آغوشتان را باز کنید. نگویید که این دانشگاهى- عرض کنم که- فاسق و فاجر! و ... دائماً جدا نکنید. آنها شما را جدا کنند که این نمى‏دانم مرتجع است و قدیمى! کىْ آخوند مرتجع است؟ آخوند در صف اول پیشروها واقع است؛ این مرتجع است؟! شما هم از آن طرف بگویید که این نمى‏دانم دانشگاهى است، و این بى‏دین است، و این نمى‏دانم چطور و فلان. نخیر، غلط است اینها.هر دو با هم دست برادرى بدهید، دست برابرى بدهید، مسائلتان را طرح بکنید.

 

حضرت امام خمینی(س)دربیانات و پیامهای متعدد خود پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به انحای مختلف بروحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشته اند. به مناسبت شهادت شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه بخشهایی از این سخنان و پیامها منتشر می شود
ضرورت همبستگى روحانى و دانشگاهى‏
من گله‏ام از آقایان هم این است که آقایان جدا نکنند این جناحها را از خودشان، جدا نکنند این جناحها را. این جناحها را با هم ربط بدهند. از این طرف هم، روحانیون باید قدر این جمعیتى که براى اسلام دارند کار مى‏کنند، براى اسلام دارند چیز مى‏نویسند [بدانند]. اینها را باید بیاورند توى کار. آقا، آغوشتان را باز کنید. نگویید که این دانشگاهى- عرض کنم که- فاسق و فاجر! و ... دائماً جدا نکنید. آنها شما را جدا کنند که این نمى‏دانم مرتجع است و قدیمى! کىْ آخوند مرتجع است؟ آخوند در صف اول پیشروها واقع است؛ این مرتجع است؟! شما هم از آن طرف بگویید که این نمى‏دانم دانشگاهى است، و این بى‏دین است، و این نمى‏دانم چطور و فلان. نخیر، غلط است اینها.هر دو با هم دست برادرى بدهید، دست برابرى بدهید، مسائلتان را طرح بکنید.
صحیفه امام، ج‏3، ص: 251
احترام متقابل روحانی و دانشگاهی
لازم است طبقات محترم روحانى و دانشگاهى، با هم احترام متقابل داشته باشند. جوانان روشنفکر دانشگاهها به روحانیت و روحانیون احترام بگذارند. خداوند تعالى آنها را محترم شمرده و اهل بیت وحى، سفارش آنها را به ملت فرموده‏اند. روحانیت قدرت بزرگى است که با از دست دادن آن خداى نخواسته پایه‏هاى اسلام فرو مى‏ریزد و قدرت جبار دشمن، بى‏معارض مى‏شود.
مطالعات دقیق اجانب استثمارگر در طول تاریخ به آن رسیده که باید این سد شکسته شود و تبلیغات دامنه‏دار آنها و عمال آنها در چند صد سال، موجب شده که مقدارى از روشنفکران را از آنها جدا و به آنها بدبین کند تا جبهه دشمن، بى‏معارض شود. اگر احیاناً در بین آنها کسانى بى‏صلاحیت خود را جا بزنند لکن نوع آنها در خدمت هستند، به حسب اختلاف موقف و خدمت آنها ملت را پایبند اصول و فروع دیانت نموده، به رغم‏ اجانب و عمال آنها باید این قدرت را تأیید و حفظ نمود و با دیده احترام نگریست. چنانچه روحانیون محترم باید به طبقه جوان روشنفکر که در خدمت اسلام و کشور اسلامى است و به همین جهت مورد حمله عمال اجانب است، احترام گذاشته آنها را چون فرزندانى عزیز و برادرانى ارجمند بدانند و این قدرت بزرگ که مقدرات- خواه ناخواه- در دست آنها خواهد افتاد، از دست ندهند؛ و از تبلیغات سوئى که بر ضد آنها در این چند صد سال شده و آنها را در نظر بعضى طور دیگر جلوه داده‏اند تا از تفرقه استفاده هر چه بیشتر برند، احتراز کنند. و کسانى را که جهلًا یا از سوء نیت موجب دور نگه داشتن این طبقه مؤثر است از روحانیت، از خود برانند و به آنها اجازه ایجاد تفرقه ندهند و مطمئن باشند که با ضم این دو قدرت بزرگ پیروزى به دست مى‏آید و با جدایى روى آن را نخواهند دید.
صحیفه امام،ج 3 ،ص 325 و 326
وحدت طلبه و دانشجو بالاترین نتیجه انقلاب
اگر این نهضت غیر از این یک خاصیت نداشت که بین طلاب علوم دینیه و قشر دانشگاهى یک رابطه پیدا شد، اگر غیر از این ما هیچى نداشتیم، این بالاترین نتیجه‏اى بود که حاصل شد از این نهضت. اگر بگذارند بماند؛ اگر بگذارند که باز این نتیجه باقى بماند. جدیت کنید! آقا رمز تقدم شما امروز، رمز پیروزى شما، وحدت کلمه است. اگر وحدت کلمه را از دست شما گرفتند، باز همان اسارت است و باز همان غارتگریها اعاده مى‏شود. مثل سابق نیست. سابق عذر داشتید [که‏] نمى‏توانم؛ فهمیدید که مى‏توانید. شما نیرو دارید، ملت با شماست. شما در هر شهر و در هر ده نیرو دارید. هر روزى که مى‏خواهید یک کارى را بکنید، نیروهاى شما مردم را راه مى‏اندازند. با هم باشید، مجتمع باشید، مهذب باشید، وحدت کلمه‏تان را حفظ کنید. الآن در صددند که شما همه را به جان هم بیندازند و استفاده‏اش را بکنند.
صحیفه امام، ج‏6، ص: 48
روحانی و دانشگاهی مکمل یکدیگر
دانشگاهیها که یک عضو مؤثرند، توجه به این داشته باشند که ما باید با این معممین که یک عضو مؤثرند [با هم باشیم‏]. آقایان خیال نکنند که معممین چه! شما مى‏بینید که ملت با اینهاست. ملت- که با شما با آن ملت مى‏خواهید کار انجام بدهید- با اینها هستند؛ هر روزى اینها بخواهند ملت را به یک راهى ببرند تبعیت مى‏کنند؛ براى اینکه اینها را نماینده امام{زمان "عج"}مى‏دانند تبعیت مى‏کنند. اینها را از دست ندهید، این یک قوه بزرگى است؛ این قدرت را از دست ندهید. این را من حالا نمى‏گویم؛ نجف هم که بودم- و سابق هم، قبل از آن هم- مى‏گفتم که ما این قشر روحانى را اگر از دست بدهیم شکست مى‏خوریم. ماها دیگر عرضه نداریم؛ اینها هستند که مى‏توانند کار انجام دهند. این قشر را نباید از دست بدهیم. روحانى هم گمان نکند که دانشگاهى چى! مقدرات مملکت ما دست دانشگاهیهاست. فرداىِ امروز مقدرات مملکت ما دست اینهاست. این دو قشر با هم باید جور بشوند. این دو طایفه، که هر دو از منوَّر الفکرها هستند لکن مع الأسف شما خیال مى‏کنید که آنها فناتیک هستند، آنها هم خیال مى‏کنند شما بى‏دین هستید- خیال مى‏کردند- حالا نیست این طور دیگر، این دو طایفه با هم مجتمع بشوند، رشد داشته باشند، رشد سیاسى داشته باشند، بفهمند که از غیر دارند هدایت مى‏شوند، از اجانب دارند هدایت مى‏شوند به اینکه «آن طایفه را کنار بگذار، اسلام منهاى آخوند»، بفهمند که این مسأله چیزى است که از خارج دارد انجام مى‏گیرد، اغفال مى‏کنند شما را، از آن طرف هم آن طایفه بفهمند از اینکه دانشگاهى یک عضو مؤثرى است که ما فردا همه چیزمان دست اینهاست، اگر ایران بخواهد یک سعادتى پیدا کند با دست اینها سعادت پیدا مى‏کند، اگر خرابى هم پیدا کند به دست اینها خرابى پیدا مى‏کند، این دو قشر با هم متحد بشوند. توجه داشته باشند که مبادا در این هیاهویى که گاهى ایجاد مى‏شود ایجاد اختلاف بشود. در این مسائلى که پیش مى‏آید مبادا یکوقت یک دستى باشد که بخواهد شماها را از هم جدا بکند. همه با هم باشید، همه با هم همکار باشید، همه این نهضت را پیش ببرید.
صحیفه امام، ج‏7، ص: 411 و 412

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.