مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی:

جایگاه فعلی میراث فرهنگی بالاتر از وزارتخانه است

نماینده‌های مجلس بر تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه اصرار می‌کنند اما دولت با تمام توان با این تصمیم مخالفت کرده است. مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی تغییر ساختار سازمان متبوعش را خلاق قانون و برنامه ششم توسعه می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، مدتی است که نماینده‌های مجلس به دنبال تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند. اغلب آنها هم دلیل این تصمیم را اهمیتی می‌دانند که دو مقوله میراث فرهنگی و گردشگری در دنیای امروز پیدا کرده و باید بیشتر از گذشته به آن توجه کرد اما مجموعه دولت با این تصمیم مخالف است. مرتضی شکوهی مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی درباره دلیل این مخالفت می‌گوید: «موضوع این است که با تغییرات ساختاری نمی‌توان به رونق گردشگری و توجه به میراث فرهنگی کمک کرد. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و نهادها و سازمان‌های مختلفی در تسهیل امور مربوط به آن دخیل هستند.»
 
او ادامه می‌دهد: «بخشی از کار صنعت توریسم مربوط به نیروی انتظامی است، بخشی دیگر مربوط به وزارت امور خارجه است چون باید روادید صادر کند، بخشی از کار در دست سازمان محیط‌زیست است. همچنین وزارتخانه‌هایی مثل راه و شهرسازی، نیرو و... هم همگی در این امور دخیل هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر سازمان تبدیل به وزارت خانه شود مشکلات حل می‌شود. از طرفی یک وزیر که در رده سایر وزیران است نمی‌تواند چنان‌که بایدوشاید وزرای دیگر را به همکاری فرابخواند.»
 
شکوهی ادامه می‌دهد: «دقیقا به همین دلیل که ماهیت موضوع گردشگری و البته میراث فرهنگی که موضوعی فرابخشی است، جایگاه معاونت ریاست جمهوری را برای آن در نظر گرفته‌اند که بالاتر از وزارت خانه است. به عنوان مثال وقتی یک وزیر به استانی می‌رود، فقط می‌تواند مدیرکل حوزه وزارت خودش را صدا بزند و از او پاسخ بخواهد و بر کار او نظارت داشته باشد اما وقتی معاون رئیس‌جمهور به بازدید می‌رود، استاندار و مدیران کلِ تمام دستگاه‌ها را می‌تواند ببیند. جایگاهی که در حال حاضر سازمان میراث‌فرهنگی دارد، جایگاه بسیار بالاتری است و اگر بخواهیم آن را به وزارتخانه تبدیل کنیم، این جایگاه را پایین آورده و به نوعی قدرت چانه‌زنی را از آن می‌گیریم.»
 
شکوهی تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت خانه را خلاف برنامه ششم می‌داند و می‌گوید: «بالاخره برنامه ششم را خود آقایان در مجلس تصویب کردند و تبدیل سازمان به وزارتخانه مغایر با برنامه ششم توسعه است. چون برنامه ششم می‌گوید که دولت باید ساختارش را در طول برنامه کوچک‌تر کند. یعنی تصدی‌گری‌ها کاهش پیدا کند و پای بخش خصوصی بیشتر به عرصه مشارکت باز شود. برنامه ششم توسعه گفته است که ما باید دولت را ۱۵ درصد کوچک‌تر کنیم. درحالی‌که در طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه آورده‌اند که این سازمان، با همین امکانات، همین نیروی انسانی، همین شرح وظایف باید تبدیل به وزارتخانه بشود. اگر همین قضیه در همین شکل و ابعاد می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد دیگر چرا می‌خواهید آن را عوض کنید؟»
 
او به بار مالی این تصمیم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «بار مالی چنین تصمیمی ایجاد می‌کند هم مغایر با اصل ۷۵ قانونی اساسی است. بنابراین یکسری گره‌ها و مغایرت‌های قانونی هم در ارتباط با این قضیه وجود دارد.»
 
شکوهی در واکنش به اینکه نماینده‌ها تسهیل نظارت مجلس بر فعالیت سازمان میراث فرهنگی را دلیل تبدیل آن به وزارت خانه می‌دانند، می‌گوید: «باید گفت که اصلاً چه چیزی را می‌خواهیم نظارت کنیم؟ در واقع صنعت گردشگری متعلق به بخش خصوصی است. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی این امر یک هتل ندارد. بخش خصوصی دارد کار خودش را می‌کند؛ منتها اگر می‌خواهیم اتفاقی بیفتد، باید بخش خصوصی تقویت شود. ما باید در جایگاه حاکمیتی و نظارتی خود قرار بگیریم که برای آن هم ابزارهای نظارتی مانند سازمان بازرسی وجود دارد. ضمن اینکه مجلس هم به راحتی می‌تواند بر فعالیت‌های معاونان رئیس‌جمهور نظارت کند و دراین‌باره از او سؤال بپرسد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید