آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان موضوع اولین نشست جشنواره فیلم کودک

نخستین گفت‌وگوی شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوع آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه‌نویسی این گونه سینمایی در ایران اختصاص یافت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجید صدیقی داور بخش گرایش‌های نو فیلمنامه‌نویسی و سیاوش گلشیری منتقد و نویسنده، کارشناسان و سینماگران حاضر در نخستین گفت‌وگوی شبانه سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بودند.

گلشیری داور بخش اقتباس حرفه‌ای و اندیشه‌های پویای سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره کیفیت فیلمنامه‌های این دوره از جشنواره گفت: «سال گذشته 50 فیلم از بیش از 350 فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است 40 فیلم از فیلمنامه‌های رسیده به این بخش، به اثر سینمایی تبدیل شود.»

او درباره جایگاه و وضعیت اقتباس در فیلمنامه نویسی ایران عنوان کرد: «وضعیت اقتباس به تبع از فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران خوب نیست. دانش و آگاهی از ادبیات داستانی ضعیف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه‌های سینمایی را رعایت نمی‌کنند.»

گلشیری در پاسخ به این که فیلمنامه‌های رسیده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بیان کرد: «شیوه اقتباس در این دوره چندان اصولی نبود. گویی داستانی شنیده شده و از آن الگو گرفته شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از مشکل به انتخاب داستانی برای اثر بر می‌گردد. به نظرم درخشان‌ترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباس در دهه 40 و 50 صورت گرفته است. این در حالی است که در حال حاضر داستان‌ها متعدد ترند اما اقتباس‌ها مطلوب نیست.»

این نویسنده ادامه داد: «در فیلمنامه‌ها حتی اشکالات املایی نیز علاوه بر عدم رعایت اصول نگارش فیلمنامه دیده می‌شود. از میان فیلمنامه نویسان شرکت کننده نیز 6 تا 8 نفر نویسندگان حرفه‌ای و مابقی غیرحرفه‌ای بودند.»

صدیقی از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار مورد ارزیابی در این بخش و نقاط قوت و ضعف آن ها توضیح داد: ما ناگزیر بودیم هر فیلمنامه را در ارزیابی با فیلمنامه های قبلی و بعدی خودشان مقایسه و ارزیابی کنیم. این فیلمنامه ها از مشکلاتی رنج می بردند. برخی از عوارض به محتوای فیلمنامه ها و به اصطلاح گرامر آن ها وارد بود. فیلمنامه نویسان با فرمت سینمایی تجربه های ابتدایی خود را پشت سر می گذاشتند و به تبع مشکلات الفبایی نیز داشتند. مشکلاتی که به ساختار دراماتیک، تبیین مسئله مرکزی درام به شکل تکرار شونده بر می‌گشت.»

او افزود: «بخش عمده‌ای از محتوا به عوارض فرمی، بخشی دیگر به عدم دریافت و درک درست نویسنده از جهان ذهنی مخاطب هدف مربوط می‌شد. بسیاری از فیلمنامه‌ها را نمی‌شد به تعلقات، مسائل دغدغه‌های کودکان و نوجوانان پیوند زد. این مسائل توامان فیلمنامه را از باورپذیری و دغدغه‌مندی دور می‌کرد. بنابراین فیلمنامه را در نوعی تعویق رها می‌کرد. همچنین در صورت ساخت فیلم از این متن‌ها، نمی‌توان انتظار خروجی مناسبی را داشت.»

این نویسنده همچنین خاطر نشان کرد: «وحدت رویه داوران با مدیریت درست آقای قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه‌نویسی ساده‌تر کرد. برخورد هم کنار و هم ارزی با فیلمنامه‌ها صورت گرفت و اختلاف تحلیلی بین داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هریک از آن‌ها بر اساس تجربیات حرفه‌ای و سینمایی خود نظرات مختلفی داشته باشند.»

حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، رهبر قنبری، حسین قناعت، علی اکبر قاضی نظام دبیر بخش فیلمنامه‌نویسی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و... دیگر سینماگران حاضر در این گفت و گوی تفصیلی و تحلیلی جشنواره بودند.

همچنین اجرا و کارشناسی گفت و گوهای شبانه این رویداد سینمایی را وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان بر عهده دارد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا 15 تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید