در تاریخ مطرح است که مردان بزرگ موفقیت های خود را رهین همسران خود هستند. اگر در درون خانواده شان کانونی بود که آرامش و آگاهی می بخشیده است منشا آرامش و آگاهی خانواده می شود. همچنین فرزندانی موفق هستند که در کانون روشن بینی و صفا و مهر پرورش یافته اند بنابراین هم امام رهین حضور همسرگرامیشان هستند و هم فرزندان ایشان.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی رییس موسسه اطلاعات و یار و همراه حضرت امام خمینی(س) در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار نقش ارزنده بانو خدیجه ثقفی همسر گرانقدر حضرت امام خمینی (س) و مرحوم حاج احمد خمینی در انقلاب و همراهی امام راحل را گرامی داشت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی که سال ها در دوران تبعید حضرت امام در کنار ایشان حضور داشت گفت: من قبل از انقلاب دو سفر به عراق داشتم که بار اول مدت سه ماه بود که رفتم و برگشتم و بار دوم که تا پیروزی انقلاب اسلامی در عراق ماندم. در پایان سفر اول که عازم ایران بودم خدمت حضرت امام رسیدم و ایشان نامه ای را به بنده دادند تا به خانواده برسانم. ایشان با بزرگواری سرنامه را باز گذاشته بودند به دو دلیل؛ یکی اینکه به آورنده نامه حرمت گذاشته باشند و او را اهل بدانند و دوم اینکه آورنده نامه به هر دلیلی مصلحت دید که نامه را در محل مناسبی جاسازی نماید این اختیار را داشته باشد. من از روی کنجکاوی و شاید از روی فضولی نامه را خواندم. در ابتدای نامه آن تعبیر زیبا بود که من طلبه را به شگفتی واداشت که شخصیتی در حد حضرت امام که از مراجع بزرگ و مقدس هستند خطاب به همسرشان بنویسند: تصدقت گردم.

وی ادامه داد: البته پیامد این شگفتی درس و پیام بود که حرمت خانواده و همسرتان را به زیبایی داشته باشید.

دعایی با اشاره به پرسشی که در ذهنشان از دلیل تواضع و شیدایی حضرت امام خمینی (س) نسبت به این بانوی مکرم نقش بسته بود افزود: این بانو در ابتدای خواستگاری تعلل داشته و در ابتدا به حضرت امام پاسخ منفی داده بودند. البته طبیعی است که امام به دلیل دقت در انتخاب و نتیجه دلخواهی که به آن رسیده بودند در پذیرش خواستگاریشان اصرار می کنند و این بانوی گرامی نیز در رویای صادقه ای پیامی را کشف می کند و او هم واله و شیدای امام می شود و امام را به عنوان یک پدیده قدسی و الهی می پذیرند.

رئیس موسسه اطلاعات افزود: خاندان مرحوم ثقفی خاندان مرفهی بودند. در عین حال که منش روحانی داشتند و دنبال تحصیلات حوزوی و علمی بودند معذالک از تمکن مالی برخوردار بودند به همین دلیل فرزندان این خانواده از تحصیلات روز بهره می بردند. تصور کنید که یک دختر در نودسال قبل تحصیلات ابتدایی و متوسطه را گذرانده باشد. آن ایام زبان خارجی که می آموختند زبان فرانسه بود و این بانو آشنا به زبان فرانسه و علوم جدید و در کل یک دانش آموخته روشنفکر بود.

وی افزود: بانو خدیجه ثقفی بنیانگذار یک کانون مهر و محبت و آگاهی و صفا و روشنفکری و روشن بینی می شود؛ محفل و کانونی که مقدر می شود سرنوشت این ملت را عوض کند.

دعایی اظهار داشت : در تاریخ مطرح است که مردان بزرگ موفقیت های خود را رهین همسران خود هستند. اگر در درون خانواده شان کانونی بود که آرامش و آگاهی می بخشیده است منشا آرامش و آگاهی خانواده می شود. همچنین فرزندانی موفق هستند که در کانون روشن بینی و صفا و مهر پرورش یافته اند بنابراین هم امام رهین حضور همسرگرامیشان هستند و هم فرزندان ایشان.

دعایی در ادامه با اشاره به جایگاه حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی افزود: در فضیلت ایشان همین بس که حضرت امام در مورد ایشان شهادت دادند که تو به وظیفه فرزندی عمل کردی و امین و یاور خوبی بودی تو کسی بودی که مقامی را که در اختیار داشتی درک کردی و از آن مقام سواستفاده نکردی؛ تو به پدرت و به انقلاب و میهنت و به مردمت خدمت کردی؛ تو شایسته تقدیرهستی. در عین حال نگرانم که بعد از من انتقام من را از تو بگیرند. هر چند خداوند مقدر کرد که ایشان در بحران های طوفانی دردآوری که بعد از او اتفاق افتاد نباشد.

دعایی ادامه داد: حاج احمد آقا فرزند مرجعی است که در طول تاریخ تشیع هیچ مرجعی به توانمندی مادی او نبود. امام مرجع علی الاطلاق عصر خودش بود و حاکم زمانه خود بود و حکمش فراتر از قلمرو حکومتی او جاری بود و جهان اسلام به امام اعتقاد داشت و عشق می ورزید. بیشترین وجوهات شرعی را در سراسر جهان اسلام در تاریخ تشیع برای امام می فرستادند. وقتی که امام از دنیا رفت اندوخته بسیار گرانسنگی از وجوهات در اختیار بیت امام بود و حاج احمدآقا در کمتر از بیست و چهار ساعت تمام این اندوخته ها و وجوهات مادی را در اختیار حوزه قرار داد و بعد از بیست و چهار ساعت هیچ نداشت. تنها خانه پدری را نیز که به ارث رسیده بود با اجازه بقیه ورثه وخواهران گرامیشان در اختیار ولی امرشان قرار دادند تا در مسیر اهداف آرمانی پدر بزرگوارشان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و زمانی که از دنیا رفت ،هیچ نداشت.

دعایی ضمن اشاره به حالات عرفانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی افزود: حاج احمدآقا اصرار داشت که خودش را پالایش بدهد و در یک سال و شش ماه آخر عمرش به گوشه عزلت پناه می برد و با خدای خودش راز و نیاز می کرد و از لغزش های احتمالی خودش استغفار می کرد. اما چه لغزشی؟ روح خدا شهادت داده بود که او از هر لغزش و خطایی پاک است.

لازم به ذکر است تاثر و خلوص حجه الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی در بیان خاطراتشان موجب تاثر و گریه برخی از حاضرین شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.