کارگردان فیتیله: برای سلامتی کودکان برنامه‌ریزی کنیم

کارگردان برنامه «فیتیله‌»‌ درباره لزوم آموزش‌ ایمنی جنسی به کودکان از سوی رسانه و اینکه تلویزیون تا چه میزان خود را موظف می‌داند مسائل آموزشی را پررنگ‌تر به کودکان آموزش دهد، مطالبی را بیان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد مسلمی کارگردان برنامه «فیتیله‌»‌ درباره تربیت جنسی کودکان در برنامه‌های تلویزیونی و اینکه تا چه میزان دغدغه صداوسیما پرداختن به چنین مباحثی است؟ گفت: بیش از هر چیزی باید فرهنگ این مسائل را در جامعه جا بیندازیم. ما به عنوان هنرمند حاضریم همه کار کنیم اما برخی شرایط در تلویزیون وجود ندارد و از طرفی کمتر شاهد اعمال سیاست‌های دیربازده در برنامه‌های صداوسیما هستیم.

این مجری و کارگردان حوزه‌ کودک اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما هر اتفاقی که می‌افتد تازه ما را به فکر فرو می‌برد که چه باید بکنیم و چرا پیش از این به فکر نبودیم. سیستم بدی جا افتاده است. ما حاضریم سیل، زلزله و اتفاقات ناگوار رخ دهد و بعد آموزش ببینیم. در حال حاضر نیز اتفاقاتی از جنس مرگ آتنا در جامعه وجود دارد و هنوز به این فکر نکرده‌ایم که چه باید بکنیم. نه تنها این مشکل بلکه باید درباره بیماری بچه‌ها، آلودگی هوا، اعتیاد و همچنین مسائل جنسی که یکی از وظایف اصلی سازمان صداوسیماست و باید به این قضایا بپردازد و آموزش دهد، توجه کنیم.

این مجری در ادامه اظهار کرد: ما با صدای بلند فریاد می‌زنیم برنامه‌های کودک را از اسپانسر خارج کنید. با صدای بلند فریاد می‌زنیم که به دنبال این هستیم که برای سلامتی کودکان برنامه‌ریزی کنیم. تلویزیون می‌تواند بچه‌ها را از خطراتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از قبیل اعتیاد تا مسائل جنسی دور کند اما تا زمانی که برنامه‌های تلویزیون در حوزه کودکان به دنبال اسپانسر هستند و جدی گرفته نمی‌شوند، ما به هیچ جایی نمی‌رسیم.

مسلمی همچنین با انتقاد از وضعیت برنامه‌های نامناسب و بی‌هدف در حوزه کودکان در تلویزیون، اظهار کرد: تا کی می‌خواهیم برنامه‌های مختلفی را به روی آنتن ببریم که در آن هیچ هدفی را دنبال نکنیم. چرا نمی‌شود آموزش‌های لازم را به کودکان در تلویزیون ارائه داد. بارها مطرح کرده‌ایم به ویژه درباره معضل اعتیاد که می‌شود آموزش داد تا بچه‌ها به سمت آن نروند. همین‌طور درباره زلزله و استفاده از قرص‌های روان‌گردان. متأسفانه درباره این مسائل سیاست‌های دیربازدهی در تلویزیون صورت نگرفته است و اغلب برنامه‌ها بی‌هدف تولید می‌شوند.

وی سپس با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی مدون در قبال آموزش مسائل ایمنی جنسی کودکان و همچنین دیگر مسائل از جمله اعتیاد، زلزله و... نیاز به وجود کارشناسان مربوطه است، اظهار کرد: پرداختن به چنین مسائلی نیاز به کارشناس و برنامه‌ریزی است. ما برنامه‌سازان هم گاهی اوقات از بی‌کیفیتی برنامه‌ها خسته می‌شویم. البته فقط اشاره ما به تلویزیون نیست بلکه این نگاه کلی در جامعه و سایر ارگان‌ها هم جا افتاده است اما نکته‌ای که مطرح است این است که تا زمانی که بچه‌ها را جدی نگیرند هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. لازمه‌ی پرداختن به آموزش مسائل ایمنی جنسی برای کودکان مستلزم نگاه خاص به حوزه کودک است.

وی با طرح این پرسش که «تلویزیون و یا شبکه کودک تاکنون بر روی چه آسیبی از کودکان وارد شده است؟» اظهار کرد: در حال حاضر وظیفه تلویزیون فراتر از جنبه سرگرمی آن است و باید بیش از پیش به مباحث مربوط به حوزه کودکان ورود پیدا کند. ما تمام برنامه‌های کودک را جمع کنیم شاید هزینه دو سریال در سال نشود. اما متأسفانه این حوزه جدی گرفته نمی‌شود و تا زمانی که جدی گرفته نشود، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

مسلمی در عین حال تأکید کرد که در تلویزیون کاملا امکان این وجود دارد که بر روی حریم ایمنی کودک برنامه‌ریزی و آموزش داده شود.

او گفت: ما به عنوان هنرمندان حاضر هستیم همه کار کنیم تا این شرایط ایجاد شود. متاسفانه این فرهنگ به درستی در خانواده‌ها جا نیفتاده است که درباره مسائل جنسی به کودک آموزش‌های اولیه را بدهند. و همه‌ی این‌ها مسائلی است که اگر در تلویزیون راجع به آن حرف بزنیم با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین این فرهنگ را باید جا بیندازیم و وظیفه کارشناسان تلویزیون است که این مسائل را دسته‌بندی کنند و به برنامه‌سازان ارائه دهند.

او تصریح کرد: چرا حتما باید یک اتفاق بیفتد تا دنبال راه چاره باشیم. تلویزیون به اندازه زیادی برنامه‌های کودک داشته است چرا نباید هیچ کدام از این گروه‌ها در جهت آموزش کودکان قدمی بردارند؟

محمد مسلمی در پایان گفت‌وگوی خود درباره برنامه جدید «عموهای فیتیله‌ای» که قرار است برای تلویزیون ساخته شود، اعلام کرد: برنامه ما چندین ماه است آماده است اما متأسفانه به دنبال اسپانسر هستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید