پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بررسی فعالیت های موسسه عروج چاپ در گفت وگو با مهندس سیدمحمد ابوطالبی؛

اقبال جوانان به آثار امام(س) در حال افزایش است

مهندس سید محمد ابوطالبی، مدیر توزیع و بازرگانی موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: استقبال جوانان نسبت به آثار امام(س) رو به افزایش است و هر سال بر تعداد فروش آثاری که مرتبط به جوانان و نوجوانان است، افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سید محمد ابوطالبی در مورد عملکرد موسسه عروج گفت: موسسه چاپ و نشر عروج که حدود 17 سال از تاسیس آن می‌گذرد در راستای ارائه آثار قلمی امام(س) و همچنین آثار مرتبط به اندیشه های ایشان راه اندازی شده است. این موسسه دارای یک بخش بازرگانی به نام مدیریت توزیع و بازرگانی است و یک بخش هم به نام بخش تولید که چاپخانه و صحافی مجهزی را در تهران دارد. در بخش توزیع و فروش موسسه، بخش سفارشات و دیجیتال و آبونمان و کتاب رسانی وجود دارد که در واحد توزیع به دو صورت عمل می شود. به صورت مستقیم از طریق کتاب فروشی‌هایی که داریم و با ارگان‌ها و نهاد‌ها هم به طور غیر مستقیم و کلی.

وی همچنین در مورد طبقه بندی آثار منتشر شده از امام (س) ودر باره آن بزرگوار افزود: حدود 1000 عنوان کتاب که بخشی از آن‌ها به 27 زبان ترجمه شده و بخشی دیگر تنها به زبان فارسی است. تقریبا حدود 60 تا 70 عنوان کتاب جدید هم در حال انتشار است. دسته بندی‌های کتاب‌های منتشر شده بدین صورت است که برخی آثار قلمی حضرت امام(س) و یک سری آثار «تبیان» با 50 عنوان کتاب که اینها دسته بندی شده از آثار امام است و آخرین شماره آن " حقوق در اندیشه امام خمینی در دست چاپ است . سری دیگر کتاب‌ها منشوراتی است که درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی است. برخی دیگر تالیفات آثار مرتبط با یادگاران امام خمینی است و دست آخر هم منشورات تالیفی در موسسه چاپ و نشر عروج است. در بخش زبان‌های خارجی هم به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه، اسپانیایی، انگلیسی، اردو، ترک و کردی و...است. برخی از آثار فقهی امام(س) به زبان عربی است که در حوزه‌های علمیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابوطالبی در ادامه اظهار داشت: کتاب‌ها توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام تهیه و جهت چاپ و توزیع به عروج سپرده می‌شود. در مرحله انتشار کتاب‌ها را به دو دسته طبقه بندی می‌شود، یک دسته کتاب‌های «چاپ قدیم» و دسته دیگر «کتاب‌های چاپ اول». کتاب‌های چاپ قدیم با توجه به نیاز روز بازار چاپ و تکثیر می‌شود. در مورد کتاب‌های چاپ اول نیز با رایزنی که با قسمت بازرگانی انجام می‌شود، تیراژ و قیمت آن مشخص شده و چاپ می‌شود. بعد از این‌که قیمت گذاری شد، تولید و وارد بازار می‌شود.
مدیر توزیع و بازرگانی موسسه عرج چاپ درباره حضور این موسسه در نمایشگاه‌های کتاب در داخل کشور گفت: در نمایشگاه‌ها به مدت سه سال است که به طور مستقیم وارد می‌شویم. دلیل این ورود مستقیم نیز این است که موسسه عروج با مخاطبین کتاب‌های موسسه به طور مستقیم در ارتباط باشد و هم این‌که خواسته‌ها و مطالبات مخاطبین را به دست آوریم. این ارتباط مستقیم دست آورد‌های خوبی هم داشته است. یکی از این دستاوردها این است که مراجعین از ما درخواست داشته‌اند که کتب مرتبط به امام را «ساده و روان نویسی» کنیم. ما این دسته مطالبات را به موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) منتقل می‌کنیم. خوشبختانه این ارتباط مستقیم ما با مراجعه کنندگان برکات زیادی داشته است که موجب تداوم این رویکرد در موسسه عروج شده است. در سال بیش از 40 نمایشگاه به طور مستقیم و از سوی موسسه عروج برگزار شده است. در واقع در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب، ما نمایشگاه‌های داخلی در سطح کلیه استان‌ها برگزار می‌کنیم و به صورت مستقیم به مراجعین و مخاطبان آثار امام(س)، خدمات رسانی فرهنگی می‌نماییم.

ابوطالبی همچنین در پاسخ به این سئوال که این موسسه کتب منتشر شده خود را در سراسر کشور به چه صورت عرضه می‌نماید، گفت: موسسه عروج در سراسر کشور بیش از 30 نمایندگی دارد که به صورت مستقیم و اختصاصی به عرضه کتاب‌های منتشر شده در موسسه عروج می‌پردازند. تعدادی نیز فروشگاه‌های مستقل در تهران و چند شهر دیگر کشور زیر نظر موسسه عروج وجود دارد که به طور مستقیم و در تمام ایام سال، به فروش و عرضه کتاب‌های موسسه می‌پردازند. واحد امور بازرگانی موسسه نیز به صورت عمده فروشی با ارگان‌ها و موسسات و نهادهای دولتی و...در ارتباط است. در برخی از نمایشگاه‌های خارج از کشور هم یا به صورت مستقیم و یا به وسیله نهاد رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، اقدام به عرضه و نمایش آثار می‌نماییم که البته اخیرا رویه دوم بیشتر مورد استفاده موسسه بوده است.

وی در ادامه در مورد استقبال نسل جوان از آثار امام خمینی گفت: در سال‌های اخیر یکی از مواردی که با آن مواجهه بیشتری داشته‌ایم، توجه ویژه جوانان به آثار امام خمینی بوده است. در واقع، در نمایشگاه‌های اخیر یکی از مواردی که برای ما بسیار چشم‌گیر بوده است، مراجعه جوانان و توجه آنان به آثار امام خمینی بوده است. در همین راستا کتاب‌هایی که در دست تهیه داریم، بیشتر کتابهای رده سنین جوانان است که تحت عنوان «مفاهیم اخلاقی» منتشر می‌شود و دفتر قم موسسه عهده‌دار تهیه و تنظیم آن است و تا کنون 25 عنوان آماده شده و اتفاقا مورد استقبال نسل جوان قرار گرفته است. این کتب دارای عناوینی چون ذکر، سرمایه عمر، اخلاق مسئولان و عدالت و...را در بر می‌گیرد. این عناوین برگرفته از آثار و بیانات مستقیم امام(س) است که بدین شکل دسته بندی شده و در دسترس اقشار مختلف مردم و علی‌الخصوص نسل جوان ما قرار گرفته است.

ابوطالبی همچنین در ادامه اظهار داشت: در تلاشیم که این مجموعه «مفاهیم اخلاقی» به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان به امام و انقلاب اسلامی در سایر کشورها و از جمله زائرین اماکن متبرکه چون مشهد الرضا و حرم حضرت معصومه(س) قرار بگیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که موسسه عروج نوع مناسبات و عرضه تولیدات مکتوب خود را با سایر کشورها و علی‌الخصوص کشورهای اسلامی چگونه تنظیم می‌نماید، گفت: موسسه پیش تر کتاب‌ها را برای کشورهای مختلف به صورت مستقیم ارسال می‌کرد اما امروز به دلیل هزینه بالای ارسال کتاب به کشورهای دیگر ما با برخی از کشورها و ناشرین علاقمند رایزنی‌هایی صورت داده‌ایم که موسسه فایل این کتب را برای آن‌ها ارسال می‌کند و ناشرین در کشورهای‌ خود این کتب را منتشر کنند. در واقع از آنجا که رویکرد اصلی موسسه عروج بسط و گسترش اندیشه امام(س) می‌باشد، این اقدام از نظر ما بلا اشکال است، کاری که شاید ناشرین دیگر انجام ندهند. در واقع برای موسسه در وهله اول سود آوری از راه انتشار این کتاب‌ها ملاک نمی‌باشد.

مدیر توزیع و بازرگانی موسسه عروج چاپ در ادامه گفت: در مواردی نیز خود علاقه‌مندان به امام(س) در کشورهایی چون لبنان به صورت مستقل دست به انتشار کتاب‌های مورد تایید موسسه‌، می‌زنند. در مواردی نیز واحد روابط بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، اقداماتی انجام می‌دهد. اما به طور خاص در کشورهای عربی و بالاخص در پاکستان بیشتر این فعالیت‌ها به وسیله طلاب علوم دینی در قم انجام می‌گیرد. در کنار این همکاری‌هایی نیز با با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تقریب مذاهب و جامعة المصطفی صورت می‌گیرد و در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، از کتب منتشر شده از سوی موسسه، استفاده می‌گردد. یکی از جاهایی که موسسه کتاب‌های خود را به فروش می‌رساند، نمایشگاه‌های سالانه بین‌المللی تهران است. حجم عمده کتاب‌های موسسه که در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌سد را زبان‌های عربی و انگلیسی و اردو شامل می‌شود.

ابوطالبی همچنین در رابطه با افزایش قیمت کاغد در بازار و آثار این افزایش قیمت‌ها بر روند امور نشر و توزیع کتاب‌های موسسه اظهار داشت: قاعدتا این افزایش سرسام آور قیمت کاغد در بازار بر روند انتشار و توزیع آثار تولید شده در موسسه عروج تاثیری منفی گذاشته است. ما در این موضوع با دو مشکل جدی مواجه هستیم؛ یکی بالا رفتن قیمت‌ها و دیگری عدم ثبات قیمت‌ها در بازار کاغذ.

وی در پایان با اشاره به وظیفه و دغدغه اصلی موسسه عروج چاپ، گفت: مخاطبین و علاقمندان به امام(س) از ما توقع دارند که مجموعه آثار‌ مرتبط به ایشان با پایین ترین قیمت و با بالاترین کیفیت در اختیارشان قرار گرفته شود. اما خواه ناخواه این نوسانات و مشکلات تاثیری جدی بر روند امور خواهد گذاشت. با این حال تمام تلاش موسسه عروج بر این است که بر خلاف سایر انتشاراتی که سود محور هستند، همچنان کتاب‌های منتشر شده مرتبط با حضرت امام(س) را با بهترین کیفت و هزینه مناسب برای دسترسی علاقه‌مندان به امام خمینی و انقلاب اسلامی در ایران و جهان عرضه نماییم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.