برنامه گالری های تهران در روز نهم بهمن ماه/ عکس

برگزاری نمایشگاه‌های هنری «چشمی دیدی عکسی»، «نادر داوودی با یک واو کمتر»، «یک سالگی گالری ژاله با حافظ»، «سایه سرد» و «نقاشی آبرنگ و تجهیزات فضایی» از جمله خبرهای هنرهای تجسمی امروز نهم بهمن‌ماه هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، لیلی هاشمی، فرزند یاسر هاشمی و نوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که نمایشگاه عکس‌های خود را برگزار کرده است.

این نمایشگاه با نام «چشمی دیدی عکسی» تا دهم بهمن در خانه فرهنگ رایزن به نشانی نیاوران، بعد از سه‌راه یاسر به سمت تجریش، کوچه مطهری ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

هاشمی درباره این نمایشگاه نوشته است: «در آغاز راه های نرفته زندگی، وجودتان را گرامی می دارم، میزبان نگاه تان می شوم به تماشای اولین تجربه عکاسی ام به نام "چشمی دیدی عکسی" »

***

گالری «ژاله» که کار خود را بهمن ماه ۱۳۹۵ آغاز کرده، یک‌سالگی خود را با نمایشگاهی درباره حافظ جشن گرفته است.

این گالری اولین نمایشگاه خود را با چیدمان و آثاری که مربوط به حوزه نیومدیا ست برگزار کرد؛ امسال نیز در سالگرد گالری، نمایشگاه گروهی ویدئو آرت را با موضوع حافظ برپاداشت. در سال گذشته این گالری ۱۰ نمایشگاه برگزار کرده که همگی آنها در حوزه هنرهای معاصر قرار داشته‌اند.

یک ساله شدن یک گالری با رویکردی معاصر و توجه به نیو مدیا میتواند باعث امیدواری نسل جوان و هنرمندان این حوزه باشد. تا فضای بیشتری برای این بخش از هنرهای تجسمی نیز فراهم گردد.

این نمایشگاه از ششم بهمن‌ماه افتتاح شده و هر هنرمند از دریچه نگاه خود و با تکنیک‌هایی در حوزه ویدئوآرت ابیاتی از این شاعر بزرگ را روی دیوار برده است. در این نمایشگاه گروهی، آثاری از ستاره حسینی، عاطفه خاص، الیکا زارعی، فرزانه سلیمانی، فرشته عالمشاه، هاجر کمیلی و عاطفه مهدیانی به نمایش در آمده است؛ نمایشگاه‌گردان این مجموعه نیز فرشته عالمشاه است. گرچه هر کدام از ویدئو آرت های این مجموعه استیتمنتی جداگانه دارند اما وجه اشتراک میان همه آن‌ها، «حافظ» است. در این نمایشگاه ویدئو آرت هایی از آرتیست هایی که تجربه کار مداوم در این زمینه دارند مانند «عاطفه خاص» و سایرین به نمایش  در آمده است. در روز افتتاح این نمایشگاه اکثر هنرمندانی که در یکسال گذاشته با این گالری به نوعی همکاری داشته اند  حضور یافته و با گردهمای آنان مراسم یک سالگی این گالری در کنار افتتاح نمایشگاه یاد شده برگزار شد.

این نمایشگاه تا چهاردهم این ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۱ از این نمایشگاه واقع در خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳، گالری ژاله بازدید کنند.

بهنام کامرانی، رضا حسینی، آیت قاسم پور، قدرت الله عاقلی، رامین اعتمادی، جمشید حقیقت شناس -رضا رینه ای و مهوش وقاری از جمله افرادی بودند که در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

***

گالری «ایوان» میزبان نمایشگاه انفرادی عکس‌های نادر داوودی با نام «نادر داوودی با یک واو کمتر» می‌شود. این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر رنگی و سیاه و سفید است که در ژانرهای مختلف تهیه شده و مروری بر ۲۵ سال فعالیت این هنرمند است.

سردبیر مجله قهوه که پیش از این بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی عکس برگزار کرده است، اعلام کرده این نمایشگاه آخرین نمایشگاه انفرادی او خواهد بود و از این پس بیشتر وقت او صرف روزنامه‌نگاری می‌شود. در این مجموعه آثاری از دوره‌های مختلف زندگی عکاس به نمایش گذاشته می‌شود که در کشورهای مختلف جهان و با شیوه‌های متنوع عکاسی شده‌اند.

داوودی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات است و بیشترین فعالیت او در حوزه عکاسی مطبوعات بوده است. او همچنین یکی از بنیانگذاران انجمن عکاسان مطبوعات است. او بیش از ده سال مدیر مسئول مجله «تماشاگران» بود و ساخت فیلم‌های مستند بخش دیگری از فعالیت‌های داوودی محسوب می‌شود.

نمایشگاه «نادر داوودی با یک واو کمتر»   ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۶در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ١۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

***

نمایشگاه «سایه سرد» در گالری ایده پارسی برگزار خواهد شد. آثار این نمایشگاه با توجه به اتفاقاتی مانند جنگ، تاثیرات پس از آن در یک جامعه و آرزوها و امیدهایی که تحت تاثیر این اتفاق قرار می‌گیرند، خلق شده است. ملیحه رستمی، سارای مه گرون و هنگامه نجار باشی هنرمندان نمایشگاه سایه سرد هستند.

 در بخشی از بیانیه نمایشگاه آورده شده است : «همیشه آرزوهایی هستند که دیگر نیستند، آرزوهایی که می‌میرند. بذرهای استوار رویاهای نوجوانه زده، تنها در کالبد کودکانی می‌روید که از خاک محراب پیکار و رزم می‌آیند. مادرهایی که بافتنی می‌بافند به امید لحظه‌هایی که باز گرمای دور هم بودن در اجاق‌های خانه شان زنده شود. زن‌هایی که همچنان منتظرند که از ازدحام بهت‌زدگی رویاهای زنانگی و تعلیق رها شوند.

دنیا پر است از نافرجامی‌ها، نبودن‌ها و آرزوهایی که در خلا انسان دوستی، گم می‌شوند. تصور صورت سربازان پیر و جوان که تنها با جانشان وارد نبردی بی بازگشت می‌شوند و زخم‌های التیام نایافته جنگ که می‌مانند و جان می‌سوزانند، همیشه هست و خواهد بود. اگر این "بود"ها را به هم پیوند بزنی عاشق رنگ‌ها خواهی بود. رنگ‌هایی که کنار هم می‌نشینند تا یادآور داستان روزمره "من"‌های جدا شده از ما باشند.

این مجموعه یادمان دوران اجتناب‌ناپذیر خراش‌های روزگار است، حاصل هنرمندی سه بانوی جوان است که به ترسیم لحظه های مرگ رویاها و تحمیل ناخواسته‌ها پرداخته‌اند.»

این نمایشگاه جمعه ۱۳ بهمن ماه ساعت ۱۶  تا ۲۰ افتتاح می‌شود و تا ۱۸ بهمن ماه  هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به آدرس تهران، خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸، گالری ایده پارسی پذیرای هنردوستان خواهد بود.

***

نمایشگاه نقاشی آبرنگ و تجهیزات فضایی به مناسبت روز فناوری فضایی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه توسط کانون نجوم «شباهنگ» و فرهنگسرای معرفت برگزار می‌شود و گردآورنده آثار آن سیروس برزو است.

این نمایشگاه شنبه ۱۴ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۱۹ افتتاح می‌شود و بازدید از آن تا بیست‌ویکم همین ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ به میدان شهر زیبا، بلوار شهران، بعد از زیرگذر همت، نگارخانه فرهنگسرای معرفت مراجعه کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید