واکنش سیروس الوند به حذف «نفس» از اسکار

سیروس الوند کارگردان سینما در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:به نظر من راه پیدا نکردن فیلم «نفس» به جمع نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار چیزی از ارزش‌های این فیلم کم نمی‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نمی‌توانیم انتخاب نشدن یک فیلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانیم بلکه مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم قرار می‌گیرد تا فیلمی در فهرست نامزدهای بخش خارجی زبان قرار بگیرد یا نگیرد. بخشی از آن به چگونگی عرضه جهانی فیلم و نوع فعالیت پخش‌کننده و تبلیغات و میزان ارتباط با اعضای آکادمی هم بستگی دارد.

به نظر ما هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی فیلم «نفس» خصوصیات ملی، بومی و فولکلور داشت. از سوی دیگر زاویه دید جدید فیلم یعنی نگاه جنگ از جانب یک کودک تازه و ایرانی از عناصر مهم فیلم بود. فیلم‌های ما نباید ساختار خارجی داشته باشد تا در نهایت انتخاب شود؛ خارجی‌ها خودشان فیلم‌های خودشان را می‌سازند. ضمن اینکه «اسکار» سال گذشته به ایران جایزه داد قرار نیست که هر سال آنها ایران را انتخاب کرده و به ما جایزه دهند. از سوی دیگر سیاست‌هایی هم در این میان وجود دارد که من و شما از آن بی‌خبریم. انتخاب‌ و عدم انتخاب دلایل متعددی دارد؛ امسال از ایران فیلم‌های خوبی بودند که می‌توانستند به اسکار راه پیدا کنند اما در نهایت با جمع‌بندی با هیات انتخاب به فیلم «نفس» رسیدیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید