توصیه‌هایی درباره بایدها و نبایدهای حج تمتع

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت با ارائه توضیحاتی درباره مچ‌بندهای الکترونیکی زائران که از حج امسال قرار است استفاده شود و با شائبه‌های بسیاری نیز همراه بوده، توصیه‌هایی را درباره بایدها و نبایدهای حج تمتع مطرح کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، قاسم نصیری در همایش آموزشی زائران اعزامی از استان تهران به حج تمتع که در حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز جمعه ۲۳ تیرماه در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد، تاکید کرد: با توجه به روالی که عربستان در عکس‌برداری و انگشت‌نگاری از اتباع همه کشورها دارد، توصیه می‌شود نسبت به این عمل خونسردی داشته باشید و حساسیتی نشان ندهید. همچنین نسبت به معطلی در فرودگاه با توجه به شرایطی که عربستان دارد، حساس نباشید.

او بیان کرد: اگر زائران امسال قدری به دستورالعمل‌های بعثه و حج و زیارت اهمیت نشان دهند، حجی نمونه پیش رو خواهیم داشت.

او سپس درباره مچ‌بند حجاج توضیح داد: این اقدام ایران برای تامین امنیت بیشتر زائران بوده است و در این مچ‌بندها تراشه‌ای قرار دارد که حاوی اطلاعات شناسنامه‌ای زائران است و عوامل ستادی حج و زیارت ایران از طریق گوشی‌های هوشمند می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. با این حال متاسفانه برخی با اطلاعات غلط تبلیغات منفی علیه این مچ‌بندها داشته‌اند.

نصیری همچنین درباره خدمات کنسولی حج امسال گفت: در این‌باره نگرانی وجود ندارد چرا که همزمان با حج ۱۰ نفر از نمایندگان وزارت خارجه ایران در عربستان مستقر هستند.

مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت در ادامه از زائران ایرانی درخواست کرد از گرفتن جزوه‌هایی که توسط عوامل سعودی در قبرستان بقیع توزیع می‌شود خودداری کرده و اگر این جزوه‌ها را گرفتند به بعثه مقام معظم رهبری تحویل دهند.

او اضافه کرد: زائران از بوسیدن مزار در قبرستان بقیع و برداشتن خاک و حتی بحث کردن با عوامل امر به معروف عربستان خودداری کنند چرا که ممکن است در آن فضا و موقعیت عوامل تندرویی حضور داشته باشند که از این رفتارها سوءاستفاده کنند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مهری فرمانده پلیس فرودگاه کشور نیز توصیه‌هایی درباره حمل مواد مخدر همزمان با موسم حج ارائه کرد و افزود: اگر زائری اقدام به حمل مواد مخدر کند، بار اول پس از دستگیری و مراجعه به مراجع قضایی یک تا پنج سال از کشور ممنوع‌الخروج خواهد شد و در صورت دستگیری در فرودگاه عربستان مجازات بسیار سنگینی در انتظارش خواهد بود.

او همچنین درباره حمل داروهای ممنوعه همراه زائران به عربستان گفت: طبق فهرست منتشرشده داروهای ممنوعه نباید همراه زائران باشد اما در صورتی که زائری از داروی خاص استفاده می‌کند حتما نسخه پزشک را همراه داشته باشد.

سرهنگ مهری از زائران ایرانی درخواست کرد اشیای قیمتی در این سفر همراه نداشته باشند و تا حد امکان از همراه آوردن بدرقه‌کنندگان به فضای فرودگاه خودداری کنند و این مراسم را از منازل و حسینیه‌های خود انجام دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید