نامزدهای بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر معرفی شدند

هیئت داوران بخش «درباره شعر» دوازدهمین جشنواره شعر فجر اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله‌ نهایی این بخش را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آثار راه‌یافته به مرحله نهایی داوری دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر (به ترتیب الفبای نام کتاب‌ها) به شرح زیر است:

«پاپ نامه» به قلم سعید کریمی از انتشارات فصل پنجم

«در پی آن آشنا» به قلم سیدمحمد راستگو از نشر نی

«سیاست در شعر نو» به قلم محمد کمالی‌زاده از انتشارات دانشگاه مفید قم

«شاهنامه و شعر زمان فردوسی» به قلم پروفسور خدائی شریف‌زاده، زیر نظر دکتر محمدجعفر یاحقی از انتشارات به‌نشر

«صد سال عشق مجازی» به قلم دکتر محمود فتوحی از نشر سخن

«فرهنگنامه صور خیال در دیوان خاقانی» به قلم سعید مهدوی‌فر از نشر زوار

 

این شش اثر با داوری «محمدرضا سنگری»، «مریم جلالی» و «عبدالحمید ضیایی» به مرحله‌ نهایی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر راه پیدا کردند.

دکتر محمدرضا سنگری سال ۱۳۳۳ در شوش به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. کتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس»  اثر این نویسنده که در سه جلد نوشته شده به عنوان برترین کتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است. سنگری استاد دانشگاه تهران، پژوهشگر و کربلاپژوه، مؤلف کتاب‌های درسی و نویسنده کتاب «سلام موعود: شرحی بر زیارت ناحیه مقدسه» است.«سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «کرشمه‌های قلم»، «یادهای سبز» و «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» از دیگر اوست.

 

دکتر مریم جلالی متولد ۱۳۵۲ و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی است. آثار او را می‌توان در سه دسته کلی تقسیم کرد: مقالات (چاپ‌شده در مجلات علمی – پژوهشی، ارائه شده در همایش ها)، تالیف و تصنیف (شعر، بازآفرینی، داستان، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های کودک و نوجوان و کلیات) و در نهایت آثار ترجمه از زبان‌های عربی و انگلیسی. عمده فعالیت جلالی را می‌توان پژوهش در متون کهن همچون شاهنامه دانست.

سیدعبدالحمید ضیایی متولد سال ۱۳۵۴ در چهارمحال و بختیاری است. دانش آموخته حقوق قضایی و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران است. وی دکترای خود را در رشته فلسفه غرب از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته است. برخی آثار ضیایی در حوزه‌های عرفان تطبیقی، فلسفه تحلیلی و ادبیات فارسی بدین شرح است: در غیاب خداوند (تبارشناسی اندیشه‌های الحادی در فلسفه غرب)، نشر آویژه، جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا، نشر هزاره ققنوس، در تناسخ کلمات (گزیده غزل ها و شعرهای سپید)، عاشقانه‌های یک یاغی (بازخوانی زندگی، شعر و اندیشه های سرمد…)، تصحیح ترجمه منظوم رامایانا (کهن ترین حماسه عاشقانه هند)، لیلی‌های لیبرال (مجموعه شعر) و بررسی اندیشه‌های فلسفی در شعر بیدل دهلوی.

 

دیدگاه تان را بنویسید