بیژن بنفشه خواه: محیط سینما مناسب کودکان نیست

بیژن بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه علاقه‌مند است در زمینه سینمای کودک و نوجوان فعالیت کند٬ تاکید کرد به هیچ وجه مایل نیست فرزندش در خردسالی وارد فضای بازیگری شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بیژن بنفشه خواه بازیگر خنده رو و کمدین سینما و تلویزیون عاشق دخترش یاسمین است و می‌گوید حس پدری بهترین حس دنیاست ، او آرزو دارد ۵ بچه داشته باشد. بنفشه‌خواه در این سال‌ها فعالیت‌های زیادی را برای کودکان انجام داده است. «قهرمانان کوچک» با بازی بنفشه‌خواه یک ماه قبل در جشنواره کوکان نوجوانان نمایش داده شد.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت و لزوم توجه به سینمای کودک گفت: «متاسفانه در این سال‌ها سینمای کودک و نوجوان ضعیف شده است. فیلم‌های فوق العاده‌ای را در سال‌های دور می‌دیدیم؛ که امروز شاهد آن نیستیم. دهه شصت و هفتاد زمانی بود که سینمای کودک شاهکار عمل می‌کرد.»

او در مورد یکی از نخستین کارهایی که برای کودکان انجام داده٬ گفت: «سال ۷۲ با بهروز غریب پور یک کار عروسکی انجام دادم که عروسک گردان بودم و آن کار را خیلی دوست داشتم که در تهران و بسیاری از شهر های دیگر نیز اجرا داشتیم.»

او که خود فرزند خردسالی دارد در مورد فیلم‌های کودکی که با فرزند خود تماشا می‌کند٬ گفت: «این روزها به دلیل اینکه خوراک فرهنگی مناسبی برای فرزندم وجود ندارد. سعی می‌کنیم انیمیشن‌های خارجی را دنبال کنیم زیرا هم جذاب هستند و هم قوه تخیل کودکان را در جهت مثبت ارتقا می‌دهند. فرزند من عاشق انیمیشن و کارتون است. این انیمیشن‌ها فقط برای فرزند من جذاب نیست بلکه برای خود من هم جالب است یعنی زمانی که می‌نشینم و نگاه می‌کنم دیگر نمی‌توانم کار دیگری انجام دهم.»

بنفشه‌خواه درباره ضعف در ساخت فیلم‌های کودک گفت: «البته نبود فیلم مناسب کودک تنها معضل ما در داخل نیست زیرا در کشورهای غربی نیز در این امر پیشرو نیستند و امروز انیمیشن‌ها بازار را قبضه کرده‌اند. فیلم «تنها در خانه» را به یاد دارم که فوق‌العاده بود و بعد از آن دیگر چیز خاصی را ندیدم.»

بنفشه‌خواه درباره فعالیت در سینمای کودک توضیح داد: «من همیشه برای کودکان٬ کار کرده‌ام؛ در جشنواره کودک امسال در اصفهان نیز کار داشتم. فیلم «قهرمانان کوچک» حضور داشتم. علاقه‌مند هستم برای کودکان کار کنم. تا همین چند وقت پیش نیز این کار را انجام می‌دادم. اما زمانی به خودم آمدم دیدم همه دوستان٬ به من فقط کار کودک پیشنهاد می‌دهند به همین دلیل کمی فاصله گرفتم. مایل بودم در ژانرهای دیگر هم کار کنم. کار برای کودک نباید خفت محسوب شود. کودک زمانی که در زندگی هر فرد حضور پیدا می‌کند شور و نشاط عجیبی را به وجود می آورد.»

او اضافه کرد: «بهترین مخاطبان دنیا کودکان هستند زیرا واقعی قضاوت می‌کنند و چیزی که دوست دارند را واقعا از آن لذت می برند و بر عکس. فرزند من چهار سال دارد. اما هیچگاه دوست ندارم در این سن و سال در فیلم های کودک حضور پیدا کند. بسیاری به من می گویند که مایل هستند فرزندشان بازیگر شود٬ اما من همواره این موضوع را رد می‌کنم. زیرا این نوع محیط٬ برای کار کودکان مناسب نیست. دوست ندارم فرزندم با سن پایین وارد چنین محیطی شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید