ارزیابی بازیگران فیلم های سه روز اول جشنواره فجر

سه روز از جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها گذشت و با نمایش ۶ فیلم‌ داستانی چند بازیگر توانسته‌اند بازی‌های نسبتا متفاوتی را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند و احتمالا جزو نامزدهای کسب جایزه هم خواهند بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از روز جمعه ۱۳ بهمن‌ماه که جشنواره سی و ششم فیلم فجر برای اهالی رسانه در پردیس ملت آغاز شد، تاکنون فیلمهای «کامیون»، «جاده قدیم»، «شعله ور»، «بمب، یک عاشقانه»، «چهارراه استانبول» و «لاتاری» نمایش داده شده‌اند که هر کدام از آن ها تقریبا یک بازیگر نقش اصلی داشته‌اند.

 


فیلم «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی که پس از گذشت بیش از یک دهه فیلمی تازه‌ برای جشنواره ساخته، بیشتر با بازی متفاوت سعید آقاخانی جان گرفته؛ بازیگری که با لهجه‌ای کُردی صحبت می‌کند و با گریم‌ خوبی هم که دارد کاراکتر خود را باورپذیر کرده است تا تماشاچی چهره‌ای متفاوت از بازیگر طنز سالهای دور ببیند.

البته به نظر می‌رسد این بازیگر با تیپی که در این فیلم گرفته و نیز با توجه به نقش‌های چند فیلم اخیرش از جمله «اروند»٬ «آباجان» یا «لامپ ۱۰۰» تلاش دارد از پوسته بازیگر کمدی صرف بودن درآید و نقش‌های متفاوتی را تجربه کند. ضمن اینکه با همین تجربه‌های متفاوت سه سال قبل توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم‌ «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن کسب کند.

در فیلم «کامیون» نیکی کریمی هم بازی می‌کند که در لحظاتی کوتاه به عنوان یک بازیگر سرشناس سینما جلوی دوربین می‌برد اما چرایی حضور وی در این فیلم مخصوصا به لحاظ روند داستان خیلی مشخص نیست و احتمالا  نیکی کریمی از سر سابقه همکاری با کامبوزیا پرتوی دراین فیلم‌ بازی‌ کرده است.

دیگر فیلم به نمایش درآمده در این روزها «جاده قدیم» منیژه حکمت به عنوان اثر تنها فیلمساز زن این دوره از جشنواره است.

این فیلم به وضعیت بحرانی یک خانواده می پردازد که زن خانواده در شب سال نو مورد تعرض یک‌ راننده گذری در خیابان قرار گرفته و دچار مشکلات روحی شده است.

 


نقش این زن را مهتاب کرامتی بازی می‌کند؛ بازیگری که تنها فیلم حاضرش در جشنواره‌ «جاده قدیم» است و تلاش کرده است که این نقش را خارج از قالب سوپراستاری بازی کند.

مهتاب کرامتی در سال‌های گذشته نقش یک زن معتاد را در فیلم «عصر یخبندان» مصطفی کیایی بازی کرده بود که با توجه به ویژگی‌های نقش تاحدود زیادی از پس آن برآمده بود ولی یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های سالهای اخیرش به ویژه به لحاظ پوشش و گریم را در فیلم «مزار شریف» و همچنین «ماجان» بازی کرده است.

او در بیست و هفتمین دوره جشنواره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای فیلم «بیست» گرفت و باید دید نظر هیات داوری امسال را می‌تواند برای نامزدی و جایزه جلب کند؟!

 

 

سومین فیلم داستانی جشنواره امسال «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت الله بود که امین حیایی بازیگر نقش اول آن بود و با توجه به بازی تاثیرگذارش احتمالا جزو کاندیداها هم خواهد بود.

او که در سال‌های گذشته بیشتر در فیلم‌هایی بازی کرده است که از نگاه بسیاری از تماشاگران حرفه‌ای سینما کم ارزش تلقی می‌شدند با "شعله‌ور" چهره دیگری از خود را نشان داد و در این بین حضور پسرش "دارا" و همینطور واگویه‌های ذهنی خودش را هم نباید نادیده گرفت.


یکی دیگر از بازیگران این فیلم هم زهرا خوشکام مادر لیلا حاتمی بود که نسبت به تجربه اخرش یعنی فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» حضوری پررنگ‌تر و متفاوت‌تری داشت.

همچنین امین و دارا حیایی رابطه جالبی از یک پدر و پسر را در این فیلم نشان داده‌اند و شاید زندگی شخصی خودشان هم در این موضوع کمک بسیاری کرده باشد. بازی امین حیایی به احتمال فراوان یکی از کاندیداهای کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد خواهد شد تا شاید او ۱۰ سال پس از بازی در فیلم «شب» دومین سیمرغ بلورین را بگیرد.



اما چهارمین فیلم سینمای رسانه‌ها آخرین ساخته پیمان معادی با نام‌ «بمب٬ یک عاشقانه» بود که با بازی خود او و نیز لیلا حاتمی، سیامک صفری، سیامک انصاری، حبیب رضایی و همچنین محمود کلاری نمایش داده شد.
این فیلم با وجود بازیگران مطرحی که داشت تقریبا هیچ بازی ویژه‌ای که توجهی را جلب کند ارائه نکرد، جز سیامک انصاری که نقش یک مدیر مدرسه را با شکل و شمایلی متفاوتتر از دیگر نقش های خود ایفا کرده بود.

 



«چهارراه استانبول» مصطفی کیایی فیلم پربازیگر روز سوم جشنواره بود که بهرام رادان، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، محسن کیایی، سعید چنگیزیان، مهدی پاکدل و مسعود کرامتی در آن حضور داشتند و یکی از بازی‌های متفاوت برای سحر دولت شاهی و مسعود کرامتی بود.

 

 


فیلم آخر روز سوم جشنواره «لاتاری» محمدحسین مهدویان بود که قهرمان بازی‌های بازیگرانش تماشاگران را یاد «قیصر» مسعود کیمیایی می‌انداخت.
این فیلم‌ با بازی ساعد سهیلی در نقش اصلی شروع می‌شود و این بازیگر جوان که سال گذشته «گشت دو» را در جشنواره داشت بازی بهتر و پخته‌تری را نسبت به کارهای خود نشان داد اما نقطه قوت بازیگری‌های این فیلم دو نقش دیگری بود که توسط جواد عزتی و هادی حجازی‌فر ایفا می‌شدند.

حجازی‌فر که پس از سال‌ها کار در تئاتر چند سالی است با فیلم‌های مهدویان پایش به سینما باز شده در این فیلم بازی متفاوتی در نقش یک نیروی انقلابی قدیمی دارد. همچنین عزتی که بیشتر با فیلم‌های طنز شناخته می‌شود در «لاتاری» نقش کوتاهی دارد ولی در همان یکی دو صحنه توجه و تشویق تماشاگران را همراه داشت.

این دو بازیگر هم تا اینجا احتمالا می‌توانند جزء کاندیداهای دریافت جایزه باشند هرچند نقش حجازی‌فر تشابه زیادی به حاج کاظم آژانس شیشه‌ای دارد.
البته نقش حمید فرخ نژاد هم یادآور نقش رضا کیانیان در این فیلم حاتمی کیا است و در کنار این‌ها باید به بازیگر جدیدی که در این فیلم معرفی شد یعنی زیبا کرمعلی هم اشاره کرد که حضور کوتاهی در فیلم دارد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید