روز گذشته(جمعه 21 مهر ماه) کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی «از ایده تا متن» در نگارستان امام خمینی اصفهان به کار خود پایان داد.

سومین دوره کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی «از ایده تا متن» پنجشنبه و جمعه گذشته (19 و 20 مهر ماه) در نگارستان امام خمینی اصفهان برگزار و در پایان به شرکت کنندگان در این کارگاه ها گواهی حضور اعطاء شد.

به گزارش  جماران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی اصفهان درآستانه برگزاری «دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله» جهت آشنایی با شیوه های  نوشتن نمایشنامه درباره شخصیت و سیره حضرت امام خمینی(س)  و تولید آثار فاخر در این جشنواره، سه دوره کارگاه تخصصی نمایشنامه نویسی روزهای پنج شنبه و جمعه در دو نوبت صبح و عصر با عنوان «از ایده تا متن» با حضور  دکتر نصرالله قادری نمایشنامه ‌نویس و منتقد تئاتر برگزار کرد.

نصرالله قادری در سومین دوره این کارگاه آموزشی به بیان اجزاء و عناصر طرح داستان در نمایشنامه پرداخت و ضمن معرفی  پارمترها و عناصر یک نمایشنامه،  عوامل تشکیل داستان دراماتیک، راه های نجات یک نویسنده از بن بست و صفات یک نویسنده پرداخت، در خصوص هرکدام از آنها توضیحاتی ارائه کرد .

وی تأکید کرد:  بدون ستیز امکان نوشتن طرح و داستان دراماتیک  وجود ندارد  و نویسنده باید طوری  سخن بگوید  و طوری کارکتر خود را انتخاب کند که مخاطب را جذب نماید. نویسنده باید کارکتر خود را بشناسد. شناخت بسیار مهم است و اگر بتوانیم کارکتر خود را بشناسیم  و باور کنیم  می توانیم خوب نقد کنیم وخوب بنویسیم.  به عنوان مثال برای نمایش نامه نویسی در باره شخصیت حضرت امام باید به نحوه زندگی خصوصی ایشان که مانند مردم عادی زندگی می کردند و همچنین نگاه و دیدگاه ایشان در خصوص اشرافیت توجه داشته باشیم.

قادری در ادامه مباحث خود راهکارها و ایده هایی برای نوشتن نمایشنامه با موضوع زندگی و سیره امام خمینی(س) ارائه داد. همچنین یکی از حاضرین که با موضوع جشنواره روح الله نوشته شده بود قرائت شد و توسط نصرالله  قادری و حاضرین مورد نقد و رفع اشکال قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.