قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شعار محوری برنامه‌های دهه کرامت امسال آستان قدس رضوی را «خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» عنوان کرد.

به گزارش جماران، مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت سال 98 که ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، نقش اصحاب رسانه را در کمک به آستان قدس رضوی در تحقق مأموریت‌‌ها و رسالت‌های محوله بر اساس حکم مقام معظم رهبری به تولیت این آستان مقدس بسیار با اهمیت خواند و ابراز کرد: موضوع حائز اهمیت در این ایام توجه به زائر، زیارت، سبک زندگی اسلامی و تحقق مأموریت‌ها تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب است. 

وی افزود: حرم مطهر رضوی مجموعه مقدسی است که مورد توجه مسلمانان و غیر مسلمانان در سراسر عالم قرار دارد، بر این اساس توجه به زائر و فراهم آوردن شرایطی مطلوب زیارت بسیار برای ما مهم است، تا بتوانیم شرایط مناسبی برای معرفت افزایی زائران در این فضای معنوی را فراهم کنیم. 

خاکسار قهرودی ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره رضوی را یکی دیگر از محورها در برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و تصریح کرد: بر این اساس شعار محوری این دهه «خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» انتخاب شده و تلاش می‌شود تا در سطوح حرم مطهر، مشهد مقدس، کشور و در گستره بین الملل خدماتی کریمانه در فضایی صمیمی و پر مهر به محبان و دلدادگان علی بن موسی الرضا(ع) ارائه شود. 

وی افزود: تمام مظاهر تبلیغاتی، اقدامات گذرا و کوتاه مدت و تمامی فعالیت‌های داخل و خارج حرم باید در راستای تعمیق و تقویت معارف و باورهای دینی باشد و منجر به اصلاح سبک زندگی شود. ما بارگاه منور رضوی را محل ارائه و عرضه سلایق نمی‌دانیم، بلکه محل ارائه مطالب عمیق دینی می‌دانیم که منطبق با آموزه‌های اسلامی باشد. 

خاکسار قهرودی در ادامه به برنامه‌های افتتاحیه دهه کرامت اشاره و عنوان کرد: در دهه کرامت امسال فازهایی از زائرشهر و زائرسرای رضوی به بهره‌برداری خواهد رسید. 

 

13 ویژه‌ برنامه کشوری در دهه کرامت 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از این نشست گفت: مجموعه برنامه‌های دهه کرامت امسال در قالب 13 عنوان در سطح کشور اجرا می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد اظهار کرد: مأموریت محوری در دهه کرامت توجه به ترویج سنت و سیره رضوی در راستای ارتقای فرهنگ خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمندان در جامعه با شعار محوری «خدمت کریمانه، مهربانی به‌رسم اهل‌بیت(علیهم‌السلام)» است. 

وی تصریح کرد: با توجه به مجموعه ظرفیت‌هایی که در آستان قدس و سایر نهادهای فرهنگی کشور به وجود آمده است، برای دومین سال به‌صورت ملی و فراگیر در همه دستگاه‌های عضو ستاد دهه کرامت، شعاری واحد برای فعالیت‌های اجرایی انتخاب ‌شده است. امیدواریم آثار و برکات این همدلی، آحاد مردم را نیز شامل شده و از مصادیق احیای سیره حضرت رضا(ع) باشد. 

گنابادی نژاد بیان کرد: مجموعه برنامه‌های دهه کرامت در چند محور برنامه‌ریزی ‌شده که محور اول این برنامه‌ها حرم مطهر رضوی و محور دوم مشهد الرضا(ع) را پوشش خواهد داد. 

وی با اشاره به اینکه «شهر کرامت» یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در سطح شهر مشهد اجرا می‌شود، افزود: جشنواره «شهر کرامت» در چهار محور محله آرایی، جشن‌ها و مراسمات، ایستگاه‌های صلواتی، ارائه خدمات اجتماعی داوطلبانه توسط مساجد، هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی اجرا می‌شود. 

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی بابیان اینکه برنامه‌های کشوری دهه کرامت، شامل 13 عنوان برنامه می‌شود، افزود: دراین ویژه برنامه‌ها معرفت افزایی زائران و نقش‌آفرینی آستان قدس رضوی در ارتقای معرفت، بصیرت و ظرفیت‌های فرهنگی با شاخص تأثیرگذاری در فعالیت‌های فرهنگی موردتوجه قرارگرفته است و به همین منظور ایستگاه فرهنگی و خدماتی رضوی با عنوان «رواق رضوی» با محوریت عرضه جریان ساز کتاب و کتاب‌خوانی راه‌اندازی می‌شود. 

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: در ایام دهه کرامت امسال در هر استان حداقل یک ایستگاه فرهنگی و خدماتی با محوریت مرکز استان راه‌اندازی می‌شود و فعالیت‌هایی مانند معرفی کتاب، رونمایی کتاب، جشن کتاب، خوانش کتاب و حضور نویسندگان کتاب در «رواق رضوی» به مردم ارائه می‌شود. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس عنوان کرد: ویژه‌برنامه «زیر سایه خورشید» مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود و در 2 هزار نقطه شهری، روستایی و عشایری و کشورهای عراق، گرجستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، هندوستان و افغانستان اجرای مراسم خواهیم داشت. 

وی افزود: پویش مطالعاتی «اوسنه گوهرشاد» به همراه معرفی و خوانش کتاب‌های رضوی موضوع دیگر ویژه‌برنامه‌ای است که در دهه کرامت امسال اجرا می‌شود. این پویش به‌عنوان یکی از مسابقه‌های کتاب‌خوانی ملی برگزار می‌شود. این کتاب توسط نویسنده مشهدی سعید تشکری به رشته تحریر درآمده و روایتی از واقعه گوهرشاد را در قالب رمان ارائه می‌کند. سالروز واقعه گوهرشاد در دهه کرامت امسال است و به همین منظور این کتاب برای مسابقه کتاب‌خوانی انتخاب‌ شده است. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: برنامه «یا معین الضعفا» عنوان دیگر برنامه کشوری دهه کرامت امسال است که توسط معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود. اعطای 6 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه 5 میلیون تومانی کمک‌هزینه خرید جهیزیه زوج‌های جوان، مراسم اعطای 720 جهیزیه به زوج‌های نیازمند با مشارکت قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در قالب ویژه‌برنامه «یا معین الضعفاء» است. 

وی در خاتمه عنوان کرد: سه ویژه‌برنامه در سطح بین‌المللی در ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت دیده ‌شده که «جایزه جهانی گوهرشاد» یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها است و برای چهارمین سال متوالی با محوریت شناسایی و تجلیل از بانوان فرهیخته نیکوکار در مشهد الرضا (ع) برگزار می‌شود. 

 

برگزاری 200 ویژه برنامه فرهنگی در دهه کرامت 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست از برگزاری 200 ویژه برنامه فرهنگی در دهه کرامت سال 98 خبر داد. 

حجت‌الاسلام  والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد عنوان کرد: این برنامه‌ها در 12 سرفصل تدارک دیده شده که مهم‌ترین آن جشن شکوه رضوان است که هر شب قبل از نمار مغرب در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود و تا ساعت 23 نیز ادامه دارد. 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری 200 ویژه برنامه سخنرانی و بیان معارف دینی همزمان با دهه کرامت در مجموعه اماکن متبرکه رضوی گفت: روزانه هفت جلسه سخنرانی ویژه عموم در صحن جامع رضوی، رواق امام خمینی(ره)، صحن انقلاب، ایوان مقصوره صحن گوهرشاد و رواق دارالحجه و10 جلسه سخنرانی ویژه خواهران در رواق‌های دارالحکمه و حضرت معصومه(س) و حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد. 

وی اعلام کرد: در روز ولادت حضرت معصومه(س) اجتماع دختران رضوی در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود و افزون بر آن 10 برنامه در شب و روز میلاد این بانوی بزرگوار ویژه خواهران در حرم مطهر رضوی دایر است. 

شریعتی‌نژاد برگزاری نشست‌های قرآنی را از برنامه‌های مهم دهه کرامت معرفی کرد و ادامه داد: به مناسبت این ایام خجسته برنامه محفل قرآنی در مسجد گوهرشاد و جنگ‌های قرآنی ویژه نوجوانان و کودکان در دارالقرآن برگزار می‌شود. 

 وی افزود: بیش از 50 برنامه جشن برای زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده که از شب میلاد حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد. 

وی در ادامه جشن شکوه رضوان را مهم‌ترین برنامه عمومی ویژه زائران معرفی کرد و گفت: ویژه شب میلاد امام رضا(ع) برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده که دو برنامه «استقبال از شرکت کنندگان در گلباران حرم» و «نقاره زنی در صحن جامع رضوی» از ویژه برنامه‌های مهم ایام میلاد است. 

حجت الاسلام شریعتی نژاد با اشاره به اینکه در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در ایام دهه کرامت قفسه کتاب برای زائران تدارک دیده شده است، عنوان کرد: اقامه نماز جماعت در دهه کرامت به امامت آیات عظام نوری همدانی، سبحانی و سعیدی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.