عبدالله اسفندیاری دبیر ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب ضمن خاطر نشان کردن سابقه برگزاری این جشنواره در استان اصفهان گفت: سه دوره اولیه ی جشنواره در محدوده استان و با قالب هایی فراگیر تر از فیلم و فیلمنامه برگزار و از دوره چهارم این جشنواره منحصر به فیلم و فیلمنامه شد. از دوره ششم، شورای سیاست گذاری جشنواره تصمیم گرفت جشنواره را علاوه بر سراسری بودن، همزمان در تهران و اصفهان برگزار نماید و برای این برگزاریِ همزمان در سال 1388 آماده شدیم اما به دلیل ملاحظاتی ، تصمیم گرفته شد مراسم اختتامیه جشنواره با تاخیر برگزار شود. وی در مراسم اختتامیه این جشنواره ادامه داد: اکنون در دیماه سال 1389، پس از یک سال و اندی تاخیر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری آیینه و آفتاب در حال برگزاری است .

اسفندیاری خاطرنشان کرد: در دوره ششم تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه حدود 700 اثر بوده است که این تعداد آثار، رشد چهار برابری نسبت به دوره قبل داشته است. آثار رسیده در بخش فیلم 485 اثر بوده که 230 اثر قالب داستانی، 180 اثر قالب مستند، 45 اثر قالب انیمیشن و 30 اثر قالب نماهنگ داشته است. آثار رسیده در بخش ویژه جشنواره که در دوره ششم با موضوع ویژه جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی(ره) برگزار شد نیز 30 اثر بوده است.

اسفندیاری در ادامه ضمن اشاره به دیدار هیأت داوران جشنواره با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: مایلم از حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی به خاطر جلسه بسیار پر بار و سخنان امیدوار کننده و راهگشایی که در پشتیبانی از جشنواره آیینه و آفتاب ایراد کردند، تشکر ویژه نمایم.

دبیر ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب با اشاره به افق آینده ی جشنواره در راه کسب اعتبار بیشتر ادامه داد: دبیرخانه جشنواره با دعوت از سینماگران مطرح و همراهی آن عزیزان گامی در جهت رشد اعتبار حرفه ای هیأت های انتخاب و داوری و رشد کیفی جشنواره برداشته است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: جشنواره هفتم، بسیار با شکوه تر و با حمایت همه سازمان ها و نهاد های فرهنگی کشور و با شرکت هنرمندان عزیزی که عظمت امام خمینی و انقلاب اسلامی را در سایه غفلت های روزمره به فراموشی نسپرده اند، با کیفیتی بهتر و در سطحی گسترده تر برگزار شود تا ذره ای از عظمت موضوع خود را نمایانده باشد و همچون آیینه ای انعکاس آفتاب را صادقانه بازتاب نماید.

بیژن میرباقری، محمد درمنش، محمد علی باشه آهنگر، علی اکبر قاضی نظام، رضا درمیشیان، محمد تقی فهیم و مجید استکی هیات انتخاب بخش فیلم؛ آقای ذکریا هاشمی، خانم مهناز بانور و خانم فاطمه بهرنگی هیأت انتخاب بخش فیلمنامه و آقای رسول صدرعاملی، خانم پریوش نظریه، دکتر ابراهیم داروغه زاده، آقای ناصر عنصری و آقای حمید ارجمند داوران بخش فیلم و آقایان مهدی ارگانی، جابر قاسمعلی و رضا مقصودی داوران بخش فیلمنامه این دوره از جشنواره آئینه و آفتاب بوده اند.

اثر هنری را نمی توان سفارش داد

رسول صدرعاملی به عنوان نماینده هیأت داوران بخش فیلم ضمن اشاره به پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و مرز توهم و تخیل ادامه داد: هیأت داوران در طی داوری این آثار حس خوبی داشتند و احساس می کردند در فضایی صادقانه و صمیمانه و به دور از هرگونه بهره برداری های متداول و پیامدهای ناخوشایند قرار دارند. ما در این مراسم هم حسی خوب داریم چرا که این مراسم نیز نشاندهنده مظلومیت مردی بزرگ است که به تنهایی در نجف زندگی کرد و بدون هیچ چشمداشتی به راهی که پیمود اعتقاد و باور داشت و نهایتاً بعد از سی و چند سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد می بینیم که آن تنهایی همچنان مشهود است و این هیچ نیست جز حقانیت راهش.

وی ضمن دسته بندی آثار رسیده به جشنواره افزود: آثاری که انتخاب شده اند از بهترین آثار سینمای ایران در عرصه فیلم های کوتاه و مستند هستند. من به ضرس قاطع می گویم که منتخبان این دوره از جشنواره که معرفی می شوند آثار بسیار درخوری دارند و ما به عنوان هیأت داوران از موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) درخواست داریم که این آثار را منتشر نماید و در اختیار علاقمندان قرار دهد تا بدانند وقتی که ما این آثار را می دیدیم چه حس خوبی داشتیم.

وی در ادامه افزود: اندیشه های حضرت امام(س) فارغ از آن بخش سیاسی که به نظر من بخش اندکی از مجموعه شخصیت ایشان است مربوط به اندیشه های انسانی و اموری نظیر انسان، خانواده و کودک و انبوهی از موضوعات و مضامین متنوع است که کمتر به آن ها پرداخته شده است. شاید ما هنوز یاد نگرفته ایم که بعد از سه چهار سال به مدیران فرهنگی مان بگوییم که یک اثر هنری را نمی توان سفارش داد و یک مدیر فرهنگی خوب کسی است که به یک فیلم ساز و نویسنده این فرصت را بدهد تا کار خودش را بکند و سلیقه خودش را در آثار او پیدا کند و سعی کند آن بخشی را که به سلیقه اش نزدیک است پرورش دهد؛ به همین علت است که شما می بینید مجموعه کارهای سفارشی آثار قابل توجهی درنمی آیند و ناگهان یک فیلم کوتاه با یک دوربین ساده و یک فیلم ساز اندیشمند کاری کارستان می کند و همه را به تحسین وا می دارد.

صدرعاملی در ادامه گفت: برای ملموس تر شدن اندیشه های امام خمینی که من همواره عاشقانه پیگیر آن بوده ام و کمتر به آن ها درست پرداخته شده نیاز هست دبیرخانه این جشنواره دائمی شود و کسانی را که در این عرصه حاضر به فعالیت هستند را حمایت کند. ای کاش این فرصت فراهم شود که به جای تقدس گرایی و دست نیافتنی کردن شخصیت امام اندیشه های ایشان به بررسی و نقد گذاشته شود و هرکسی از هر زاویه ای که می خواهد به آن نگاه کند و اجازه و فرصت داده شود نقادانه به اندیشه های کسی که سرنوشت یک ملت را رقم زده در شکل تصویر و نوشته پرداخته شود اگر چنین می کردیم قطعاً روزگار بهتری می داشتیم؛ ما هم اکنون نیز این را به فال نیک می گیریم در دیداری که با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی داشتیم ایشان بر نقد و بررسی آثار و اندیشه های امام از هر زاویه ای چه مخالف و چه موافق تاکید داشتند و این یک سعه صدر و متانت و صبوری بلندی می خواست که ما در این ملاقات این را دیدیم و امیدوارم نتایج و اثرات خودش را در هفتمین دوره این جشنواره نشان دهد.

این عضو هیأت داوران در پایان گفت: نکته مهم آن است که امام خمینی پدیده قرن حاضر بود و این پدید ه متعلق به ماست و بیش از هرکسی هنرمندان و نویسندگان عرصه هنر و سینما و شاعران باید به این شخصیت ارج بگذارند و آن را پاس بدارند.

اجرای مراسم اختتامیه جشنواره را عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرای مطرح کشورمان بر عهده داشت و نیما مسیحا خواننده پاپ نیز در میان مراسم به اجرای برنامه پرداخت. در پایان مراسم اختتامیه فیلم گلدان های زمستانی اثر آیدا پناهنده به عنوان فیلم برگزیده هیأت داوران به نمایش درآمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.