بزرگداشت و نمایشگاه آثار سفالگری «الینا سوراینِن» برگزار شد

بزرگداشت و نمایشگاه آثار سفالگری «الینا سوراینِن» با همکاری سفارت فنلاند در ایران و اداره میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷ با حضور کیجو نوروانتو سفیر فلاند در ایران، تیجا نوروانتو کارشناس ارشد قوم‌شناسی و دکتر جلال‌زایی مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گالری نظرگاه برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در ابتدای جلسه کیجو نوروانتو سفیر فنلاند در ایران توضیحاتی درباره روابط این کشوربا ایران ارائه کرد. سپس با اشاره به صد‌ امین سالگرد استقلال فنلاند حمایت ایران از این استقلال به عنوان کشوری با چنین سابقه تاریخی-فرهنگی غنی را بسیار مهم عنوان کرد. وی تجربه های مشترک تاریخی دو کشور اعم از جنگ، نا‌امنی، نفوذ خارجی و ...را ازدلایل نزدیکی این دو کشور دانست و اضافه کرد فرهنگ عاملی است که موجب برابری و به اشتراک گذاشتن ترس‌ها، هیجانات وامید می‌شود، که این اشتراک، حس باهم بودن را پررنگ‌تر کرده و امیدی برای آینده‌ای بهتر را نوید می‌دهد.

تیجا نوروانتو کارشناس ارشد قوم شناسی با اشاره به پایان نامه دکترای "الینا سوراینن" به توضیح درباره تحقیقات، تاثیرات و سفرهای علمی او به روستای کلپورگان پرداخت. او هدف از این تحقیق را فهم و تغییر فعالیت‌های سفالگران، بررسی دلایل موجودیت آنها و اطمینان از آینده ساخت ظروف سفالی در دنیای مدرن اعلام کرد. در آخر نتیجه تحقیقات و فعالیت‌های "الینا سوراینن" را آموزش سفالگران تازه کار، ایجاد فرصت‌های شغلی برای روستاییان ، بهبود فعالیت‌ها و بازنشستگی سفالگران روستا بیان کرد.

دکتر جلال‌زایی مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان سفال کلپورگان را دارای تفاوت‌های فراوانی با سایر سفال‌های مناطق مختلف ایران معرفی کرد که آن را کاملا منحصر به فرد ساخته است.

نخستین و مهمترین تفاوت آن دراینست که ساخت سفال کلپورگان انحصاراً در اختیار زنان روستا است.  این زنان نسل به نسل شیوه‌ی سفالگری را از مادران خود می‌آموزند و این فن را به دخترانشان یاد می‌دهند. حتی نقوشی که باید بر ظروف کشیده شوند، نقوشی ثابت هستند که طی گذر زمان تغییر چندانی نداشته‌اند. دومین تفاوت عمده‌ی سفال منطقه‌ی کلپورگان با سایر سفالهای ایران و جهان در رنگ قرمز جَغَکی آن است.

جغک نام گیاهی، خاص این منطقه است که از ریشه ی آن برای رنگ کردن پشم گوسفندان و خاک سفالگری استفاده می‌کنند. در نهایت اصلی‌ترین وجه تمایز سفال کلپورگان با سفال سایر مناطق شاید دراین نکته نهفته باشد که زنان بلوچ کلپورگان هرگز از چرخ سفالگری استفاده نمی‌کنند و از تکنیک فشاردهی، قوس دهی و شکل دهی استفاده می‌نمایند. در آخر نشست جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید