پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عضو هیات داوران اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار

کامران شرفشاهی: جشنواره یار و یادگار تلاش کرده تا پلی بین اهل قلم و جامعه باشد

جشنواره یار و یادگار به عنوان یک حرکت مثبت در زمینه اعتلای ادبیات انقلاب اسلامی در طول دوره های گذشته تلاش خودش را کرده تا بین اهل قلم و جامعه پلی بزند و در زمینه گرد آوری و معرفی آثار ارزنده و تقدیر از کسانی که در این عرصه قلم زدند تلاش کرده است و این حرکت خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته و در آثاری که در دوره اخیر برای جشنواره ارسال شده بود، این آثار بیانگر این واقعیت است که جامعه ما همچنان نگاهی پویا و پرشور نسبت به این موضوعات دارد و روح انقلابی در جامعه ما همچنان پررونق و با شکوه به مسیر خودش ادامه می دهد و حضوری ارزشمند و حرکت آفرین دارد.

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره 'یار و یادگار' پنجم اسفندماه طی مراسمی در در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری با معرفی برگزیدگان و تجلیل از پیشکسوتان ادبیات انقلاب اسلامی به کار خود پایان خواهد داد. این جشنواره که از 20شهریور فراخوان ارسال آثار خود را منتشر کرده بود روز شنبه سی بهمن با داوری نهایی هیات داوران آثار برگزیده خود را انتخاب کرد که در مراسم اختتامیه از آنان تجلیل به عمل خواهد آمد. در همین زمینه گفتگویی با کامران شرفشاهی از شعرا و ترانه سرایان مطرح کشورمان که داوری بخش شعر و ترانه چهارمین دوره جشنواره یار و یادگار را نیز بر عهده دارد انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
از دیدگاه شما پرداختن به موضوع حضرت امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در عرصه شعر و ادبیات از چه جنبه ای دارای اهمیت است؟
انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب قرن بیستم بود که تاثیرات شگفت و شگرفی در تمامی عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورمان داشت و همچنین شعاع این انقلاب آنچنان جهان را در برگرفت که درحال حاضر ما شاهد به بار نشستن ثمرات این انقلاب و تاثیر آن در دیگر نقاط دنیا هستیم. این انقلاب به مستضعفان و مردم محروم و نهضت های آزادی بخش جهان امید تازه ای بخشید تا اینکه بدون هراس از قدرتمندان و ستمگران بپاخیزند وتلاش کنند تا حق خودشان را باز پس بگیرند. از این رو جا دارد که این حرکت در قالب سحر انگیز و بسیار موثر ادبیات منعکس شود و نسل های امروز و آینده بیشتر با این حرکت رهایی بخش و عزت آفرین آشنا شوند. طریق و زبان ادبیات و هنر بی تردید زبان بسیار موثر و دلپذیری می تواند باشد.
جشنواره یار و یادگار در این عرصه چه نقشی می تواند داشته باشد؟
اصولاً جشنواره ها می توانند در ایجاد نشاط فرهنگی و ترغیب و تشویق اهل قلم نقش بسیار موثر و ارزنده ای را ایفا کنند و از جهات گوناگونی دارای برکات و ثمرات فراوانی هستند. از آن جمله می توان به ایجاد دلگرمی برای اهل قلم، تولید اشعار و گرد آوری آثاری که در این زمینه به رشته تحریر در آمده، امکان تعامل اهالی قلم با یکدیگر و امکان بر پایی نشست هایی که مردم بتوانند از نزدیک با اهالی قلم در ارتباط باشند و از آثار این اشخاص بهره مند گردند. به هرحال گفتنی ها در این باره بسیار است که مردم ما وکسانی که علاقه مند به این موضوع هستند اشراف کافی در این خصوص دارند. اما جشنواره یار و یادگار به عنوان یک حرکت مثبت در این زمینه در طول دوره های گذشته تلاش خودش را کرده تا بین اهل قلم و جامعه پلی بزند و در زمینه گرد آوری و معرفی آثار ارزنده و تقدیر از کسانی که در این عرصه قلم زدند تلاش کرده است و این حرکت خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته و در آثاری که در دوره اخیر برای جشنواره ارسال شده بود، این آثار بیانگر این واقعیت است که جامعه ما همچنان نگاهی پویا و پرشور نسبت به این موضوعات دارد و روح انقلابی در جامعه ما همچنان پررونق و با شکوه به مسیر خودش ادامه می دهد و حضوری ارزشمند و حرکت آفرین دارد.
نظرتان در مورد آثار رسیده به چهارمین دوره جشنواره یار و یادگار که حضرتعالی نیز از داوران بخش شعر و ترانه آن هستید چه بود؟
امسال در بخش کودک و نوجوان شاهد آثاری بودیم که بسیار زیبا و دل انگیز بود، همچنین در بخش داستان و بخش شعر و ترانه ودر بخش قطعه های ادبی آثار بسیار خوبی رسیده بود که بیانگر ارادت و علاقه مردم به امام و انقلاب و استمرار این راه پرشکوه است که من امیدوارم این حرکت درگستره بسیار وسیع تری برگزار شود و مسئولین فرهنگی کشور حمایت بیشتری از حرکت هایی کنند که در این زمینه انجام می شود و امکان آشنایی و پیوند افزون تر مردم جامعه با انقلاب اسلامی را فراهم می کند و همچنین می تواند میراثی باشد برای نسل های آینده و امیدوارم که این آثار انشاء الله منتشر شود تا امکان استفاده اقشار بیشتری از مردم کشوراز این آثار فراهم گردد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.