اولین روستای جهانی قاره آسیا در سیستان ثبت شد

رییس منطقه‌ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه و معاونش لوح ثبت روستای سفالگری کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه را به مسوولان و مردم سیستان و بلوچستان واگذار کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان گفت: ما نباید شرایط را در موقعیت فعلی مطلوب بدانیم بلکه جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان شروع یک حرکت است. خوشحالم در این جشن حضور دارم اگرچه ما کمتر شاهد جشن و سرور هستیم. جا دارد که از نگاه آقای علی اوسط هاشمی- استاندار سابق سیستان و بلوچستان تشکر کنم زیرا تعریف خوبی از توسعه انجام دادند و در معرفی استان به عنوان مقصد ناشناخته گردشگری اقدام خوبی انجام دادند.
او با بیان اینکه قاعدتا باید علائمی در دولت وجود داشته باشد که ما را به آینده امیدوار کند، افزود: البته این اتفاق در نخستین سفر رییس جمهور به استان دیده شد و مشارکت بالای مردم استان در انتخابات نشان دهنده پاسخ این مردم به دولت دوازدهم بود به همین دلیل امیدواریم وعده‌هایی که مطرح شده عملی شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما باید در این طرح پیوستگی را جستجو کنیم و نیازمندیم استانی را که به اندازه کافی شناخته نشده است به متن بکشانیم تا در کانون توجه قرار بگیرد و مسوولان در آن سرمایه‌گذاری کنند که خوشبختانه این اتفاق از سوی دولت شکل گرفته است.


جمشیدنژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ثبت کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه اتفاق ارزشمند است اما متناسب با آن باید اقدامات دیگری مثل استمرار نگاه آقای نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و همکاری دستگاه‌های دولتی از جمله نیروی انتظامی، راه و ترابری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و غیره نیز انجام شود و هر کدام وظایف خود در این زمینه را انجام دهند.
او با تاکید بر این که برای پیشرفت بیشتر در این زمینه باید همکاری بین نهادها وجود داشته باشد، بیان کرد: هیچگاه دولتی در هیچ کاری نمی‌تواند به تنهایی کاری را پیش ببرد. سازمان‌های مردم نهاد قدرت بسیاری دارند و می‌توانند کارهایی که شاید دولتها به خوبی نتوانند عملی کنند، انجام دهند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان کلپورگان را با لالجین مقایسه کرد و گفت: تولید صنایع دستی لالجین با حفظ سنت‌ها موجب رشد و گستردگی این شهر شده است و ما امیدواریم که کلپورگان بهتر از لالجین شکوفا شود و مردم برای عملی شدن این امر تلاش کنند.

درویش نارویی-فرماندار سراوان نیز در این مراسم بیان کرد: خرسندیم که این اتفاق مبارک در روستای کشور ما رخ داده است. این امر به جز یک اراده جمعی برگزار نمی شد، ضمن اینکه باید از علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان یاد کنیم که زحمات بسیاری برای این کار کشید.
او ابراز امیدواری کرد: این کار ارزشمند در کشور ما نقش آفرین باشد. هنر سفالگری هفت هزار ساله این منطقه همچنان به دست زنان در موزه زنده سفال کلپورگان انجام می شود.

فرماندار سروان ادامه داد :‌بیش از 400 اثر فرهنگی در سروان نهفته است که برخی قدمت ده هزار ساله دارند و این موضوع نشان‌دهنده تمدن این دیار است . قطعا مردم می‌پرسند ثبت کلپورگان چه تاثیری در زندگی آنها دارد . در پاسخ به این سوال باید بگویم که این ثبت در مرحله اول در وضع اقتصادی آنها تاثیرگذار است و نقش خود را در اقتصاد خانواده ایفا می‌کند.

نارویی اظهار امیدواری کرد:‌در آینده به شرط همکاری تمام نهادهای حاکمیت، بسترسازی برای رونق اقتصادی این منطقه صورت بگیرد زیرا یکی از وجوه ممتاز سفال کلپورگان بانوان صنعتگر این منطقه هستند که  این هنر هفت هزار ساله را تولید می‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم کامبیز مشتاق گوهری  مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: جایگاهی که سراوان در سیستان و بلوچستان دارد شاید کمتر شهری در ایران داشته باشد . منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان را به پاره‌ای از تمدن مستقل تبدیل کرده است. حقیقت این است که ما درایران کمتر شهری را داریم که به تنهایی میزبان چند اثر جهانی باشد.

او ادامه داد:‌پرونده ثبت  جهانی شهر جالق در شرف عرضه به سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. در کنار آن دره‌نگاران،قنات ناهوک، مسجد دزک و قلعه سب از جمله آثاری قابل توجه هستند که می‌توانند برای ثبت به یونسکو معرفی شوند. همه این آثار منظومه بی‌نظیری را در سراوان ایجاد کرده است که نمونه آن را در کشور نداریم .

مشتاق گوهری با بیان اینکه پیگیری‌های مردم برای عملی شدن ثبت‌های جهانی ضرورت دارد گفت: برای ثبت روستای کلپوره گان مردم مهمترین نقش را ایفا کردند و شهادت این امر تصاویری است که از حضور مردم هنگامی که نمایندگان شورای جهانی برای بازدید به روستای کلپوره گان آمده بودن ثبت شده است . پیگیری‌هایی که غدا هیجاوی رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز به آن واکنش نشان داد و گفت:‌سخت است که چنین اثری ثبت نشود.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین گفت: نمی‌توان از سهم کسانی که در این زمینه نقش زیادی ایفا کرده‌اند گذشت و به همین دلیل باید از نقش علی اوسط هاشمر استاندار سابق سیستان و بلوچستان یاد کنم زیرا در بسیاری از موارد چه بسا او بهتر از ما مسائل مربوط به میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را تحلیل می‌کرد و همین امر موجب شد جایگاه میراث فرهنگی متناسب و در خور استان مطرح شود.

او اضافه کرد: همچنین باید نقش همکاران دیگری را که در این زمینه زحمت کشیدند تا کلپوره گان ثبت جهانی شود فراموش نکنیم. با وجود مشکلات مالی بسیار، تیم خوبی این مسئله را پیگیری کرد و به سرانجام رساند و من نیز کمترین سهم را  در تلاش عظیم شما مردم و مسئولان دیگر داشتم و در هر موقعیتی از کشور که باشم  پرورده مردم شریف این استان هستم.

در ادامه این مراسم، غدا هیجاوی رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اعلام کرد: به عنوان عضوی از شورای جهانی خوشحالم که در این جشن بین شما هستم. کلپوره‌گان نخستین روستای آسیا و اقیانوسیه در جهان است که ثبت شد. به جز این روستا دو شهر در آمریکای لاتین بودند که ثبت شده‌اند. پیش از این شهر لالجین به عنوان شهر سفال در ایران ثبت شده است  اما کلپوره گان اولین روستایی است که ثبت می‌شود کما اینکه روش سفالگری در لالجین به وسیله چرخ انجام می‌شود اما سفالگری در کلپوره گان به صورت دستی ساخته می‌شود.

او ادامه داد:‌با توجه به این که جمعیت کلپوره گان به هزار نفر نمی‌رسد اما مشارکت در این روستا بالاست و این موضوع در حوزه صنایع دستی در جهان جایگاه خوبی دارد. زمانی که برای ارزیابی به کلپوره گان آمدیم نکته که نظر من ، آقای کوین و خانم توحدی را جلب کرد علاقه مردم این منطقه به شناخته شدن هنر و صنعتی  که آن را تولید می‌کنند درجهان بود.

هیجاوی اضافه کرد:جایگاه مهم زنان برای ساخت سفال نظر من را در این منطقه جلب کرد. این که این فرهنگ از مادر به دختر نسل به نسل در خانه‌ها منتقل می شود. هیچ شکی نیست که دولت و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید وظیفه خود را  جهت توسعه صنایع دستی در این زمینه انجام دهند . زنان کلپورگان ثابت کردند که  جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد خانواده دارند و این عنوان جهانی به واسطه زنان کلپوره‌گان  کسب شده است . همانطور که خودم یک زن هستم افتخار می‌کنم که زنان این منطقه برای توسعه محلی که در آن زندگی می‌کنند تمام تلاش خود را به کار می‌برند.

 رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای صنایع دستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: من از آقای نامور مطلق تشکر می‌کنم که روستای کلپوره‌گان را برای جهانی شدن معرفی کردند.شما زحمت کشیدید و نتیجه آن را دیدید و باید تلاش‌های خود را ادامه دهید تا عنوان جهانی را حفظ کنید. من از آن آقای نامور می‌خواهم تا شهر  یا روستای دیگری را ثبت جهانی به ما معرفی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید