رئیس انجمن سینماداران:

شورای صنفی نمایش باید منحل شود

رئیس انجمن سینماداران می‌گوید: کسانی که فیلم‌هایشان مخاطب ندارد؛ بحث فیلم‌سوزی را مطرح می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) با اشاره به اینکه بحث فیلم‌سوزی یک بحث انحرافی در اکران است، گفت: اصولا برخی فیلم‌ها ضعیف و برخی فیلم‌ها قوی هستند و آمدن مخاطب به سینما رابطه مستقیمی با جذابیت فیلم دارد.

او ادامه داد: بحث فیلم‌سوزی همیشه از طرف گروهی مطرح می‌شود که فیلم‌هایشان با استقبال همراه نمی‌شود و اصطلاحا نمی‌فروشد در غیر این صورت برای سینمادار هیچ تفاوتی در نمایش فیلم‌ها وجود ندارد و آنها همه امکانات را برای همه فیلم‌ها در نظر می‌گیرند. اصولا وقتی سینمادار فیلمی را اکران می‌کند هدفش این است که فیلم بفروشد.

قاصد اشرفی با تاکید بر اینکه اگر فیلمی استاندارد و جذابیت لازم داشته باشد مخاطب را جذب می‌کند، افزود: متاسفانه میزان تولیدات سینما با ظرفیت اکران سینماها هماهنگ نیست به این معنا که تعداد تولیدات بسیار بیشتر از ظرفیت اکران است درحالیکه 80 درصد از فیلم‌هایی که تولید می‌شوند؛ مخاطب ندارند و در اکران موفق نیستند. حتی گاه شده ما فیلم‌هایی را اکران کنیم که مثلا در روز فقط دو نفر تماشاگر داشته است.

او با تاکید بر اهمیت تبلیغات، وجود روابط عمومی‌ها و کار رسانه‌ای درست در زمان اکران یک فیلم گفت: تبلیغات می‌تواند موثر باشد و نقش پررنگی در موفقیت یک فیلم داشته باشد اما در مرحله اول باید یک فیلم پتانسیل و ظرفیت لازم را داشته باشد و بعد بتوان برای آن برنامه‌ریزی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی انجام داد.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به نقش و عملکرد شورای صنفی نمایش در برنامه‌ریزی اکران گفت: قطعا عملکرد شورای صنفی نمایش می‌تواند در فروش فیلم‌ها تاثیر داشته باشد اما اینکه توقع داشته باشیم شورای صنفی نمایش  به محلی تبدیل شود که برای همه فیلم‌ها فارغ از جذابیت و کیفیت آنها؛ فرصت اکران فراهم کند درست نیست.

او ادامه داد: من با وجود آنکه سال‌هاست در شورای صنفی نمایش عضو هستم؛ اما معتقدم در مجموع نیازی به شورای صنفی نمایش نیست و می‌توان به مرور به سمتی حرکت کرد که شورای صنفی نمایش منحل شود.

قاصد اشرفی ادامه داد: در هیج جای دنیا در مقوله اکران سینما؛ مجموعه و رکنی به عنوان شورای صنفی نمایش نداریم در ایران؛ ما نیز باید به سمتی حرکت کنیم که صاحبان فیلم‌ها، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها به صورت مستقیم با صاحبان سالن‌های سینما در ارتباط باشند و برای اکران قرارداد ببندند و نمایش فیلم‌ها باید براساس عرضه و تقاضا باشد.

او با تاکید بر اینکه وجود شورای صنفی نمایش را به صلاح سینمای ایران نمی‌دانم، افزود: یکی از دلایلی که فیلم‌های کم‌فروش ساخته می‌شود این است که برخی فیلمسازان امیدوار هستند و تصور می‌کنند که می‌توانند با فشار بر شورای صنفی نمایش؛ فیلم خود را اکران کنند درحالیکه اگر شورای صنفی نمایش وجود نداشته باشد افراد از همان ابتدای ساخت فیلم به فکر پخش فیلم خود هستند.

او ادامه داد: باید وظایف و اختیارات شورای صنفی نمایش به تدریج کم شود و از سوی دیگر رابطه سینمادار با صاحب فیلم تقویت شود. در گام بعد نیز سپس شورای صنفی نمایش و اکران منحل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید