پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حامد محقق داور پنجمین دوره جشنواره ادبی و هنری یار و یادگار در بخش کودک و نوجوان

شخصیت حضرت امام و انقلاب هنوز در بین نسل جوان جایگاه قابل توجهی دارد

حامد محقق داور پنجمین دوره جشنواره ادبی و هنری یار و یادگار گفت: متاسفانه مصادف شدن تقریبی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باعث شد که شاعران و نویسندگان بیش از هر چیزی به دفاع مقدس توجه کنند و در این بین به انقلاب اسلامی جفا شد همانطور که داستان و رمان و مجموعه شعری خاص برای انقلاب اسلامی وجود ندارد اما انواع و اقسام مجموعه داستان ها و شعرها و آثار خوب درباره دفاع مقدس هست.

حامد محقق داور پنجمین دوره جشنواره ادبی و هنری یار و یادگار در بخش کودک و نوجوان پیرامون آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره گفت: در مواجهه با آثار رسیده به پنجمین دوره جشنواره یار و یادگار باید به دو نکته به عنوان پیش فرض توجه داشت. به ویژه در حوزه کودک و نوجوان که داوری آثار بر عهده من بوده است عمده کسانی که شرکت می کنند از متوسط سنی پایین تری برخوردارند و قاعدتاً نمی توانند هم نسل دوران حضرت امام باشند و اتفاقات انقلاب را به درستی درک کرده باشند و نهایتاً می توانند در زمان فوت حضرت امام(س) ده ساله بوده باشند و عمده آثاری که به جشنواره می رسند از چنین شرایطی برخوردارند.

وی ادامه داد: این نکته در چنین جشنواره ای که موضوعیتش حضرت امام و سایر اعضای خاندان بزرگوار ایشان است قابل توجه است یعنی افرادی که در جشنواره شرکت می کنند افرادی هستند که خودشان به درستی انقلاب و حضرت امام را درک نکرده اند و نهایت ارتباط شان با حضرت امام و انقلاب اطلاعاتی است که از طریق رسانه ها و کتاب های مختلف کسب می کنند. قاعدتاً وقتی چنین ارتباطی برقرار می شود و ارتباط رودرو و درک صحنه و مسئله از نزدیک وجود ندارد آثار هم متفاوت خواهد بود.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان پیرامون اهمیت پرداختن به اندیشه ها و مبارزات حضرت امام خمینی(س) در جشنواره های ادبی اظهار داشت: کسانی که آثارشان در جشنواره یار و یادگار در اختیار ما قرار گرفته افرادی هستند که امام را درک نکرده اند و این نکته جای خوشحالی دارد که شخصیت حضرت امام و انقلاب هنوز در بین نسل جوان جایگاه قابل توجهی دارد و این تعداد برای جشنواره ارسال کرده اند با توجه به اینکه جشنواره نیز تبلیغات بسیار مختصری داشته استقبال صورت گرفته بسیار جالب توجه است.

محقق درباره اهمیت جشنواره های ادبی نظیر جشنواره یار و یادگار گفت: جشنواره ها فی نفسه بسیار خوب هستند و تلنگرهایی را در ذهن نویسنده و شاعر ایجاد می کند. تلنگری که این جشنواره در ذهن افراد خواهد داشت یادآوری موضوع حضرت امام و انقلاب اسلامی و موضوعات ویژه جشنواره نظیر حاج احمدآقای خمینی یادگار گرانقدر حضرت امام است. هر چند ممکن است برخی اسم اینگونه کار را سفارش نویسی بگذارند اما به نظر من تلنگرهای اینگونه بسیار مفید است. شاید وقتی فرد برای اولین بار جشنواره را می بیند موضع گیری داشته باشد اما چون موضوع وارد ناخوآگاه فرد می شود ممکن است سال بعد همین فرد چندکار قابل عرضه درباره همین موضوع داشته باشد.

محقق با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع امام و اانقلاب اسلامی در ادبیات افزود: متاسفانه مصادف شدن تقریبی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باعث شد که شاعران و نویسندگان بیش از هر چیزی به دفاع مقدس توجه کنند و در این بین به انقلاب اسلامی جفا شد همانطور که داستان و رمان و مجموعه شعری خاص برای انقلاب اسلامی وجود ندارد اما انواع و اقسام مجموعه داستان ها و شعرها و آثار خوب درباره دفاع مقدس هست. اهمیت جشنواره ای مثل یار و یادگار در یادآوری مجدد موضوع حضرت امام و انقلاب اسلامی است که باعث می شود که انشاءالله کارهای خوبی در طی این سالها تولید شود.

داوری نهایی پنجمین دوره جشنواره ادبی و هنری یار و یادگار، که به همت واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (س) برگزار می شود به پایان رسیده و اختتامیه جشنواره نیز روز چهارشنبه 24 اسفند برگزار خواهد شد و طی آن برگزیدگان هیئت داوران در رشته های شعر، ترانه، داستان، ادبیات کودک و نوجوان، نثر ادبی و مقاله معرفی خواهند شد.

عباس براتی پور، شیرینعلی گل مرادی، عبدالجبار کاکایی، رضا عبداللهی، محمدرضا اصلانی، مهران بهروز فغانی، حامد محقق اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره ادبی یار و یادگار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.