تقدیر از علی نصیریان به دلیل 70 سال فعالیت هنری

شب گذشته شنبه 17 تیر مراسمی برای بزرگداشت 70 سال فعالیت هنری علی نصیریان در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این مراسم بلافاصله پس از پایان نمایش «اعتراف» با بازی علی نصیریان و به کارگردانی شهاب حسینی بود.

حسینی «اعتراف» را براساس یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به همین نام که توسط کیفر ساترلند تولید و توسط برد میرمن کارگردانی شده‌، روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر برده است.

علی نصیریانِ هشتادو سه ساله در هفتادمین سال فعالیت هنری‌اش در نمایش «اعتراف» نقش یک کشیش را بازی می‌کند. او با گریم و لباس همین نقش در این مراسم حضور داشت.

با پایان نمایش و برگزاری رِوِرانس (تشویق بازیگران توسط تماشاگران)، سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با حضور روی صحنه و ایستادن کنار شهاب حسینی و علی نصیریان با صدا زدن اسامی مردان سیاست و هنرمندان حاضر در سالن درخواست کرد روی صحنه بروند.

سیاسیون حاضر در این مراسم علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مازنی رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مهندس مرتضی کاظمی مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. صادق زیباکلام هم در این مراسم حضور داشت که از سوی سجادی برای حضور روی صحنه فراخوانده نشد.

هنرمندانی که روی صحنه رفتند ایرج راد، اکبر زنجانپور، داود میرباقری، کامبیز روشن‌روان و فاطمه معتمدآریا بودند و همچنین مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی.

سپس عباس سجادی نسخه‌ای از کتاب «جادوی صحنه» (زندگی تئاتری عزت‌اله انتظامی، تالیف و تدوین اعظم کیان‌افراز) را به علی نصیریان هدیه داد که در صفحه نخست آن به قلم انتظامی نوشته شده بود: «علی عزیزم، سال‌ها گذشته... از آن زمان که همراه و در کنار هم نبض تماشاگرمان را روی صحنه جادویی تئاتر در دست می‌گرفتیم... ما در کنار هم بزرگ شدیم... آموختیم... یاد دادیم و  تجربه کردیم.

خوشحالم از این که همچون گذشته و تمام سال‌های رفته همچنان نبض تماشاگرت را در دست داری و چون سابق در همه جا می‌درخشی... خوشحالم از این که عمری که رفت خوش رفت. برایت آرزوی موفقیت و تندرستی دارم نازنین رفیق قدیمی. عزت اله انتظامی»

انتظامی این کتاب و یادداشت را روز 31 خرداد همزمان با سالروز تولد خود و شروع اجرای نمایش «اعتراف» به علی نصیریان هدیه کرده بود.

سپس هدیه‌ای که در جعبه کوچک خاتم‌کاری قرار داشت از طرف مرکز هنرهای نمایشی و توسط ایرج راد به نصیریان داده شد.

در ادامه مجری مراسم که فراموش کرده بود داریوش اسدزاده و حسن فتحی را هم روی صحنه دعوت کند با اشاره و تذکر دیگر برگزارکنندگان آن‌ها را روی صحنه خواند.

سپس با ترولی (میز چرخدار غذا) کیکی روی صحنه آورده شد که نصیریان آن را به افتخار هفت دهه حضورش روی صحنه برش داد. در ادامه علی شیرازی، هنرمند خوشنویس روی صحنه رفت و تابلویی در ابعاد بزرگ از آثار او به علی نصیریان تقدیم شد.

مجری که هنرمندانی دیگر و از جمله لوریس چکناواریان را برای دعوت روی صحنه از قلم انداخته بود، با پایان مراسم همچنان در حال صدا زدن دیگر هنرمندان از جمله فرزانه کابلی بود که روی صحنه حضور پیدا نکرد.

لابه‌لای صدای عباس سجادی، فاطمه معتمدآریا در صحبت‌های کوتاهی گفت: «به جای من باید کسانی این بالا می‌بودند که جانشان با این صحنه و سالن پیوند دارد و بارها روی آن اجرا داشته‌اند. قطعا همان طور که انرژی همکاران من از این سالن بسیار فراتر است، حجم علی نصیریان نیز بسیار بیشتر از این سالن است. امیدوارم همیشه برای چنین اتفاقاتی دور هم جمع شویم.»

محسن امیریوسفی، هادی مرزبان، عبدالله اسکندری، مائده طهماسبی، رامین سیار دشتی و .... از دیگر هنرمندان و تماشاگران حاضر در این‌ اجرا بودند؛ اجرایی که شرایط عادی یک‌ تئاتر معمولی را بابت رفت و آمدها و سروصداها و حضور افرادی که شاید کمتر تجربه حضور سالن تئاتر را داشتند نداشت. 

نمایش «اعتراف» که شب شنبه 17 تیر میزبان بزرگداشت هفت دهه تلاش هنری علی نصیریان بود، هر شب ساعت 21 در سالن اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید