افتتاحیه جشنواره فیلم شهر برگزار شد/ معتمدآریا: امیدوارم بتوانیم ناسازگاری تهران را سامان دهیم

مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شامگاه 8 مرداد ماه در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فاطمه معتمدآریا با تاکید بر اهمیت جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و مسئولیت هنرمندان در زمینه سامان بخشیدن به ناسازگاری‌های شهر تهران گفت: امیدوارم ما به عنوان سینماگر بتوانیم ناسازگاری شهر تهران را سامان دهیم و در به آرامش رسیدن شهر تهران سهمی داشته باشیم.

سیدعلی احمدی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در ابتدای این جشنواره در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حاضر در جشنواره گفت: اکران فیلم‌ها از دوشنبه تا جمعه هر روز در پردیس سینما گالری ملت آغاز می‌شود و در کنار آن نیز اتفاقات و کارگاه‌های جانبی جشنواره را خواهیم داشت.

در ادامه، گروه موسیقی «کویر» به خوانندگی محمد معتمدی به اجرای قطعاتی پرداختند.

در این بخش ابتدا جوایز بخش اصلی محله با حضور اعضای هیات انتخاب این بخش شامل مرجان اشرفی زاده، رهبر قنبری و مرتضی‌علی عباس‌میرزایی اهدا شد.

در بخش اصلی با موضوع «محله» سه فیلم به عنوان رتبه سوم معرفی شدند؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکبر دره بالایی برای فیلم «آرزوهای کودکی»، «حامد مرادی نیا» برای فیلم «ماموریت غیرممکن» و داود جلیلی برای فیلم «موضوع انشا» به عنوان رتبه سوم تعلق گرفت.

همچنین در این بخش دو فیلم حائز رتبه دوم شدند؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای محمد محمد آبادی برای فیلم «مانکن» و شهاب احمدلو برای فیلم «بدون عنوان»  به عنوان رتبه دوم اهدا شد.

رتبه اول این بخش به علی عرفان فرهادی برای فیلم «من تو ما»  به عنوان رتبه اول تعلق گرفت.

همچنین در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران به صادق اکبری برای فیلم «سرای امید» تعلق گرفت.

بخش ویژه «شهر تهران»

براساس این گزارش در بخش بعدی این مراسم جوایز بخش ویژه شهر تهران و و شهر امن توسط اعضای هیئت داوران شامل پوران درخشند، روح‌الله حجازی و در غیاب حمید نعمت‌الله اهدا شد.

 در بخش ویژه «شهر تهران» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی به ایمان بیات‌فر برای فیلم «اجاره نشین‌ها  بیست و شش سال بعد»  به عنوان رتبه سوم، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکرم نعمتی برای فیلم «پارک» به عنوان رتبه دوم و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی به آرمین تیموری برای فیلم «این باریکه راه» به عنوان رتبه اول تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی بخش «شهر امن» نیز به بابک مجیدی برای فیلم «کلاغ پر» به عنوان بهترین فیلم اهدا شد.

در ادامه این مراسم کلیپی پخش شد که در آن هنرمندانی چون جمشید مشایخی، حسین علیزاده و .... درباره‌ی فاطمه معتمدآریا به صحبت پرداختند و در ادامه از این بازیگر تقدیر شد.

سیدعلی احمدی، همایون اسعدیان، پوران درخشنده و مریلا زارعی برای تقدیر از فاطمه معتمد آریا در جایگاه حاضر شدند و از پوستری که برای تقدیر از وی طراحی شده بود، رونمایی شد.

فاطمه معتمد آریا با بیان اینکه مسئولیت حرفه‌ای ما در شهر تهران تاثیرگذار است، گفت: خوشحالم که می‌توانم به عنوان عضوی کوچک که کار فرهنگی می‌کند، امروز به وسیله این جشنواره تقدیر شوم که اگر هرکس به جای من بود همین قدر خوشحال می‌شدم.

او در ادامه اظهار امیدواری کرد:ما به عنوان سینماگر بتوانیم ناسازگاری شهر تهران را سامان دهیم و در به آرامش رسیدن شهر تهران سهمی داشته باشیم.

همایون اسعدیان نیز در این بخش با یادی از حمید جبلی و ایرج طهماسب که نتوانستند در مراسم حاضر شوند، عنوان کرد: یک بار جایی و در کنار پدر و مادر حمید جبلی بودیم که روزی مادر ایشان به پدرش گفتند «وقتی ایشون به خواستگاری من آمد...» که در همین لحظه پدر او گفت «خانم من کی به خواستگاری شما آمدم، من چشم باز کردم شما بودید!» حالا ماجرای معتمدآریا برای ما هم همین است،  چشم باز کردیم معتمدآریا بود و نمی‌دانیم کی آمد! برای من به عنوان همایون اسعدیان که راه درازی را آمده‌ام و پایان خط شاید خیلی دور نباشد، افتخار می‌کنم کنار عزیزانی بودم از این هم‌نشینی لذت برده‌ام.

او ادامه داد: اگر در این سال‌ها لذتی از حضور در سینما برده‌ام، از همراهی با افرادی چون فاطمه معتمدآریا بوده است.

در این آیین با حضور هیات‌مدیره موسسه تصویر شهر و خانواده حبیب‌الله کاسه‌ساز از پوستری که برای تقدیر و بزرگداشت مرحوم حبیب‌الله کاسه‌ساز طراحی شده بود، رونمایی شد.

نکته قابل توجه در این بخش بُغض فرزند این سینماگر بود که پس از رونمایی از پوستر ویژه پدر مرحومش روی صحنه ترکید و باعث تاثر حاضران در مراسم شد.

در ادامه افتتاحیه محمد صلاحی عضو هیات‌مدیره موسسه تصویر شهر به فعالیت‌های شهرداری در حوزه فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته چندین سرای محله و پردیس سینمایی افتتاح شد و امیدواریم در دو ماه آینده نیز پردیس سینمایی صبا افتتاح شود.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: ان شاءالله آقای قالیباف در مراسم اختتامیه این جشنواره که در برج میلاد برگزار می‌شود به عنوان شهردار تهران حضور پیدا می‌کنند.

بخش پایانی مراسم به اهدای جوایز برگزیده‌های تبلیغات سینمای ایران اختصاص داشت و هیات داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر متشکل از هومن بهمنش، رامبد جوان، طاها ذاکر و سیف الله صمدیان، در غیاب بهرام رادان جوایز این بخش را اهدا کردند.

در بخش لوگو تایپ، دیپلم افتخار و جایزه محمد روح الامین برای لوگوتایپ پوستر فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «من» و «نهنگ عنبر» اهدا شد.

همچنین در بخش عنوان بندی، تندیس جشنواره،  دیپلم افتخار و جایزه به امیر مهران برای عنوان‌بندی  فیلم  «ماحی » تعلق گرفت.

جایزه بعدی به پوستر فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند اختصاص داشت که در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش پوستر فیلم‌های  داستانی کوتاه و نیمه بلند به علی باقری برای طراحی پوستر فیلم‌های «روتوش»، «رویاهای دم صبح» و «یک گزارش» اهدا شد. علی باقری پس از حضور روی صحنه گفت: جایزه چه کوچک باشد و چه بزرگ، جذابیت دارد و طی کردن این مسیر تا صحنه حال خوبی دارد، خوشحالم که از جشنواره شهر جایزه گرفتم.

همچنین در بخش عکس، تندیس جشنواره، دیپلم افتخارو جایزه نقدی به سمیه جعفری برای عکاسی فیلم «خاطرات اسب سیاه» رسید.

بر أساس این گزارش هیات داوران بخش تبلیغات سینمایی ایران جایزه بخش پوستر سینمایی را که شامل تندیس جشنواره،  دیپلم افتخار و جایزه نقدی بود را به محمدحسین هوشمندی برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «من» اهدا کردند.

آخرین جایزه این بخش مربوط به بهترین آنونس و تیزر بود که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش مشترکا به امیر شیبان خاقانی برای تیزر فیلم سینمایی «رگ خواب» و محسن امیریوسفی برای تیزر فیلم سینمایی «خواب تلخ» اهدا شد.

در این مراسم هنرمندانی چون مرجان اشرفی‌زاده، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، مریلا زارعی، مسعود فروتن، پیتر جیمز، رهبر قنبری، روح‌الله حجازی، پوران درخشنده، سیف‌الله صمدیان، محمد احسانی، رامبد جوان، هومن بهمنش، طاها ذاکر، اسماعیل میهن‌دوست و ... حضور داشتند. 

در پایان این نشست محمد سلوکی مجری برنامه یادآور شد: از فردا در پردیس سینماگالری ملت از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۱۲ شب فیلم‌ها اکران خواهد شد و روز شنبه ۱۴ مردادماه ساعت  ۹ شب اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید