تهیه‌کننده سریال مفاخر:

صداوسیما متولی ساخت سریال سعدی، خواجو و حافظ نیست

تهیه‌کننده‌ سریال مفاخر ایران تاکید کرد که این سریال با هدف معرفی بیشتر سعدی، خواجو و حافظ و قطعا توسط بخش خصوصی تولید و آماده‌ پخش خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تهیه‌ی کننده‌ی سریال مفاخر ایران تاکید کرد که این سریال با هدف معرفی بیشتر سعدی، خواجو و حافظ و قطعا توسط بخش خصوصی تولید و آماده‌ پخش خواهد شد.

مهدی حسینی افزود: ساخت سریال سعدی، خواجو و حافظ، اقدامی است که توسط بنیاد صدر و به همت فعالان عرصه‌ی فیلم‌سازی کشور در بخش خصوصی، تولید و آماده پخش می‌شود و صداوسیمای جمهوری اسلامی متولی ساخت این سریال نیست.

حسینی تصریح کرد: همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با صدا و سیما، برای سپردن ساخت سریال به این رسانه نیست بلکه برای ساختن سریالی قابل نمایش در صدا و سیما است، سریالی که به لحاظ استانداردهای پخش در تصویر، صدا، لوکیشن، دیالوگ و ... این قابلیت را دارا باشد.‌

او با بیان اینکه برای اولین بار یک سریال توسط بخش خصوصی تولید و از صدا و سیما پخش خواهد شد، گفت: موضوع تفاهم با صدا و سیما برای پخش سریال از رسانه‌ ملی است و این همکاری به هیچ عنوان ضربه‌ای به استقلال کار نخواهد زد.

حسینی تصریح کرد: سریال مفاخر ایران، قطعا کاری مستقل و برآمده از هویت فرهنگی و ملی مردم ایران و هدیه‌ای فرهنگی به تمام دوست داران مفاخر این سرزمین است.

تهیه‌کننده سریال سعدی، خواجو و حافظ با یادآوری اینکه کار ساخت فیلم رسما از ۱۰ اسفند ماه کلید خورده است، خاطرنشان کرد: این هفته با هماهنگی دانشگاه شیراز، قرارداد تحقیق و پژوهش فیلم‌نامه را امضاء خواهیم کرد.

وی گفت: تحقیق و پژوهش در مورد این فیلم‌نامه بر عهده‌ی دکتر کاووس حسنلی خواهد بود و مقرر شده که در این مسیر از اساتید برجسته‌ی دانشگاه‌های شیراز، تهران، کرمان، سنندج، خوزستان و کرمانشاه و در صورت نیاز دیگر دانشگاه‌ها، استفاده‌ی مطلوب شود.

حسینی با تصریح اینکه یک کمیته‌ علمی مسؤولیت انجام تحقیقات را عهده‌دار خواهد بود، گفت: در این کمیته ۱۸ تن از بزرگان ادب و فرهنگ ایران‌زمین، افراد شهیری عضویت خواهند داشت که همگی از مفاخر ادبی کشور به‌شمار می‌روند؛ این اولین باری است که تحقیق و پژوهش یک سناریو توسط کمیته‌ای دانشگاهی متشکل از افراد با آراء و عقاید متفاوت انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه سینماگران قطعا در کنار این پروژه از ابتدای تحقیقات حضور خواهند داشت، گفت: دانشگاه قطعا با فراغ بال کار علمی را انجام‌ می‌دهد و سینماگران نیز تنها در بعد کارشناسی و فنی اظهار نظر می‌کنند و بحث من و نظرات فردی مطرح نیست.

حسینی تصریح کرد: به همه اطمینان می‌دهم که در مورد پروژه‌ی سعدی، خواجو، حافظ، کلمه‌ای تحت عنوان "من دلم می‌خواهد" و " من اینطور می‌گویم" و " من این را می‌پسندم" و ... دیده نخواهد شد؛ مردم باید حقیقت موضوع را ببینند و قطعا تحقیق و پژوهش مهمترین پایه‌ی این کار تلویزیونی است.

تهیه‌ کننده سریال سعدی، خواجو، حافظ، مدت زمان پیش‌بینی شده برای انجام پروسه‌ی تحقیق و پژوهش را ۶ ماه تا یکسال اعلام و اضافه کرد: البته ما منتظر نتایج این پروژه نخواهیم نشست و موضوع انتخاب کارگردان، تشکیل کمیته‌های مختلف، انتخاب بازیگر، لوکیشن‌ها و ... را دنبال می‌کنیم تا بلافاصله بعد از اتمام تحقیقات و آماده شد سناریو، تصویربرداری شروع شود.

حسینی با تصریح اینکه تمام هزینه‌های پژوهش و تحقیقات همزمان با شروع کار پرداخت می‌شود، گفت: قطعا شیراز مرکز و ستاد ساخت سریال خواهد بود و بر این موضوع هم تاکید داشته و داریم؛ از تمام هنرمندان و صاحب‌نظران شیرازی و فارسی و ایرانی که احساس می‌کنند می‌توانند در این سریال نقشی داشته باشند، دعوت می‌کنیم و قطعا امکان بروز و ظهور استعدادها را فراهم خواهیم کرد.

تهیه‌ کننده سریال سعدی، خواجو، حافظ با انتقاد از برخی رسانه‌های مکتوب استان فارس و شیراز، برای پرداختی کمرنگ به این اتفاق فرهنگی و هنری، گفت: ابتدای اردیبهشت سال ۹۷ سایت اطلاع‌رسانی سریال بارگذاری می‌شود؛ این اقدام بستری است برای اعلام آمادگی تمام فعالان و افراد صاحب نظر و مستعد که ثبت نام کنند.

او گفت: ما با اولویت استعداد و توانمندی افراد و نه بومی و غیر بومی بودن آنان، وضعیت متقاضیان ثبت‌نام شده را بررسی خواهیم کرد و قول می‌دهیم در شرایط برابر، فضا برای هنرمندان شیرازی و فارسی برای عرضه‌ی توانمندی‌هایشان مهیا خواهد بود.

حسینی با تصریح اینکه به هیچ عنوان از کیفیت کار چشم نمی‌پوشد، گفت: برای کارگردانی این سریال پنج گزینه‌ی مطرح را مد نظر داریم و رایزنی‌ها را آغاز کرده‌ایم و به‌زودی این مهم را انجام می‌دهیم. چون کارگردان یکی از اعضای کمیته‌ی تحقیق و پژوهش محسوب می‌شود و باید در جریان روند کار از ابتدا باشد.

او همچنین از آغاز بررسی افراد و گروه‌ها برای انتخاب طراح لباس، طراح صحنه و دیگر عوامل فنی ساخت سریال خبر داد و گفت: ما یک لحظه را هم از دست نخواهیم داد زیرا این یک کار بسیار بزرگ، هزینه‌بر و زمان‌بر محسوب می‌شود که باید با دقت، وسواس، حوصله و البته بدون اتلاف وقت دنبال شود.

حسینی با یادآوری اینکه تا اتمام مرحله‌ی پژوهش و تدوین سناریو، نمی‌توان به شکل دقیق تعداد قسمت‌های سریال را مشخص کرد، گفت: این سریال ممکن است بین ۶۰ تا ۱۲۰ قسمت داشته باشد؛ اما در بیان عدد حد وسط را اعلام و بیان کردیم ۹۰ قسمتی! یکی از فاکتورهای مهم، کیفیت کار خواهد بود، اگر کار با ۶۰ قسمت به نتیجه برسد، به دنبال طولانی‌کردن کار نیستیم.

او سرمایه‌گذار اصلی این پروژه‌ را بنیاد صدر اعلام و تصریح کرد: گروه هلدینگ استراتوس به‌ عنوان سازمان بالادستی بنیاد صدر، در این مسیر ما را همراهی و حمایت خواهد کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه به عدد سرمایه‌ مورد نیاز فکر نمی‌شود، گفت: به‌دنبال ساخت یک سریال ماندگار هستیم؛ کاری در خور جایگاه سعدی، خواجو و حافظ، لذا کیفیت کار بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین برای ارتقاء کیفی این طرح، هر اقدامی را انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حداقل ۴۸۰ بازیگر در این سریال ایفای نقش داشته باشند، گفت: در سطح کلان این پروژه‌، با توجه به برش‌های تاریخی و پرداختن به شخصیت‌های مختلف دوره‌ی زمانی زندگی سعدی تا حافظ، بیش از ۱۲۰۰ بازیگر و شخصیت را در پلان‌های کوتاه خواهیم داشت.

تهیه‌کننده‌ سریال مفاخر ایران (سعدی، خواجو و حافظ) گفت: به حتم قرون پنجم تا هفتم هجری، از دوران طلایی تاریخ ایران خصوصا در عرصه‌ ادبی محسوب می‌شود؛ سال‌های ورود ایلخانان تا خروج آنان از ایران یعنی دورانی که از سعدی شروع شده و به مولانا ختم می‌شود.

حسینی گفت: این سریال به گونه‌ای روایت تاریخی دوران ایلخانان خواهد بود و به نقش سعدی، خواجو و حافظ در آن دوران در ابعاد هنری، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی پرداخته می‌شود؛ صاحب‌نظران بر این باور تاکید دارند که دوره‌ ایلخانان از مهمترین دوره‌های تاریخی ایران بعد از اسلام محسوب می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید