خواند دیالوگ‌های خود را روان بیان کند.

وی با بیان اینکه نباید بازیگری را راحت گرفت، گفت: در فیلم مرگ یزدگرد از بهرام بیضایی، زنجان‌پور نقش خود را بی‌نظیر ایفا می کرد و طبق یک سنت قدیمی یک هفته به پایان فیلمبرداری، آن را ترک کرد و مهدی هاشمی به جای او به ایفای نقش پرداخت.

اکبری مبارکه بیان کرد: استاد بیضایی با روش آزمون و شناسایی بازیگران خود را انتخاب می‌کردند و حتی بعد از گذشت یک سال از بازیگر خود می‌خواست که یک مونولوگ را بیان کند تا بازی او را ارزیابی کند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به نمایشنامه هملت از شکسپیر بیان کرد: به اعتقاد من هملت یک شخصیت مذهبی است و برای آن هم دلیل دارم، اینکه با وجود جناحی و پلیسی بودن این نمایشنامه، زمانی که به هملت می‌گویند پدر تو را کشتند، آن را قبول نمی‌کند و می‌گوید کار شیاطین است و صحنه قتل پدر خود را بازسازی می‌کند، واکنش عمویش را می‌سنجد و در آخر ثابت می‌کند که این قتل کار شیاطین است.

هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر گفت: بازیگر و هنرمند حوزه تئاتر باید آثار شکسپیر و چخوف را بخواند، بدانید که اگر می‌خواهیم کیک بازیگر خوب باشیم، باید مطالعه خود را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 1356 در کانون تئاتر بر اساس روش خاطره و مشاهده به هنرجویان تئاتر را آموزش می‌دادم، از هنرجویان حاضر در جلسه خواست با تقسیم به گروه‌های 5 نفره، نمایشی را طراحی و اجرا کنند.

داستان طیبی که حری دیگر شد/از خال‌کوبی عکس رضاشاه تا اعدام به جرم عشق به امام

داستان حری دیگر حال و هوایی عاشقانه دارد، داستان طیبی را به تصویر می‌کشد که روزی عکس رضاشاه را بر بدن خود خال‌کوبی کرده است اما با پی بردن به حقیقت آن‌چنان پاک و طاهر ره می‌سپرد که در یک روز سرد پاییزی به جرم عشق به امام اعدام می‌شود و به آرزویش می‌رسد چراکه تیر جلادان شاهنشاه، خال کوبیش را از تن می‌زداید.

طیب حاج رضایی فردی از باستانی کارهای تهران در دوران سلطنت سلسله پهلوی و از جمله افرادی بود که در ادبیات محاوره‌ای آن زمان به لات یا لوطی مشهور بودند.

وی از موافقان خاندان شاهی در کودتای ۲۸ مرداد بود اما چندی بعد به انقلابیون پیوست و به اندازه‌ای در مسیر درست خود پافشاری کرد که رژیم پهلوی تصمیم به خفه کردن صدای حقیقت‌جوی او در یک صبح سرد پاییزی گرفت. او سرانجام در یازدهم آبان ماه ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمتیه تهران اعدام و در قسمت شرقی حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

نمایش حُر دیگر به کارگردانی سید روح‌الله فهیمی اصفهانی روایتی از زندگی طیب است، تئاتری مستند که با ترکیبی از نمایش و عکس و فیلم‌هایی مستند زندگی طیب حاج را تصویر می‌کند، در صحنه زنده این نمایش نفس مخاطب با هر جمله طیب در گلو گره می‌خورد، در پرده حال طیب بر پشت میز بازجویی نشسته است و بازجو سعی می‌کند وی را وادار به اعترافی دروغین با نگارش بر کاغذی سفید کند در این ارتباط که برای فعالیت‌هایش پول از امام خمینی (س) دریافت کرده است.

 در پرده دیگر با استفاده از فیلم‌های مستند و واقعی، مخاطب با گذشته‌ی طیب همراهی می‌کند زمانی که وی در جناح رژیِم پهلوی بوده است و تا پایان نمایش مخاطب میان این دو برهه زمانی از زندگی طیب رفت‌وآمد می‌کند.

طیبی که روزی شمایل رضاشاه را بر بدن خود خال‌کوبی کرده است این بار تا اعدام پیش می‌رود اما از راه حق خود دست نمی‌کشد، در صحنه آخر یکی از فرازهای اوج داستان رقم می‌خورد وقتی‌که طیب با جمله‌ای تکان دهنده اشک بر چشم مخاطبان می‌آورد، جایی که وی خطاب به بازجوی ساواکی می‌گوید: اگر چشمت به خمینی افتاد بگو خیلی‌ها شما را دیده و پسندیدند اما ما ندیده خریدیم.

تغییر مکان زاویه‌ای میز بازجویی و بالطبع آن بازجو و طیب، در پرده‌های مختلف نمایش برای جلوگیری از خسته شدن مخاطب از نکات مثبت نمایش حری دیگر است، احمدرضا سلیمانی در نقش بازجوی ساواک بسیار باورپذیر درآمده است و مصطفی بیگدلی نیز مظلومیت، پایداری طیب را به‌خوبی به تصویر کشیده است.

آخرین صحنه داستان تپش قلب مخاطبان را بالا می‌برد، بازجو کاغذ اعتراف طیب را برمی‌دارد اما متوجه می‌شود که وی به‌جای متن اعتراف وصیت‌نامه خود را نگاشته است و پایمردی و جوانمردی خود را برای همیشه تاریخ به ثبت رسانده است.

طیب در یک روز سرد پاییزی به جرم عشق به امام (س) اعدام می‌شود و به آرزویش می‌رسد چراکه تیر جلادان شاهنشاه، سرانجام خال کوبیش را از تن می‌زداید.

طیب حاج رضایی شاید از ابتدا در مسیر درستی گام نگذاشت اما در ادامه به اندازه‌ای در راه درست خود پافشاری کرد و آن‌چنان پاک و طیب راه آسمان را در پیش گرفت که امام حقیقت‌جویان به وی لقب حری دیگر داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.