برگزیدگان دوسالانه تجسمی کشور اعلام شدند

معاون امور هنری وزارت ارشاد در اختتامیه هفتمین دوره دوسالانه مجسمه‌سازی از اتفاق‌های خوب حوزه هنرهای تجسمی که باعث شده‌اند این حوزه رخ جدیدی نشان بدهد سخن گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مراسم اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی شامگاه ۲۱ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش ویدیویی که مروری بر این رویداد داشت، کوروش گلناری - دبیر این دوسالانه - در سخنانی اظهار کرد: ما در این دوسالانه استراتژی‌ای را در نظر داشتیم که رویکردی چند سویه بود. ما به آراء فیلسوفی که ریشه در این آب و خاک دارد رجوع کردیم و با تماتیک کردن جدی نمایشگاه مبنای نظری را سرلوحه کارمان قرار دادیم و توانستیم این روند را به فراخوان برسانیم.

او ادامه داد: قرار بود دوسالانه هفتم مجسمه‌سازی پذیرای هنرمندانی باشد که آثار و تفکر آن‌ها در فضای هنر معاصر و هنر امروز صدق می‌کند و بازدیدکنندگان آن به مخاطبانی تغییر پیدا کند که تعاملی با تفکر هنرمند و اثر هنری داشته باشند البته این فرآیند در کشورهای مختلف سال‌هاست طی طریق می‌کند.

گلناری اضافه کرد:سعی شد از هنرمندی که دعوت می‌شود یک شکل یا ابژه تصویری ارائه نشود بلکه یک مسئله و دیدگاه را مانند اعتقاد فلسفی، اجتماعی، محیط زیست و... دنبال کند.

او با اشاره به تم «وضعیت» در این رویداد بیان کرد: ما روی هیچ گونه هنری خاصی تمرکز نداشتیم این «وضعیت» بخشی از هنر تجسمی امروز ماست که هنرمندان از طریق پروسه‌ای تعریف‌های تازه‌ای را که از مجسمه‌سازی امروز داشتیم ارائه کردند. ما می‌خواستیم در این مسیر ۱۴ ماهه که طی شد ۱۰ سال مجسمه‌سازی ایران را مستند کنیم که تا به حال برای بحث و بررسی پژوهشگرها مغفول مانده بود.

سپس ویدیویی درباره «ویکتور دارش» مجسمه‌ساز ایرانی پخش شد که چند هنرمند درباره او صحبت کرده بودند. در ادامه نشانی که برای پاسداشت دارش توسط کوروش گلناری طراحی شده بود رونمایی شد.

بهروز دارش، برادر ویکتور دارش که در این مراسم حضور نداشت، این نشان را دریافت کرد و در سخنانی گفت: برادرم مریض است، بدحال نیست اما این هیجان‌ها برای او خوب نیست. او گفت من کاری نکردم که شایسته تقدیر باشم، من فقط کار خودم را انجام دادم، بدا به حال کسانی که وظیفه خودشان را انجام ندادند اما در هزار کار دیگر دخالت کردند.

سپس لوحی دیگر از انجمن آشوریان ایران توسط آلبرت کوچویی به دارش داده شد.

کوچویی با بیان اینکه قرار بوده در این مراسم درباره ویکتور دارش سخنرانی داشته باشد، او را عزیزترین پیکره ساز آشوری دانست و گفت: او به راستی سنت پیکره سازان تمدن پیش از تاریخ زنده کرده است به راستی فرزند راستین آشوری است.

در بخش بعدی این مراسم کتاب‌های دوره های پنجم تا هفتم دوسالانه مجسمه سازی همزمان با اختتامیه این رویداد، رونمایی شد.

سپس علی مرادخانی –معاون امور هنری وزارت ارشاد- برای سخنرانی دعوت شد.

مرادخانی اظهار کرد: اتفاق‌های خوبی در حوزه هنرهای تجسمی رخ داد که منجر شد هنرهای تجسمی رخ دیگر نشان بدهد و مهم بودن خودش را عرضه کند. در چند سال گذشته به اندازه دوره اخیر این هنر بروز و ظهور نداشته است.

او با بیان اینکه «تولد انجمن‌های هنری و استمرارشان اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زند» ادامه داد: مادر چهار سال گذشته با انجمن‌ها صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم بیشتر فعال باشند، فقط تحلیل وضعیت نکنند و در خود جریان حضور داشته باشند. به نظرم کار خوبی بود و این کاری که می‌بینید حاصل تعامل دولت و انجمن‌ها به عنوان نمایندگان صنفی است.

مرادخانی گفت: خوشحالم بخش خصوصی و کسانی که دغدغه دارند در حوزه‌های مختلف وارد می‌شوند. الان در حوزه تئاتر که بیشترین صدمات دولتی را شاهد بوده، الان بخش خصوصی خودش ورود می‌کند کارهایی را انجام می‌دهد. همه این‌ها زنجیره‌ای از کارهاست که می‌تواند اتفاق‌های خوب را برای هنر کشور به دنبال داشته باشد.

معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به کتاب‌های دوسالانه تاکید کرد: اینکه برای فعالیت‌هایمان مستندنگاری کنیم خوب است، پیش از این هم کارهای خوبی انجام شده بود اما مستندنگاری وجود نداشت.

او در ادامه گفت: با توجه به رسالت مجسمه‌سازی این هنر باید به‎روز باشد، شرایط جامعه را در کند و به آن تجسم ببخشد. «وضعیت» توانست کار خوبی را در این زمینه ارائه بدهد. انجمن مجسمه‌سازان خوب کار کرد به نظرم دیگر انجمن‌ها هم باید در این زمینه کار کنند.  ما هم توانستیم در حد بضاعت کمک کنیم. به انجمن گفتیم اگر آمادگی داشته باشند برای دوسالانه بعدی نیز خودشان پیش‌قدم شوند و کار را انجام بدهند.

مرادخانی با تاکید براینکه «ما تلاشمان بر این است که دولت فعال مایشاء نباشد» بیان کرد: خود افراد کار کنند و ما به عنوان حمایت کننده امکاناتش را فراهم کنیم.

او با بیان اینکه ما برنامه‌های زیادی برای هنرهای تجسمی داشتیم اظهار کرد: ما همیشه ناراحت بودیم چرا وقتی نام هنر شرق می‌آید، ایران غایب است اما خوشبختانه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دادیم. این بروز و ظهور باید بیشتر اتفاق بیفتد. در خارج آدم‌های متوسط تبدیل به آدم‌های بزرگ می‌شوند اما ما حتی آدم‌های بزرگمان را هم پنهان می‌کنیم و این ضعف عمومی ما است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: امیدوار هستم حوزه هنرهای تجسمی این بضاعت را پیدا کند و هنرمندان خوب به ویژه جوانش را به جاهای مهم دنیا معرفی کند تا هرگاه نام هنر شرق بیاید اولین نامی که به ذهن متبادر می‌شود، ایران باشد؛ البته این بضاعت وجود دارد، اما ما مقداری کم کاری کردیم. امیدوارم این وضعیت به وضعیت‌های بهتر تبدیل شود.

در ادامه هیات داوران هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معرفی شده و بیانیه آن‌ها توسط حمید سوری (یکی از داوران این رویداد) خوانده شد.

منا آقابابایی، مهسا الف، مجتبی امینی، محمد بهابادی، احمد ذوالفقاریان، مرضیه سرسریان، حجت سالار محمدی، پیمان شفیعی‌زاده، باربد گلشیری، مژگان ملاحسینی و پندار نبی‌پور نامزدهای دریافت جایزه این رویداد بودند.

سه برگزیده این رویداد (بدون ترتیب) مهسا الف، مرضیه سرسریان و پیمان شفیعی‌زاده بودند، جایزه ویژه هیات داوران نیز به باربد گلشیری تعلق گرفت.

همزمان با اعلام منتخبان این رویداد، دلایل هیات داوران برای انتخاب آثار آن‌ها نیز اعلام می‌شد.

نمایشگاه هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران تا پایان روز اداری ۲۲ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید