با ورود آخرین گروه از زائران ایرانی به کشور پرونده حج بسته شد

با بازگشت آخرین گروه از زائران ایرانی به کشور، پرونده حج سال ٩٦ بسته شد، درحالیکه پرونده تعیین هویت ١١ شهید مجهول‌الهویه در فاجعه دو سال قبل منا، هنوز باز است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بامداد روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) حدود ٣٨٠ نفر از آخرین حجاج ایرانی با ١٠ پرواز هواپیمایی کشورمان از فرودگاه مدینه منوره به کشور بازگشتند تا حج ایرانی‌ها پس از ۵۸ روز به پایان برسد.

‎پروازهای برگشت کاروان‌های مدینه قبل از فرودگاه جده ١٤ شهریورماه آغاز شد و تا ۲۸ شهریور ماه ادامه داشت. همچنین پروازهای کاروان های مدینه بعد از ۱۷ شهریور ماه آغاز شد که بامداد سه‌شنبه چهارم مهرماه به پایان رسید و عربستان از حجاج ایرانی خالی شد.

عملیات حج پس از یک‌سال توقف امسال درحالی با حضور بیش از ٨٦ هزار و ٢٠٠ زائر ایرانی انجام شد که قرار بود موفقیت آن، پیش‌درآمدی بر عمره باشد که از سال ٩٤ تا کنون ایران آن را به حالت تعلیق درآورده است. رییس سازمان حج و زیارت در آخرین اظهارنظر خود درباره عمره تاکید کرده بود، برقراری دوباره عمره برای ایرانی‌ها با توجه به قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک به الزامات و اجرای تعهداتی از سوی عربستان نیاز دارد.

بیشتر از دو سال است که سفارتخانه‌های ایران و عربستان تعطیل شده است. در حج امسال نیز حضور نمایندگان کنسولی وزارت خارجه با توجه به تعهدات عربستان در مذاکرات حج، به صورت موقتی بود. آنچنان که حمید محمدی _ رییس سازمان حج و زیارت _ گفته، نبودِ روابط دیپلماتیک و کنسولی دو کشور، از جمله سنگ‌های پیش روی عمره است.

به گزارش ایسنا، همزمان با پریایی حج، قرار بود تکلیف ١١ شهید مجهول‌الهویه ایران در فاجعه منا نیز مشخص شود که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است. سازمان حج و زیارت پیشتر اعلام کرده بود که از محل دفن این زائران اطلاع دارد، درحالیکه هویت آنها هنوز نامشخص است و با سفر تعدادی از خانواده‌های این شهدا و انجام آزمایش DNA این معما هم بزودی حل خواهد شد.

او گفته بود: قرار است وزارت حج عربستان نتیجه این آزمایش ها را از طریق نمایندگان سازمان حج که همچنان در عربستان به سر می برند به ایران اعلام کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید