ریکاردو موتی به ایران آمد

با اسقبال علی اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی و شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران ریکاردو موتی وارد ایران شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، موتی در جایگاه رهبر ارکستر، اجرای مشترک ارکستر فستیوال راوانا و ارکستر سمفونیک تهران را هدایت می‌کند.

نوازندگان این کنسرت مشترک طی  دو روز به روی صحنه می روند؛ برنامه اول پنجشنبه ۱۵ تیرماه از ساعت ۱۹ در تالار وحدت اجرا می شود و کنسرت دوم، شنبه ۱۷ تیرماه در شهر راوانا اجرای می‌شود.

درباره ریکاردو موتی

ریکاردو موتی، یکی از معروف ترین رهبران ارکستر جهان است. او متولد شهر ناپل ایتالیا است؛ موتی پیانو را در کنسرواتور سن پیترو تحت هدایت وینچنزو ویتالا فرا گرفت و با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد. سپس دیپلم آهنگسازی و رهبری را از کنسرواتور جوزپه وردی میلان دریافت کرد.

این رهبر ارکستر سرشناس، در سال 1967 برای اولین بار مورد توجه منتقدان و رسانه ها قرار گرفت و در همین سال به صورت گمنام، توسط هیات جوری مسابقه "گویدو کانتلی" رتبه اول هدایت و رهبری موسیقی را در میلان بدست آورد.

در طول دهه 1970، او مدیر هنری فیلارمونیک لندن بود و پس از آن مدیر هنری ارکستر فیلادلفیا شد.

همگام با رپرتوار آثار کلاسیک، او بسیاری از کارهای فراموش شده را مجددا به صحنه بازگرداند که می توان به قطعاتی از مدرسه نیپولیتان و یا اپراهای گلاک، چروبینی و اسپوتینی اشاره کرد.

در این سال ها ریکاردو موتی رهبری بسیاری از مهم ترین ارکسترهای جهان را بر عهده داشته است: از ارکستر فیلارمونیک برلین تا راندفانک، از فیلارمونیک نیویورک تا ارکستر ملی فرانسه و ارکستر فیلارمونیک  وین.

از دیگر نکات مهم کارنامه کاری موتی، رهبری کنسرت های سال نو مشهور وین در چهار مرتبه طی سال‌های 1993 ، 1997، 2 هزار و 2004 است.

فعالیت‌های موتی طیف وسیعی از آثار از جمله سمفونیک کلاسیک تا رپرتوارهای اپرایی و نیز کارهای معاصر را شامل می‌شود که به خاطر آنها جوایز متعددی را دریافت کرده است.

وی در سال 2010  و هنگامی که مدیر هنری ارکستر سمفونیک شیکاگو بود، توسط انجمن موسیقی آمریکا به عنوان موزیسین سال شناخته شد. موتی همچنین دریافت جایزه «گرمی» را در کارنامه خود دارد.

یکی از فعالیت ‌های کلیدی موتی که با همکاری فستیوال راونا انجام می‌شود، پروژه جاده‌های دوستی است که شامل اجرا در شهرهای مختلفی نظیر بیروت، مسکو، ایروان، استانبول، نیویورک، قاهره، تونس، نایروبی و ... بوده که با کر و فیلارمونیک لااسکالا برگزار شده  است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید